جراحی و ترمیم لب شکری (لب شکافته) و کام شکافته

1

شکاف لب یا لب شکری و شکاف کام نوعی اختلال مادرزادی هستند که در دهان و لب دیده می‌شوند. شکاف لب و شکاف کام در اوایل بارداری، وقتی که دو طرف لب و سقف دهان آن‌طور که باید به هم متصل شوند متصل نمی‌شوند؛ رخ می‌دهند. یک کودک می‌تواند شکاف لب، شکاف کام یا هر دو را داشته باشد. شکاف لب و شکاف کام با هم، بیشتر در پسران دیده می‌شود. لازم است بدانید که اکثر نوزادان متولد شده با شکاف لب یا شکاف کام، هیچ ناهنجاری مادرزادی دیگری ندارند و سالم هستند.

کودکان مبتلا به لب شکری، شکاف کام یا دیگر عارضه‎های مربوط به سر و صورت، اغلب از نوزادی تا جوانی به مراقبت‌های بهداشتی تخصصی و پیچیده‌ای نیاز دارند. دکتر طرزی، جراح زیبایی سر و گردن اظهار می‌دارد تجربه نشان می‌دهد که این مراقبت‌ها زمانی بهترین کارآمدی را دارند که خانواده‌ی کودک در شروع و پیگیری برنامه درمانی با پزشک همکاری داشته باشند. این بیماری به سادگی با عمل جراحی قابل‌درمان و بهبودی است. خانواده‌ی کودک با پزشک جراح زیبایی یک جلسه مشاوره و برنامه‌ریزی درمان خواهند داشت. پزشک جراح در این جلسه نوع عمل جراحی و زمان پیش‌بینی‌شده برای عمل را توضیح خواهد داد و به تمام سؤالات احتمالی پدر و مادر کودک، پاسخ خواهد داد.
برای دریافت مشاوره و رزرو نوبت می‌توانید با شماره  03136205826 تماس حاصل نمایید.

شکاف لب و شکاف کام


2

شکاف کام زمانی رخ می‌دهد که سقف دهان به طور کامل بسته نشود و یک سوراخ به جای بماند که این سوراخ می‌تواند تا حفره بینی ادامه داشته باشد. ممکن است شکاف، در هر دو طرف سقف دهان رخ دهد. شکاف می‌تواند از جلوی دهان (کام سخت) تا گلو (کام نرم) ادامه پیدا کند. اغلب شکاف‌ها لب را نیز درگیر می‌کنند. شکاف کام به اندازه شکاف لب قابل‌توجه نیست زیرا شکاف کام داخل دهان است و به طور واضح دیده نمی‌شود.
لب شکری نوعی ناهنجاری است که در آن لب در طول رشد جنین، به طور کامل شکل نمی‌گیرد. میزان شکاف لب می‌تواند تا حد زیادی متفاوت باشد؛ از خفیف تا شدید (شکافی بزرگ از وسط لب تا بینی). ممکن است درمان اختلالات آشکار موجود بر روی صورت، برای پدر و مادر کودک استرس‌زا باشد؛ زیرا ظاهر چهره یک فرد بسیار مهم است.
ممکن است یک نوزاد شکاف لب و شکاف کام را باهم یا به صورت جداگانه داشته باشد. میزان شکاف لب و شکاف کام می‌تواند تا حد زیادی متفاوت باشد. شایع‌ترین مشکل اولیه مرتبط با این اختلالات، غذا دادن به کودک است.

علل لب شکری و شکاف کام


علل دقیق شکاف لب و شکاف کام به طور کامل شناخته شده نیست. شکاف لب و یا شکاف کام ناشی از ژن‌های مختلفی هستند که از پدر و مادر به ارث می‌رسند؛ عوامل محیطی نیز در این اختلالات تأثیر می‌گذارند که هنوز دانشمندان آنها را به طور کامل نشناخته‌اند. وقتی که ترکیبی از ژن‌ها و عوامل محیطی باعث بروز عارضه‌ای شوند، به آن «چند عاملی» گفته می‌شود یعنی چندین عامل باعث بروز یک عارضه شده‌اند.

علائم


علائم و نشانه‌های این اختلالات در اولین معاینه نوزاد توسط پزشک، قابل‎‌مشاهده هستند. اگرچه میزان اختلال می‌تواند متفاوت باشد اما در معاینه و بررسی دهان و لب‌ها، اختلال می‌تواند قابل‌مشاهده باشد زیرا در بسته شدن لب‌ها به همدیگر، بسته شدن دو بخش سقف دهان به همدیگر یا در هر دو، یک نقص وجود دارد.

عوارض مرتبط با لب شکری و شکاف کام


  • مشکل در غذا دادن به کودک

مشکل در غذا دادن به کودک بیشتر در اختلال شکاف کام وجود دارد. ممکن است نوزاد قادر به مکیدن صحیح نباشد زیرا سقف دهانش به طور کامل شکل نگرفته است.

  • عفونت گوش و کاهش شنوایی

عفونت گوش اغلب به دلیل اختلال در کارکرد لوله‌ای است که گوش میانی را به گلو متصل می‌کند. عفونت‌های مکرر می‌تواند باعث کاهش و سپس از دست دادن شنوایی شود.

  • مشکلات گفتاری و تأخیر در زبان باز کردن کودک

با توجه به باز بودن سقف دهان و لب، ممکن است عملکرد عضلات کاهش یابد؛ که این می‌تواند منجر به تأخیر در سخن گفتن یا گفتار غیرطبیعی کودک شود. پزشک برای حل این مشکل شما را به یک متخصص گفتاردرمانی ارجاع می‌دهد.

عمل جراحی لب شکری و شکاف کام


3

4

برای راحتی کودک شما در طول عمل جراحی، از دارو استفاده می‌شود. گزینه‌ها شامل آرام‌بخش داخل وریدی و بیهوشی عمومی است. پزشک بهترین گزینه را برای کودک شما پیشنهاد خواهد کرد.

فرایند عمل جراحی لب شکری

هدف از عمل جراحی لب شکری ، بستن شکاف لب و بهبود عملکرد لب و دادن یک ساختار و ظاهر طبیعی‌تر به لب بالایی است. برش‌ها در دو طرف شکاف لب ایجاد می‌شوند تا لبه‌هایی در آن محل تشکیل شود و سپس این لبه‌ها به هم بخیه زده می‌شوند تا شکاف بسته شود.

5

پس از عمل جراحی لب شکری

ممکن است کودک شما بعد از عمل جراحی لب شکری ، کج‌خلق و تحریک‌پذیر شود. پزشک برای کمک به حل این مشکل برای او دارو تجویز می‌کند. همچنین ممکن است لازم باشد دست کودک خود را ببندید تا به بخیه‌ها و محل عمل شده دست نزند و آن را مالش ندهد.
لب بالایی و بینی کودک در محلی که شکاف لب ترمیم شده، بخیه خواهند شد. ایجاد کمی تورم، کبودی و خون در اطراف بخیه‌ها طبیعی است.

فرایند عمل جراحی شکاف کام

6

عمل جراحی شکاف کام به تغییر دقیق موقعیت بافت و عضلات نیاز دارد؛ طوری که شکاف بسته و سقف دهان تجدید ساخت شود. با تقبل هزینه جراحی شکاف کام برش‌ها در دو طرف شکاف ایجاد می‌شوند تا لبه‌هایی در آن محل تشکیل شود. سپس برای تغییر موقعیت عضلات و اجزای سخت و نرم سقف دهان، از این لبه‌ها استفاده می‌شود. سپس شکاف که معمولاً در خط وسط سقف دهان وجود دارد، با بخیه بسته می‌شود؛ طوری که سقف دهان طول کافی برای تغذیه طبیعی و رشد گفتار کودک داشته باشد و بعد از آن نیز در طول زندگی به طور طبیعی و پیوسته رشد کند.
برش‌های شکاف لب و شکاف کام را می‌توان با بخیه‌های قابل‌برداشت یا قابل‌جذب بست.

پس از عمل جراحی شکاف کام

این عمل جراحی معمولاً نسبت به عمل شکاف لب، کودک را بیشتر درگیر می‌کند و می‌تواند باعث درد و ناراحتی بیشتر وی شود. ممکن است پزشک برای کمک به کاهش درد و ناراحتی، دارو تجویز کند. ممکن است کودک شما به دلیل وجود درد در محل عمل جراحی لب شکری ، مثل همیشه نتواند چیزی بخورد و بنوشد. معمولاً کمی تورم در محل جراحی وجود خواهد داشت که در عرض یک هفته فروکش خواهد کرد.

درمان پس از عمل جراحی

7

لازم است بدانید که اگرچه یک شکاف ممکن است با تنها یک عمل جراحی ترمیم شود؛ اما شاید درمان یک کودک متولدشده با شکاف، تا نوجوانی و گاهی اوقات تا بزرگ‌سالی ادامه داشته باشد. همچنان که کودک رشد می‌کند، ممکن است به منظور بهبود عملکرد و ظاهر او لازم باشد عمل‌های جراحی زیبایی دیگری نیز روی صورتش انجام شود.
به طور معمول جای زخم‌های بیرونی ناشی از عمل ترمیم شکاف، در محل خطوط طبیعی لب و بینی واقع می‌شوند. این جای زخم‌ها با گذشت زمان محو می‌شوند و توانایی کودک برای رشد و عملکردهای طبیعی رو به بهبودی خواهد رفت.

فعالیت پس از عمل جراحی


کودک شما بعد از عمل جراحی می‌تواند به آرامی راه برود و بازی کند. او به مدت یک تا دو هفته بعد از عمل، نباید بدود و در بازی‌های خشن مانند کشتی و کوه‌نوردی شرکت نکند. همچنین با اسباب‌بازی‌های دهانی بازی نکند. پزشک در مورد زمانی که کودک می‌تواند با خیال راحت به بازی‌های منظم خود بازگردد، با شما صحبت می‌کند.
پیگیری درمان با پزشک جراح کودک و تیم درمان شکاف کام و لب، بسیار مهم است؛ در این مورد با شما صحبت خواهد شد. انتخاب یک پزشک جراح خوب و پیگیری روند درمان، بخش مهمی از مدیریت سلامتی کودک شما است.

دکتر محمد مهدی طرزی، در زمینه جراحی زیبایی بینی مشغول به فعالیت هستند.
نظرات
1.5 2 آرا
امتیاز دهی به مقالات
ثبت نام
اطلاع از
guest
2 نظرات
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رای
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
ن
ن
2 سال ها گذشته

آیا توی سن 33 سال هم میشه زیبا کرد لب رو و مثل لب عادی بشه
قبلا عمل کردم ولی دوست دارم زیبا بشه و حالت لب عادی

ناشناس
ناشناس
2 سال ها گذشته

به خاطر شکاف کام و لب بینیم انحراف دارع و مشکلاتی مثل تنفس هم دارم و لبم هنوز بخیه ها رو دارع بخوام عمل بشه به عنوان زیبایی یا همون ناهنجاری مادرزادی حساب میشه

مشاوره رایگان