عمل جراحی ترمیمی بینی

ممکن است در اثر یک عمل جراحی رینوپلاستی، از نتایج نهایی آن راضی نباشید. پس بنابراین بهتر است که به جای غصه خوردن، در فکر راه حلی برای این مشکل باشید. معمولاً جراحی ترمیمی بینی مشکل شما را حل می کند. ترمیم بینی در این روش طی یک عمل رینوپلاستی ثانوی انجام می شود که به روتوش (رتوش) بینی، می پردازد. قیمت و هزینه ی جراحی بینی ترمیمی بستگی به جراح شما دارد

بعضی جراحان متعهد می شوند که در صورتی که نتیجه ی نهایی مطلوب نبود، جراحی بینی ثانویه را با تخفیف انجام دهند، ولی این یک قاعده ی کلی نیست و همه از آن تبعیت نمی کنند. عمل مجدد بینی سختی ها و دشواری های عمل رینوپلاستی اولیه را دارد، ولی می تواند با تغییر شکل بینی تان اعتماد به نفس و زیبایی را دوباره به ظاهرتان بازگرداند. برای اطلاع از چگونگی انجام رینوپلاستی ترمیمی، به یک دکتر خوب برای عمل مراجعه کنید. بهترین زمان برای عمل ثانویه بینی، تقریباً یکسال بعد از عمل اولی است.

عمل ترمیمی بینی چیست ؟

عمل جراحی ترمیم بینی، عمل مجدد بینی به منظور بهبود بخشیدن نتیجه‌ی ضعیف عمل پیشین است و می‌توان آن را یکی از دشوارترین جراحی‌های پلاستیک به شمار آورد. عمل ترمیمی بینی دو گونه دارد؛ در گونه‌ی نخست، اصلاح کوچکی بر روی نتیجه‌ی قابل قبول به دست آمده صورت می‌گیرد. در این حالت، بیمار از ظاهر کلی بینی راضی است، اما خواهان انجام یک اصلاح کوچک و جزئی است؛ برای مثال، برآمدگی بسیار ناچیزی بر روی پل بینی باقی مانده یا بر روی نوک بینی، لبه‌ی آشکار کوچکی وجود دارد که باید در عمل دوم رفع شود. این گونه از عمل جراحی بینی ترمیمی معمولاً عملی با پیچیدگی کمتر است و بیمار در مجموع از انجام عمل توسط جراح اول رضایت دارد و اعتماد به جراح از میان نرفته است. عموماً بیماران به خاطر چنین اشکال‌های جزئی برآشفته و مضطرب نمی‌شوند.

گونه‌ی دوم زمانی رخ می‌دهد که عمل جراحی ترمیم بینی به آن منظور انجام می‌شود تا نتیجه ضعیف پیشین بازسازی شود. عمل جراحی زیبایی بینی ناموفق یکی از از ویران‌کننده‌ترین تجربه‌هایی است که بیماران در انجام عمل جراحی پلاستیک با آن مواجه می‌شوند. معمولاً بیمار پس از چندین سال، سرانجام تصمیم نهایی خود را می‌گیرد و برای انجام عمل رینوپلاستی به جراح مراجعه می‌کند. بنابراین وقتی بینی‌ای با ظاهری بدتر از بینی اولیه‌ی خود بر روی صورت‌اش می‌بیند، به شدت ناامید می‌شود. اعتماد و عزت نفس‌اش کاهش می‌یابد و فعالیت‌های اجتماعی‌اش تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد. من از صمیم قلب اندوه و پریشانی عاطفی بیمارانی را که متحمل چنین وضعیتی می‌شوند درک می‌کنم و خود را متعهد به یاری‌شان می‌دانم.

دلایل متعددی برای عدم موفقیت رینوپلاستی وجود دارند. با وجود این، خطای تخصصی و تکنیکی در طول جراحی رایج‌ترین دلیل است. تجربه‌ی جراحی، برنامه‌ریزی پیش از عمل و تکنیک دقیق جراحی در کسب نتیجه‌ی مناسب رینوپلاستی نقش حیاتی دارند. ایجاد برش‌ها در مکان نامناسب، برداشتن تهاجمی غضروف و استخوان از پل بینی و همین‌طور غضروف‌های نوک بینی ـ که منجر به تضعیف حمایت ساختاری می‌شود ـ همگی ظاهری ناخوشایند و غیرطبیعی را در پی خواهند داشت؛ و موجب توجه و خیره نگاه کردن‌های اضطراب‌آور دیگران به بینی بیمار می‌شود.

با افزایش تعداد عمل‌های زیبایی، درخواست انجام عمل جراحی زیبایی بینی نیز فزونی یافته است. از یک‌سو، بسیاری از جراحان جراحی پلاستیک تمام قسمت‌های بدن را قبول می‌کنند، از سوی دیگر متخصصین انگشت‌شماری هستند که تنها عمل مربوط به بینی و صورت را انجام می‌دهند. جراح پلاستیکی که سالانه فقط 5 تا 10 رینوپلاستی انجام می‌دهد، احتمالاً بهترین جراح برای انجام عمل جراحی زیبایی بینی نخواهد بود؛ چرا که بعید است از تجربه کافی یا آموزش لازم برای انجام چنین عملی برخوردار باشد. در این بین، حس زیبایی‌شناسی مصرف کنندگان عمل جراحی زیبایی بینی پخته‌تر و بالنده‌تر شده است و به خوبی یک بینی زیبا را از نازیبا تشخیص می‌دهند. بنابراین به دست دادن نتایج ضعیف و بالا رفتن انتظارها شمار روزانه عمل جراحی ترمیمی بینی را افزایش داده است.

عمل جراحی ترمیمی بینی یکی از دشوارترین عمل‌های جراحی پلاستیک است. ترمیم بینی آسیب دیده هم از نظر تکنیکی و هم از نظر هنری کاری بسیار پرزحمت به شمار می‌رود. غالباً غضروف‌های بینی برداشته شده‌اند و بافت همبند جای زخم جایگزین بخش اعظمی از ساختمان ساختاری بینی شده است. در اکثر موارد، غضروف‌های باقی‌مانده انحراف یافته یا بدشکل شده‌اند. بنابراین ساختار بینی را باید مجدداً با استفاده از پیوندهای غضروفی خلق کرد تا شبیه به ساختمان بینی عمل نشده و دست نخورده به نظر آید.

این بازسازی باید دقیق و به شیوه‌ای سه بعدی جریان داشته باشد تا بینی‌ای با ظاهری زیبا و متوازن با دیگر اجزاء چهره‌ی بیمار به دست آید. بافت‌های همبند و دستکاری شده را باید با دوباره منظم کردن ساختمان بینی به جایگاه مناسب برگرداند. این همه در حالی انجام می‌گیرد که باید با تأثیرهای بدشکل کننده‌ی پوست و بافت‌های نرم زخم شده در نتیجه‌ی عمل ناموفق قبلی نیز دست و پنجه نرم نمود.

ساختار باید به اندازه کافی قوی باشد تا در برابر فشارهای عظیم تشکیل زخم و بافت همبندی تاب بیاورد که گاهی در طول دوره‌ی بهبود بینی‌های از پیش عمل شده وجود دارند. کارکرد بینی، یعنی تنفس، باید حفظ شود یا در بسیاری اوقات اصلاح شود؛ و این امر با تقویت بخش‌هایی از بینی ممکن می‌گردد که مسئول باز نگه داشتن مجراهای عبور هوا هستند.

بازگشت به حالت عادی

نظریه من در هنگام مواجهه با بینی‌هایی که به شدت بدشکل شده‌اند از این قرار است: بازگرداندن بینی به حالت طبیعی؛ به این ترتیب بینی عادی به نظر می‌رسد و دیگر مرکز توجه آزاردهنده نخواهد بود. غالباً بینی‌هایی جلب توجه می‌کنند که از ظاهرشان مشخص است عمل زیبایی یا جراحی بر روی‌شان انجام شده است. هدف من دادن منظری طبیعی و غیرعملی به بینی است تا دیگر کانون توجه نباشد.

به سخن دیگر، از بین بردن ظاهر حاصل از جراحی و طبیعی کردن بینی مدّ نظرم است. بینی‌هایی هستند که به دلیل آسیب وارد شده ممکن است هیچ‌گاه ظاهری فوق‌العاده نیابند. با این وجود، عمیقاً معتقدم که اگر همان بینی‌ها به حالت عادی برگردانده شوند، در ترکیب با اجزاء صورت توجه ناخواسته اطرافیان را جلب نخواهند کرد.

عمل جراحی ترمیمی بینی برای چه افرادی مناسب است ؟

متقاضی ایده‌آل عمل جراحی ترمیمی بینی فرد سالمی است که از نتیجه رینوپلاستی قبلی خشنود نیست. زمان مناسب انجام این عمل تقریباً یک سال بعد از عمل قبلی است. اگرچه ممکن است بیماران به دلیل ناخرسندی شدید احساس کنند که مجبوراند زودتر عمل ترمیمی را انجام دهند، در این مورد، صبر فضیلتی واقعی است. اجازه دهید مدت زمان لازم سپری شود و ورم بعد از عمل کاملاً فرو بنشیند تا احتمال بروز خطای جراحی کاهش یابد.

بیمارانی که از نتیجه رینوپلاستی ناموفق پیشین ناراضی هستند، اغلب از داشتن بینی نازیبا احساس ناراحتی می‌کنند. آنها با احساس نگرانی و شرمساری دست به گریبان‌اند و از این گذشته به سختی نفس می‌کشند. بنا بر دو دلیل پیش گفته، زیبایی و تنفس، تصمیم‌گیری برای انجام عمل جراحی ترمیمی بینی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. چون هر بار که بینی عمل می‌شود، احتمال حصول نتیجه‌ای رضایت‌بخش کاهش می‌یابد.

اهمیت پوست در عمل جراحی ترمیمی بینی چیست ؟

پوست و لفاف بافت نرم مؤلفه‌ی کالبدشناختی مهم بینی است، و درک اهمیت آن برای عمل جراحی ترمیمی بینی حیاتی است. غالباً پوست و بافت‌های نرم در نتیجه‌ی جراحی قبلی در ساختمان باقی‌مانده‌ی بینی روی هم می‌آیند و بافت همبند در جای زخم تشکیل می‌شود. این بافت همبند می‌تواند جایگزین غضروفی شود که در جراحی اول برداشته شده است.

برش باید در نهایت دقت انجام گیرد تا به پوستی که اکنون احتمالاً نازک هم هست، آسیبی وارد نشود. به علاوه یکی از تفاوت‌های اصلی بین عمل جراحی زیبایی بینی اولیه و ثانویه واکنش التهابی شدیدی است که در بافت نرم بینی پس از جراحی مجدد مشاهده می‌شود. واکنش التهابی پس از عمل اول ملایم است، حال آن که ممکن است بافت‌های نرم بینی پس از عمل دوم واکنشی کاملاً متفاوت از خود نشان دهند.

این واکنش با بیشتر شدن تعداد عمل‌های جراحی شدیدتر می‌شود و بر نتیجه‌ی زیبایی، که می‌توانست در صورت نبود التهاب دلخواه باشد، تأثیر منفی می‌گذارد. ضروری است که جراحی به شیوه‌ای دقیق و موشکافانه و غیرآسیب‌زا انجام شود تا از التهاب و تشکیل بافت همبند جلوگیری به عمل آید.

روند درمان بیماران با پوست ضخیم و بیماران با پوست نازک بسیار متفاوت از یکدیگر است. چند نکته باید مدّ نظر قرار گیرد: نخست، بیماران دارای پوست ضخیم باید حمایت نوک بینی‌شان بسیار قوی باشد تا نوک را در محل مناسب نگه دارد. از آنجا که پوست ضخیم سنگین است، وزن پوست نوک بینی را به سوی پایین می‌کشد.

عوارض عمل جراحی ترمیمی بینی

هر عمل جراحی با خطرها و عوارض خاصی همراه است؛ عمل جراحی ترمیمی بینی نیز ممکن است عارضه‌هایی را به دنبال داشته باشد. خونریزی پس از جراحی در کمتر از 1% موارد روی می‌دهد و نادر است. اکثر اوقات می‌توان خونریزی را با سوزاندن زخم یا پانسمان سبک کنترل کرد. عفونت نیز به ندرت و در کمتر از 1% موارد پیش می‌آید و در صورت بروز یافتن معمولاً با آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی درمان می‌شود.

عمل جراحی ترمیمی بینی تقریباً همیشه نسبت به عمل جراحی زیبایی بینی اولیه با خطرها و عوارض بیشتری همراه است. جراح مجبور است ساختمان ساختاری بینی برداشته شده در عمل اول را بازآفرینی کند، همچنین باید برای پیامدهای تشکیل بافت همبند و به خطر افتادن مجرای عبور هوا چاره‌ای بیاندیشد. حتی در صورت انجام مناسب و بدون اشتباه عمل جراحی، عواملی وجود دارند که بر نتیجه‌ی نهایی بی‌تأثیر نیستند. تشکیل بافت‌های همبند، پیوند بافت ناموفق، جابه‌جایی پیوند یا انحراف یافتن و ورم طولانی مدت می‌توانند مانع دستیابی به نتیجه‌ای موفقیت‌آمیز ‌شوند و دستاوردی نه چندان کامل را به بار آورند. با این همه می‌توان گفت اکثر بیمارانی که توقعات واقع‌بینانه دارند از ظاهر بینی ترمیم یافته‌ی خود خشنود هستند.

f

بهبودی عمل جراحی ترمیمی بینی چگونه است ؟

پزشک از بیمار می‌خواهد تا شب انجام عمل ترمیمی را در محیطی آرام سپری کند. بیمار باید استراحت کند و آرام باشد؛ و در دوازده ساعت پس از بیهوشی رژیم غذایی مایعات را رعایت کند. سر خود را با استفاده از دو بالش بالا نگه دارد تا میزان ورم را کاهش دهد. همچنین تا چهل و هشت ساعت پس از عمل، کیسه‌های کوچک پر شده با نخودفرنگی‌های یخ زده را هر یک ساعت ده دقیقه بر روی چشمان‌اش نگه دارد تا ورم بینی و چشم‌ها کاهش یابد.

اکثر بیماران پس از انجام عمل ترمیمی احساس درد ندارند، و در واقع بیشترشان حتی مسکن‌های داده شده را مصرف نمی‌کنند. گاهی پزشک توپ پنبه‌ای کوچکی را در سوراخ‌های بینی قرار می‌دهد، در چنین حالتی، توپ‌های پنبه‌ای فردای عمل در مطب درآورده خواهند شد. همواره قالب کوچکی بر روی پل بینی قرار می‌گیرد که پنج یا شش روز پس از جراحی برداشته می‌شود. اکثر بیماران می‌توانند شش روز پس از جراحی به سر کار برگردند. سفر هوایی نیز از روز ششم به بعد بدون مانع و سه هفته پس از عمل نیز ورزش کردن مجاز است.

ورم بینی پس از عمل جراحی ترمیمی بینی متفاوت با عمل اول است. در حدود 70% ورم پس از ماه اول از بین می‌رود، اما فرو نشستن 30% باقیمانده بسته به ضخامت پوست، یک سال یا بیشتر زمان می‌برد. از بین رفتن کامل ورم افرادی با پوست ضخیم ممکن است یک سال ونیم به درازا بکشد. اگرچه خوابیدن ورم پس از عمل جراحی ترمیمی نیازمند گذشت زمانی قابل توجه است، اکثر بیماران به محض برداشتن قالب در روز پنجم یا ششم پس از عمل در مقایسه با قبل بسیار بهتر به نظر می‌آیند.

درباره عمل مجدد و دوباره بینی نکاتی بود که به اتفاق به آنها پرداختیم. در عمل ترمیمی، نوک بینی، پره های بینی و شکل بینی ترمیم می شود. بهترین زمان برای عمل همانطور که اشاره شد حداقل یک سال پس از اولین عمل است تا شکل و ظاهر نهایی بینی پس از عمل مشخص شده باشد. این عمل تحت بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی انجام می شود و از این رو بیمار در حین عمل هیچ گونه درد و ناراحتی احساس نخواهد کرد. در مورد هزینه و قیمت این عمل حتماً از پزشکتان بپرسید. در صورت امکان از پزشکتان بخواهید عکس نهایی تان را با کامپیوتر درست کند تا بدانید بعد از این عمل رینوپلاستی ترمیمی چه شکلی خواهید شد.
عکس ها خارجی است و فقط جنبه ی تزئینی دارند.

دکتر محمد مهدی طرزی، در زمینه جراحی زیبایی بینی مشغول به فعالیت هستند.
نظرات
0 0 آرا
امتیاز دهی به مقالات
ثبت نام
اطلاع از
guest
5 نظرات
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رای
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
فاطمه
فاطمه
2 سال ها گذشته

سلام خسته نباشید
من حدود ۱۷ روزه عمل زیبایی بینی انجام دادم و دیشب خنده های شدیدی کردم نتونستم خودم رو کنترل کنم الان نگرانم بنظرتون به بینی ام آسیب وارد شده
ممنون میشم پاسخ بدید?

فیزیک کنکور
4 سال ها گذشته

سلام.وبسایتتون خیلی خوب و مفیده.به کارتون
ادامه بدین

کولر گازی
4 سال ها گذشته

اقا خیلی وبسایتتون عالیه

خوش نیت
خوش نیت
5 سال ها گذشته

سلام . روز بخیر . من جراحی بینی نزد دکتر طرزی در سال 92 در اراک انجام دادم. همان موقع طبق فرمایش اقای دکتر قرار شد پره های بینی را در یک مرحله دیگر جراحی کنم. این عمل هم ترمیمی محسوب می شود؟ و آیا نیاز به بیهوشی دارد ؟ ورم و درد مثل عمل اول است و چند روز نباید در محل کار حاضر شوم ؟ چقدر باید هزینه کنم؟ ممنون می شم اگر جواب سوالهای من را بدهید .

افروز
افروز
5 سال ها گذشته

سلام.واقعا وبسایت خوبی دارید.

دکتر محمد مهدی طرزی

مشاوره رایگان