جراحی زیبایی بینی

دستتون را روی قلبتون بگذارید ، چرا که قرار است الان در مفهومی جدید از زیبایی و ارامش قدم بگذارید. به دنیای جراحی بینی خوش آمدید ، جایی که واقعیت و خیال در هم تنیده شده و هنر و علم با یک دیگر ترکیب شده اند. عمل بینی هنری جذاب و پر هیجان است که می تواند به طور جادویی و جذابی چهره شما را تغیر دهد ، به گونه ای که حتی خودتان نیز بعد از عمل از نتیجه تغییرات شگفت زده شوید. به شرط آنکه برای انجام آن یک پزشک خبره را انتخاب کنید و اطلاعات درست و جامعی در رابطه با آن به دست آورید. با پیشرفت دنیای تکنولوژی به دست آوردن اطلاعات زیاد چندان سخت و دشوار نیست ، اما مهم این است که این اطلاعات از منابع معتبری باشند تا بتوان به آن ها اعتماد کرد. از آنجایی که داشتن اطلاعات کافی در خصوص هر نوع عمل جراحی به کاهش استرس و نگرانی افراد کمک می کند ، ما در این مقاله از سایت دکتر محمد مهدی طرزی ، قصد داریم به پروسه عمل زیبایی بینی و هر آنچه که لازم است درباره آن بدانید بپردازیم.

رینوپلاستی

چرا افراد جراحی بینی انجام می دهند ؟

قبل از اینکه تصمیمی در رابطه با عمل بینی بگیرید ، حتما شما نیز این سوال را از خودتان پرسیده اید که چرا وقتی در خیابان قدم بر میداریم میبینیم که افراد بسیار زیادی عمل زیبایی بینی را انجام داده اند. به عبارتی به دنبال پیدا کردن اهداف افراد از جراحی رینوپلاستی بوده اید. باید در این خصوص بگویم که هر فردی بابت انجام عمل جراحی دلایل مختلفی دارد ، اگر شما از افراد حاضر در مطب جراحان بینی در خصوص هدفشان از انجام این پروسه سوال بپرسید متوجه می شوید هر کدام از آن ها اهداف مختلفی دارند. از جمله رایج ترین عللی که باعث ترغیب افراد به انجام عمل جراحی بینی می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • وجود قوز بینی : برآمدگی منقار شکلی که بر روی بخش میانی بینی جا خوش می کند ، ممکن است ریشه ارثی داشته باشد یا بر اثر وارد آمدن یک ضربه به بینی به وجود آمده باشد. وجود قوز بر روی بینی می تواند جلوه بدی را از نمای نیمرخ در بینی افراد ایجاد کند.
  • بزرگ بودن نوک بینی : یک نوک بینی گرد ، کروی و شبیه به توپ که شکلی زمخت دارد.
  • نوک بینی آویزان یا افتاده : نوک بینی که به سمت پایین متمایل شده و به شکل بد فرم و در فاصله نزدیک به لب بالا قرار گرفته است ، می تواند زیبایی چهره را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد.
  • پره های بسیار پهن بینی : پره های بینی که دارای عرض بسیار زیادی هستند باعث بزرگ و نامطلوب دیده شدن سوراخ های بینی از رو به رو می شوند.

علاوه بر موارد فوق عوامل دیگری نیز وجود دارد که از نظر زیبایی باعث ایجاد ظاهری زمخت و نامطلوب می شود و سایر زیبایی های صورت را نیز از نظر پنهان می سازد. در کنار این موارد دلایلی هستند که مربوط به عملکرد بینی می باشند. برخلاف تصور بسیاری از افراد ، بیشتر متقاضیان جراحی بینی با هدف رفع مشکلات فانکشنال مانند درمان انحراف بینی ، پولیپ بینی و غیره به پزشک مراجعه می کنند.

هدف از عمل بینی چیست؟

به طور خلاصه باید بگویم که جراحی بینی به سه منظور انجام می پذیرد.

  • رفع مشکلات ظاهری :عمل بینی زیبایی همانطور که اشاره شد به منظور اصلاح و اعمال تغییرات مثبت در شکل و ظاهر بینی انجام می پذیرد.
  • رفع مشکلات فانکشنال و ظاهری : عمل درمانی بینی نیز با بهبود تنفس و رفع مشکلات عملکردی در کنار زیباتر کردن شکل ظاهری بینی انجام می پذیرد.
  • رفع مشکلات باقی مانده از جراحی های گذشته : در صورتی که از نتیجه جراحی رضایت نداشته باشید یا طی جراحی اولیه بینی نتوان به طور کامل مشکلات بینی چه از نظر ظاهری و چه عملکردی برطرف کرد ، باید جراحی بینی ترمیمی انجام داد.

چگونه می توانیم یک عمل بینی موفقیت آمیز را تجربه کنیم؟

اگر به دور و اطراف خود کمی با دقت نگاه کنید متوجه می شوید که آمار متقاضیان جراحی بینی در حال افزایش است و شمار زیادی از افراد امروزه تجربه عمل کردن بینی را دارند. اما به نظر شما آیا همه آن ها یک فرایند موفق را تجربه کرده اند ؟ آیا تجربه آن ها با یک دیگر یکسان بوده ؟ آیا همه آن ها از نتیجه جراحی زیبایی بینی خود رضایت کامل را دارند؟
باید بگویم زمانی که رنگ پوست ، شکل ، قد ، وزن و تفکراتمان با یک دیگر فرق دارد ، نمی توانیم به گویم که بلکه همه افرادی که تحت عمل زیبایی بینی قرار می گیرند ، نتیجه مثبت و موفقیت آمیزی را تجربه می کنند. برخی از افراد به دلیل رعایت نکردن نکات مراقبتی ، برخی از افراد به دلیل سلیقه خود ، برخی دیگر به دلیل صحبت های دوستان و آشنایان و حتی برخی از افراد به دلیل عدم انتخاب یک جراح بینی مجرب با نتایج مطلوبی رو به رو می شوند.

برای اینکه از جراحی بینی نتیجه ای مطلوب و موفقیت آمیز و زیبایی دریافت کنید ، نیاز است تا به نکات مراقبتی عمل کنید ، پیش از جراحی به خوبی بر روی تصمیم خود فکر کنید ، درباره انتظارات خود از نتیجه عمل بینی فکر کنید و با پزشکتان صحبت کنید و از همه مهم تر یک پزشک مجرب و متبحر را برای عمل زیبایی بینی خود انتخاب کنید. در رابطه با هر یک از این موارد در ادامه مقاله صحبت خواهیم کرد و به شما کمک می کنیم تا در نهایت اگر قصد انجام جراحی زیبایی بینی داشتید به نتیجه موفقی دست پیدا کنید. پس ادامه مقاله را از دست ندهید.

بهترین داوطلبان جراحی بینی

بهتر است بدانید که عمل زیبایی بینی یک تصمیم کاملا فردی است و تنها باید به میل و خواسته خود شما انجام شود. اگر از شرایط زیر برخوردار هستید ، داوطلب ایده آلی برای انجام جراحی بینی محسوب می شوید.

  • رشد صورت شما تکامل یافته است.
  • از نظر روحی ، روانی و جسمی در سلامت کامل به سر می برید.
  • به استعمال دخانیات اعتیاد ندارید و می توانید مدتی قبل و بعد از جراحی اقدام به ترک آن ها کنید.
  • در دوران بارداری یا شیردهی قرار ندارید.
  • به بیماری های زمینه ای و خطرناک مانند ایدز ، هپاتیت ، سرطان و غیره دچار نیستید.
  • اضافه وزن ندارید و به چاقی مفرط دچار نیستید.
  • ورزش های حرفه ای و سنگین مانند بوکس ، وزنه برداری ، شنا ، تکواندو ، کاراته ، والیبال و غیره را دنبال نمی کنید.

اگر در شرایط فوق قرار دارید و متقاضی انجام جراحی بینی هستید و از طرفی بعد از انجام عمل بینی به تمامی توصیه ها و نکات ایمنی گفته شده توسط پزشک خود را عمل کنید به هیچ مشکل یا عارضه ای بعد از عمل جراحی دچار نخواهید شد و یک دوره نقاهت کوتاه ، آسان و سبک را طی خواهید کرد. اگر می خواهید بدانید دوره نقاهت بعد از عمل جراحی به چه شکل است و چه اتفاقاتی برایتان رخ می دهد ، توصیه می کنیم با ما همراه باشید.

مزایای جراحی بینی

تا اینجای مقاله با دلایل و شرایط افرادی که جراحی زیبایی بینی را انجام می دهند آشنا شده اید ، حال نوبت به آن می رسد تا کمی به فکر بروید و به دنبال پاسخ این سوال که چرا جراحی زیبایی بینی انجام دهیم باشید!
با انجام این پروسه اتفاقات بسیار خوبی برای افراد رقم می خورد. در ادامه چند مورد از آن ها را برای شما نام خواهیم برد:

  • بهبود سایز بینی و ایجاد تقارن در صورت (با این اتفاق حتی ممکن است نیازی به انجام سایر عمل های زیبایی صورت مانند لیفت سانترال لب ، تزریق چربی و ژل ، پروتز گونه یا چانه نداشته باشید.)
  • درمان شکستگی ، کج بودن و انحراف تیغه میانی بینی (تنفس و صحبت کردن راحت تر)
  • ارتقای زیبایی چهره (با رفع مشکلات ظاهری)
  • افزایش اعتماد به نفس به دلیل داشتن چهره ای بی نقص و زیبا

آیا جراحی بینی با عوارض جانبی همراه است ؟

عمل بینی هر چند که جزو جراحی های ماژور است اما خطرات و عوارض جانبی ناشی از آن اغلب بسیار کم بوده و معمولا تنها موارد اجتناب ناپذیر کوچکی را نظیر ورم ، کبودی و خونریزی را شامل می شود. البته فراموش نشود که خطرات و عوارض جانبی زمانی بسیار کم خواهند بود که شما یک جراح بینی مجرب و متبحر را برای عمل زیبایی بینی خود انتخاب کرده باشید و از طرفی دیگر به تک تک نکات مراقبتی گفته شده توسط پزشکتان عمل کنید. در این زمان می توانید بدون نگرانی از مواجه شدن با عوارض جانبی ، تحت عمل رینوپلاستی قرار بگیرید و یک تجربه خوب و موفق داشته باشید. در زمان انتخاب جراح بینی ، نهایت دقت و حساسیت را به کار گرفته و عمل جراحی بینی را به دست جراح بینی بسپرید که کارنامه کاری او مملو از نتایج درخشان و با کیفیت باشد.

انواع روش‌های رینوپلاستی


دو نوع اصلی رینوپلاستی وجود دارد: عملکردی و زیبایی و هر کدام به چند صورت انجام می‌شوند.

رینوپلاستی عملکردی

با انجام رینوپلاستی عملکردی می‌توان ناهنجاری‌های فیزیکی که باعث انسداد مسیرهوایی می‌شوند مانند مواردی که در نقایص مادرزادی دیده می‌شود را تصحیح کرد. در این نوع جراحی بینی اثرات ضربه فیزیکی را نیز می‌توان اصلاح کرد. رینوپلاستی عملکردی در موارد زیر انجام می‌شود:

رینوپلاستی زیبایی

زمانی که صحبت از عمل زیبایی بینی می‌شود هدف نهایی بهبود ظاهر بینی و افزایش تناسب آن با سایر اجزای صورت است.  رینوپلاستی زیبایی در موارد زیر انجام می‌شود:

مزایای جراحی بینی

تصمیم به انجام عمل بینی یک تصمیم مهم و کاملاً شخصی است؛ عمل رینوپلاستی برای افرادی که به دلیل شکل یا اندازه بینی خود با کمبود اعتماد به نفس یا دیگر مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند، می‌تواند رخدادی باشد که زندگی‌شان را دستخوش تحولی اساسی می‌سازد.

مزایای دیگر عمل بینی شامل موارد زیر هستند:

تعادل

گاهی اوقات یک بینی با شکل یا اندازه نامناسب می‌تواند توجه را از سایر اجزای صورت به سمت خود جلب کند. ظاهر خاص بینی ممکن است منجر به ایجاد عدم تناسب بین چهره و بینی شود.

داشتن خوابی راحت در شب

بدن شما به ۶ تا ۸ ساعت خواب آرام در هر شب نیاز دارد تا سلامت خود را حفظ کند. متأسفانه نابه‌هنجاری‌های ساختاری در سوراخ بینی باعث خر و پف فراوان، وقفه تنفسی در خواب (آپنه خواب) یا دیگر مشکلات تنفسی می‌شود و داشتن خوابی راحت را به یک رؤیا تبدیل می‌کند. عمل بینی، در کنار دیگر عمل‌ها جهت تغییر شکل مجراهای عبور هوای داخل بینی، در برطرف ساختن این معضلات رایج مربوط به خوابیدن مؤثر خواهد بود.

تنفس هوای تازه

عمل ساده‌ی کشیدن یک نفس عمیق از راه بینی برای برخی از افراد به دلیل انسداد در بینی دشوار یا حتی غیرممکن است، انسدادی که به دلیل شکل گرفتن نادرست تیغه میانی بینی ـ ساختار جداکننده دو حفره بینی ـ رخ می‌دهد. یک جراح پلاستیک صورت ماهر و کاردان می‌تواند بینی داخلی را تغییر شکل دهد و این معضلات را به گونه‌ای حل کند که بیمار بتواند سرانجام به طور طبیعی نفس بکشد.

افزایش اعتماد به نفس

بینی نقطه‌ی کانونی صورت شماست؛ پس اگر از شکل آن راضی نیستید و موجب شرمساری شماست، در مجموع اعتماد به نفس‌تان آسیب خواهد دید. انجام عمل بینی می‌تواند ساده‌ترین راه افزایش اعتماد به نفس باشد و بهترین چهره را از شما در معرض دید همگان قرار دهد.

کاندیدای مناسب برای رینوپلاستی


هر فردی می‌تواند یک کاندیدای مناسب برای عمل زیبایی بینی باشد اگر:

  • رشد صورت کامل شده باشد
  • فرد از لحاظ جسمی سالم باشد
  • فرد دید مثبت و اهداف واقع‌گرایانه‌ای برای بهبود ظاهر خود در ذهن داشته باشد.

چه افرادی نباید جراحی بینی انجام دهند

افرادی که دچار مشکلات زیر هستند نباید تحت جراحی بینی قرار گیرند:

  • فشارخون بالا
  • افرادی که زیاد سیگار می‌کشند
  • اختلالات خونی
  • بیماری قلبی
  • بیماری ریوی
  • دیابت
  • چاقی
  • آرتروز
  • کلسترول بالا
  • حساسیت شدید

اگر باردار هستید یا در فکر بارداری، حتما این نکته را با پزشکتان مطرح کنید. اگر فقط در ناحیه پوست بینی مشکل دارید و از شکل کلی آن خرسند و راضی نیستید، می توانید به بهترین دکترهای جراحی پلاستیک بینی مراجعه کنید تا با استفاده از لیزر، رینوپلاستی با لیزر را برایتان انجام دهند. عمل رینوپلاستی بینی کم خطر بوده ولی در صورتی که نتایج آن به صورت دلخواهتان نباشد، برای جراحی ترمیمی اصلاحی باید حداقل یک سال صبر کنید. پس انتخاب یک دکتر خوب و با تجربه در این زمینه شرط اصلی موفقیت در راستاست.

ارزیابی اولیه برای رینوپلاستی


ارزیابی اولیه برای رینوپلاستی

دغدغه‌های بیمار و انتظاراتی که وی از جراحی بینی دارد باید به صورت کامل و پیش از عمل مورد بحث و بررسی قرار گیرند. هر نوع محدودیت خاصی که به علت ساختار خاص بینی، صورت و پوست  ایجاد شده باید به فرد توضیح داده شود. معمولا قبل از جراحی به منظور ارزیابی ظاهر بینی و پس از جراحی برای ثبت نتیجه عمل عکس‌هایی(بدون آرایش) از زوایای مختلف از بینی فرد تهیه می‌شود.

قبل از عمل بینی چه اتفاقی می‌افتد؟


قبل

در بیشتر مواقع جراحی به صورت سرپایی و در بیمارستان یا کلینیک انجام می‌شود. در هر دو مکان امکان مراقبت یا بستری شدن به مدت یک شب وجود دارد. در طول عمل یک متخصص بیهوشی برای نظارت بر عملکردهای حیاتی بر بالین بیمار حاضر می‌شود. آزمایشات مربوط به جراحی چند روز قبل از عمل انجام می‌شوند.

آسپرین یا هر نوع ماده دیگر حاوی آسپرین نباید از ده روز پیش از عمل مصرف شوند. داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی نباید از 7 روز پیش از جراحی مصرف شوند.

تعداد زیادی از داروهای بدون نسخه حاوی آسپرین یا ایبوپروفن هستند بنابراین باید به دقت چک شوند. اگر هر سوالی دارید با مطب دکتر تماس بگیرید یا با یک داروساز مشورت کنید. مصرف استامینوفن به عنوان مسکن رایج است و مشکلی ایجاد نمی‌کند. پزشک معمولا نسخه داروهای بیمار را قبل از عمل آماده می‌کند بنابراین بهتر است داروها پیش از عمل از داروخانه تهیه شوند.

تا 6 ساعت پیش از عمل از خوردن و آشامیدن اجتناب کنید و این حتی شامل آب، شکلات و آدامس نیز می‌شود.

وجود هر نوع ماده در معده احتمال بروز مشکل در بیهوشی را بالا می‌برد. افراد سیگاری باید همه تلاش خود را به کار ببندند و کشیدن سیگار را متوقف کنند یا حداقل تعداد مصرف آن را در روز کاهش دهند. این کار به کاهش سرفه و خونریزی پس از عمل کمک می‌کند. ترمیم بافت در افراد سیگاری پس از عمل به کندی انجام می‌شود.

قبل از عمل، وجود هر نوع بیماری در فرد باید در اسرع وقت به جراح اطلاع داده شود. اگر بیماری در روز جراحی بروز کرده  بهترین کار این است که بیمار طبق برنامه راهی اتاق عمل شود و در آنجا وضعیت وی بررسی شده و تصمیم گرفته شود که آیا جراحی برای او مشکلی ایجاد می‌کند یا خیر.

روز عمل رینوپلاستی چه اتفاقی می‌افتد؟ 


روز عمل

راس ساعت مقرر برای جراحی در محل حاضر شوید. همه مدارک و فرم‌ها شامل هر نوع دستور پیش از عمل و برگه‌های مربوط به سابقه بیمار را به همراه داشته باشید. لباس‌های گشاد و راحتی که از جلو یا عقب باز باشد بپوشید. اشیای زینتی و جواهرات خود را در خانه بگذارید. با استفاده از شیرپاک‌کن آرایش صورت خود را پاک کنید. همه صورت را با آب و صابون بشویید و هیچگونه آرایشی نداشته باشید.

از مصرف هرنوع دارو اجتناب کنید مگر اینکه به دستور پزشک باشد. معمولا یک پرستار در اتاق انتظار جراحی پیش از عمل یک تزریق داخل وریدی انجام خواهد داد. همچنین ممکن است به بیماری داروی آرام‌بخش داده شود.

در طول رینوپلاستی چه اتفاقی می‌افتد؟


در طول

در اتاق عمل متخصص بیهوشی با استفاده از ترکیبی از گاز و تزریق دارو داخل ورید بیمار را بیهوش می‌کند. نظارت مداوم در طول عمل با استفاده از پالس اکسیمتر( بررسی وضعیت اشباع اکسیژن) و EKG  (ریتم قلبی) انجام می‌شود. تیم جراحی برای مدیریت هر نوع وضعیت اورژانسی آمادگی دارد. علاوه بر جراح و متخصص بیهوشی، یک پرستار و یک تکنسین جراحی نیز در اتاق حاضر هستند. عمل ممکن است یک تا چند ساعت طول بکشد. معمولا جراح پس از اینکه بیمار به اتاق ریکاوری منتقل می‌شود به خانواده یا دوستان وی اطلاع می‌دهد.

پس از رینوپلاستی چه اتفاقی می‌افتد؟



 

 

بیماران پس از جراحی دراتاق ریکاوری توسط یک پرستار تحت نظر گرفته می‌شوند و همان روز عمل پس از ریکاوری کامل از بیهوشی که ممکن است چند ساعت طول بکشد ترخیص می‌شوند. یک نفر باید در شب اول پس از ترخیص پیش بیمار در منزل وی بماند.

در منزل، بیمار باید در تختخواب در حالیکه دو یا چند بالش زیر سرش قرار گرفته استراحت کند. اگر سر بالاتر از قلب قرار بگیرد ورم و ادم به حداقل می‌رسد. اگر فرد بخواهد دوش بگیرد باید این کار را به کمک شخص دیگری انجام دهد.

خونریزی در حد متوسط از بینی طبیعی است و به تدریج کاهش می‌یابد. گاز استریل زیر بینی خون موجود در محل را جذب می‌کند. بهتر است زمانی که گاز استریل بر اثر خونریزی کاملا خیس شد آن را تعویض کنید. ممکن است لازم باشد گاز استریل در 24 ساعت اول هر ساعت تعویض شود. پس از گذشت چند روز دیگر نیازی به پانسمان نیست.

پس از ریکاوری از بیهوشی بهتر است غذایی سبک، آبکی و خنک بخورید. برخی بیماران بلافاصله پس از عمل یک یا دو بار استفراغ می‌کنند. چنانچه استفراغ تداوم پیدا کرد ممکن است پزشک داروهایی برای رفع این مشکل تجویز کند.

پس از جراحی پزشک برای بیمار آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند. آنتی‌بیوتیک‌های تجویزشده را تا آخرین قرص مصرف کنید. پزشک داروی آرام‌بخش نیز تجویز می‌کند که در صورت نیاز مصرف می‌شود. در صورت مصرف داروی آرام‌بخش از رانندگی و یا انجام فعالیت‌های خطرناکی که نیاز به هوشیاری کامل دارد اجتناب کنید. در برخی موارد مصرف استروئیدها پیش و یا پس از عمل تجویز می‌شوند. حتما این داروها را طبق دستور پزشک مصرف کنید و دوره درمانی خود را کامل کنید.  ممکن است پزشک برای حالت تهوع و استفراغ بیمار داروی ضدتهوع تجویز کند. هر نوع حساسیت دارویی مانند کهیر باید در اسرع وقت و بلافاصله پس از مشاهده به پزشک اطلاع داده شود. بدون اطلاع پزشک از مصرف خودسرانه هر نوع داروی بدون نسخه یا دارای نسخه اجتناب کنید.

مراقبت‌های پس از عمل رینوپلاستی


پس از عمل

در اغلب موارد برای کنترل خونریزی پس از عمل از تامپون استفاده می‌شود که بعدا توسط پزشک برداشته می‌شود. در اولین ویزیت پس از عمل بهتر است یک نفر فرد را با اتومبیل به مطب برده و برگرداند. قبل از این ملاقات یک غذای سبک بخورید و از مصرف مقادیر زیاد داروهای مسکن خودداری کنید. بلافاصله پس از برداشتن تامپون‌های بینی برای جلوگیری از تشکیل کراست(لخته‌های خشک) در بینی چند بار در روز از یک اسپری بینی سالین استفاده می‌شود. برای ارزیابی روند ترمیم، برداشتن کراست‌ها و اطمینان از بهبودی سریع بیمار باید چند بار توسط پزشک ویزیت شود. پس از جراحی، بینی حساس است بنابراین پیش از برداشتن کراست‌ها از اسپری حاوی داروی بیحسی استفاده می‌شود.

پس از برداشتن تامپون‌ها، امکان تنفس از راه بینی وجود دارد اما تا 10-7 روز پس از عمل از فین کردن و عطسه کردن از طریق بینی خودداری کنید. بهتر است فرد با دهان باز عطسه کند. مشاهده مقادیر کم خونریزی تا چند روز پس از عمل دور از انتظار نیست. اگر خونریزی شدید باشد از کمپرس یخ در محل استفاده کنید و در حالیکه بینی خود را نگه‌داشته‌اید سر خود را بالا ببرید. اگر خونریزی ادامه پیدا کرد با پزشک تماس بگیرید.

هفته اول پس از جراحی استراحت کنید. از زیاد صحبت کردن، گاز زدن و حرکت شدید فک، فعالیت‌های شدید، بلند کردن اجسام سنگین و ضربه زدن به بینی اجتناب کنید. سعی کنید عینک خود را تا زمانی که ورم و درد فروکش نکرده روی بینی قرار ندهید. پس از اینکه ورم چشم‌ها و هر نوع سوزش و ناراحتی چشم فروکش کرد استفاده از لنزهای تماسی بلامانع است.

اگر هر کدام از علائم زیر را دارید پزشک خود را در جریان قرار دهید:

  • افزایش ناگهانی مقدار خونریزی از بینی که با استفاده از فشار، کمپرس یخ و بالاتر قراردادن سر کاهش پیدا نمی‌کند
  • تب بالاتر از 5/38 درجه که علیرغم افزایش مقدار مصرف مایعات و استامینوفن کاهش نمی‌یابد. فرد دچار تب باید سعی کند در زمان بیداری تقریبا هر یک ساعت یک فنجان مایعات بنوشد.
  • درد شدید و مداوم یا سردردی که با مصرف داروهای ضددرد تجویز شده از بین نمی‌رود.
  • افزایش ورم و قرمزی بینی و چشم‌ها

خطرات و عوارض عمل بینی


عوارض

در این عمل مانند هر عمل جراحی دیگر خطر بروز عوارض، نتایج ناخواسته یا هر آسیبی با علت پیش‌بینی شده یا نشده‌ای وجود دارد. از آنجا که افراد در پاسخ به جراحی، واکنش به ماده بیهوشی و پیامدهای درمان با هم متفاوتند هیچ تضمینی برای عدم بروز عوارض و نتایج ناخواسته وجود ندارد. این عوارض می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • انسداد بینی
  • عفونت‌های سینوسی مزمن
  • ترشح مزمن از بینی یا ایجاد کراست و خشکی بیش از حد بینی یا سینوس‌ها
  • نتیجه عمل انتظارات فرد را از لحاظ زیبایی برآورده نکرده، نیاز احتمالی به عمل ترمیمی
  • آسیب به چشم و ساختارهای مرتبط (بسیار نادر)
  • بیحسی دائم دندان‌های فوقانی، کام یا چهره(نادر)

هزینه جراحی بینی


هزینه عمل بینی بسیار متغیر است. هزینه متوسطی که در بالا اشاره شد شامل بیهوشی، امکانات اتاق عمل یا سایر هزینه‌های مربوطه نمی‌شود. دستمزد جراح بر اساس تجربه و موقعیت جغرافیایی مطب وی تعیین می‌شود.

هزینه تمام شده رینوپلاستی شامل موارد زیر است:

  • هزینه بیهوشی
  • هزینه امکانات بیمارستان یا جراحی
  • هزینه آزمایشات
  • هزینه گن‌های مورد استفاده پس از جراحی
  • هزینه نسخه‌های مربوط به تجویز دارو
  • دستمزد جراح

زمانی که برای رینوپلاستی به یک جراح معتبر در منطقه خود مراجعه می‎کنید به خاطر داشته باشید که تجربه جراح و احساس راحتی که با او دارید به اندازه هزینه تمام شده جراحی اهمیت دارد.

متداول‌ترین سوالات مراجعین


در اینجا به متداول ترین سوالات مراجعین درباره ی عمل جراحی بینی پاسخ داده ایم:

استعمال دخانیات بعد از عمل بینی چه عوارضی خواهد داشت؟

از استعمال دخانیات اجتناب کنید چرا که ممکن است باعث طولانی شدن تورم و کند شدن روند ترمیم شود. استنشاق دود، گردوغبار و بخارات ممکن است باعث سوزش بینی و ایجاد عفونت شوند.

آیا می توان بعد از عمل بینی برنزه کرد یا در معرض نور آفتاب قرار گرفت؟

تا 6 ماه پس از عمل بینی برنزه کردن صورت توصیه نمی‌شود. زمانی که در معرض نور آفتاب قرار می‌گیرید از کرم ضدآفتاب با SPF بالاتر از 15 استفاده کنید. فرد پس از جراحی محدودیتی برای آرایش کردن ندارد.

بعد از عمل بینی چگونه باید مسواک بزنیم؟

زمانی که دندان‌های بالایی خود را مسواک می‌زنید به آرامی این کار را انجام دهید. دندان‌های بالایی تا چند هفته پس از عمل حساس هستند و ممکن است تا چند ماه پس از جراحی در کام و دندانها تا حدی بیحسی وجود داشته باشد.

تا چه مدت بعد از عمل بینی نباید شنا کنیم؟

اگر هیچ خونریزی وجود نداشته باشد فرد می‌تواند ورزش و شنا را پس از سه هفته از سر گرفته بگیرد. تا دو ماه پس از عمل از شیرجه زدن در آب اجتناب کنید.

تا چه زمانی بعد از عمل بینی نباید مسافرت کنیم؟

برای ریکاوری و درمان صحیح پس از عمل توصیه می‌شود که تا سه هفته پس از رینوپلاستی فرد برنامه‌ای برای مسافرت نداشته باشد.

برای کاهش ورم و کبودی بینی بعد از جراحی چه کنیم؟

وجود ورم و کبودی در بینی، لب بالایی، گونه‌ها یا اطراف چشم تا چند روز پس از جراحی طبیعی است و پس از 10-7 روز به تدریج ناپدید می‌شود. گذاشتن کمپرس یخ روی صورت، پل بینی و چشم‌ها این مشکلات را به حداقل می‌رساند و درد و ادم پس از عمل را نیز کم می‌کند. می‌توان از سبزیجات یخ‌زده بسته‌بندی(برای مثال بسته‌های نخود یخ‌زده) برای کمپرس سرد استفاده کرد.

اگر هنوز سوال بی پاسخی دارید با استفاده از این لینک پرسش خود را مطرح کرده و در اسرع وقت پاسخ آن را دریافت کنید.

دکتر محمد مهدی طرزی، در زمینه جراحی زیبایی بینی مشغول به فعالیت هستند.
نظرات
0 0 آرا
امتیاز دهی به مقالات
ثبت نام
اطلاع از
guest
5 نظرات
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رای
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
مریم مهرافشان
مریم مهرافشان
1 سال گذشته

سلام و درود

کارهایتان عالی عالی هست
محبت کنید یه نوبت سریع بهم بدهید
هرچقدر تماس میگیرم جوابگو نیستید

مریم مهرافشان
مریم مهرافشان
1 سال گذشته

سلام و درود برشما آقای دکتر

محبت می کنید یه نوبت برای بینی بهم بدهید هرچه زودتر

البته جسارت نباشه

بهترین فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان

سلام.واقعا وبسایت خوبی دارید

آموزش بازاریابی
4 سال ها گذشته

خسته نباشید ممنون به خاطر این مطالب زیبا

Sepide
Sepide
5 سال ها گذشته

از چند سالگي دخترا ميتونن عمل كنن؟

دکتر محمد مهدی طرزی

مشاوره رایگان