لايه برداري پوست با لیزر فراکشنال

     پوست-صورت

جديدترين تکنولوژي ليزر پوست مي‌باشد.اين دستگاه از يک طرف با ايجاد رشته‌هاي کلاژن جديد قوام پوست را زياد کرده باعث جوانتر شدن ظاهر صورت مي‌شود. از طرف ديگر با کاهش تراکم رنگدانه‌هاي پوست در درمان لک تاثير قوي دارد .در ليزر فراکشنال اشعه بسيار باريکي در حد ميکرون به پوست تابيده ميشود.
قطر اشعه بقدري کم است که با وجود اينکه در هر سانتيمتر مربع تا هزار نقطه مورد اصابت اشعه قرارمي‌گيرد، وسعت تخريب کمتر از 20% مي‌باشد. اين اشعه تا عمق 6 ميليمتر ازپوست عبور کرده و بر زير پوست تاثير چشمگيري مي‌گذارد. اگرچه اين ليزر تا عمق زيادي از پوست نفوذ مي‌کند، بدليل کوچک بودن قطراشعه آثار تخريبي چنداني ايجاد نمي‌شود. اشعه ليزر با عبور از پوست توسط آب رشته‌هاي کلاژن فرسوده جذب مي‌شود. رشته کلاژن فرسوده مقدار آب بيشتري نسبت به کلاژن نو دارد.
به اين ترتيب اين اشعه ميزان جذب بيشتري در کلاژن فرسوده دارد و باعث تخريب آن و شکسته شدن اين مولکول بزرگ به اجزاي ريزترمي‌شود. با تجمع ذرات ريز کلاژن، سلولهاي فيبروبلاست تحريک شده و شروع به ساختن رشته کلاژن جديد مي‌کنند. به اين ترتيب قوام پوست بيشتر شده، چروک وخطوط پوست از بين مي‌روند و صورت نمايي صاف تر و نرم پيدا مي‌کند .
با نفوذ اشعه به بافت زير پوست، زوائد سلولهاي رنگدانه‌اي نيز تخريب ميشوند بدون اينکه به خود سلول آسيب مهلکي وارد شود. به اين ترتيب نواحي پررنگترپوست به رنگ طبيعي تبديل مي‌شود. از اين ويژگي در جهت از بين بردن لکهاي مقاوم به درمان، مانند لکهاي هورموني که به آن لک حاملگي هم مي‌گويند ،استفاده مي‌کنند.
ليزر فرکشنال باعث جوان سازي پوست مي شود زيرا علت اصلي پيري پوست کاهش بافت کلاژن پوست و به هم خوردن نسبت کلاژن به الاستين در پوست است. به همين دليل است که پوست پير دچار چروک ميشود و شلي آن از زيبايي افراد ميکاهد. اشعه ليزر باعث تحريک فيبروبلاستها (سلولهاي سازنده کلاژن) براي ساخت کلاژن جديد ميشود. ايجاد کلاژن نو به معني ايجاد تناسب درست بين کلاژن و الاستين در پوست جوان است. با همين مکانيسم چروکهاي پوست کمتر ميشود و پوست سفت تر ميشود.
انجام ليزر فرکشنال براي جوانسازي پوست چه اثراتي در صورت ايجاد ميکند؟ ليزر فرکشنال دو دسته اثر بر روي پوست دارد: اثرات سطحي و عمقي . اثرات سطحي اين ليزر مربوط به تجديد کردن سلولهاي اپيدرم است که موجب ميشود که پوست روشن تر شده و رنگ پوست يکنواخت تر شود. کک مک و لک هاي سطحي پوست نيز کمرنگ شده يا از بين ميروند. منافذ پوست نيز بعد از ليزر فرکشنال بسته تر ميشود.اين اثرات چند هفته بعد از انجام ليزر مشاهده ميشود. اثرات عمقي ليزر به تغييرات کلاژن هاي پوست مربوط ميشود. اين اثرات شامل رفع چين و چروکها و سفت شدن پوست ميباشد. قوام و فرم پوست نيز بعد از ليزر فرکشنال بهبود مي يابد. بدليل اثري که ليزر فرکشنال در نوسازي کلاژنهاي پوستي دارد انجام اين ليزر در افرادي که هنوز چروکهاي پوستي و شلي پوست ندارند باعث به تاخير انداختن روند پيري پوست ميشود. در واقع ليزر فرکشنال نقش پيشگيري از پيري در اين افراد را دارد.اين اثرات ليزر چند ماه بعد از انجام ليزر مشاهده ميشود.

مزيت ليزر فراکشنال


اين دستگاه پيشرفته بدون اينکه زخمي برروي پوست ايجاد کند، خطوط پوست راازبين مي‌برد، موجب افزايش قوام پوسـت شـده و رشته‌هاي کلاژن زير پوست را از نو بازسازي مي‌کـند . ازديگر مزایای لیزر فراکشنال اين است که نـتـيجه بدست آمـده از آن مانـدگاري طولاني مدت دارد، از طرف ديگر دقت انجام کار اين دستگاه بالا است و ميزان خطاي ناشي از بي‌دقتي را به حداقل مي‌رساند.
بيمار بعد از انجام ليزرفراکشنال نيازي به استراحت و مراقبت ندارد.با توجه به اينكه ليزرفراكشنال فقط بر بخشي ا ز پوست به صورت ستونهاي حرارتي اثر مي‌کند آسيب كمتري به پوست مي رساند به همين دليل اولاً ترميم و بهبودي پس از ليزر سريعتر صورت مي گيرد، ثانياً عوارض زودهنگام بعد از ليزرهاي قبلي مثل قرمزي، تورم و ادم بسيار كمتر ايجاد مي شود و به همين دليل فرد مي تواند سريعتر به سرِكار برگردد.

نحوه انجام کار با ليزر  فراکشنال (فراکسل)


براي بـدست آمدن بهـترين نتيجه 3 تا 6 جلسه درمان با فاصـله 3 تا 6 هفـته لازم اسـت. درهرجـلسه درماني حـدود 20% از وسعـت مورد درمان تحت تاثير لـيزر قرار مي‌گـيرد و بقيه 80% سالم مي‌مـانـد. بـه همـين دليل برروي پوست هيچگونه زخم واضحي ايجاد نمي‌شود. در جلسات بعدي مناطق باقيمانده از جلسه قبل ليزر مي‌شوند. نتيجه درمان به تدريج بدست مي‌آيـد وبه هيچ عنوان نمي‌توان بر اساس نتيجه حاصله در جلسه اول در مورد تاثير گذاري دستگاه قضاوت نمود.
از ديگر موارد برتري ليزرفراکشنال اين است که دردناک نيست و حداکثر با يک کرم بيحس کننده مي‌توان موضع را ليزرکرد. محل انجام ليزر نيز نيازي به پانسمان ندارد و براي مدت زمان کوتاهي قرمز مي‌شود که بدون نياز به دارو، بطور خودبخود و در مدت زمان کوتاهي برطرف مي‌شود.
دستگاه ليزر فراکشنال که بنام ليزر فرکشنال دي اکسيد کربن CO2 معروف است وسيله اي است که علاوه بر بهبودي قابل ملاحظه اسکارها و درمان جای جوش در درمان پيري پوست خصوصا شلي پوست و چروک هاي دور چشم و دوردهان هم کاملا موثر است .

کاربردهاي درماني ليزر فراکشنال co2


کاهش و حذف خطوط چين و چروک .
کاهش لک ، آکنه و اسکارها .
ترميم آسيب هاي آفتاب روي پوست صورت ، گردن ، شانه ها و دست .
کاهش رنگدانه هاي عميق و بسيار زياد ( رنگدانه هاي تيره تر و يا تکه هاي قهوه اي در پوست ) .
بهبود عميق تر چين و چروک ، اسکارهاي جراحي، خلل و فرج، ضايعات عروقي .
درمان اسکارهاي آکنه، سوختگي و جراحي .
درمان پيري پوست و پيگمانتاسيون .
شفاف سازي پوست هاي آسيب ديده در اثر نور .
کاهش Fine line ها و چروکها و درمان افتادگي پوست .
بستن حفره ها و منافذ پوست بدن .
درمان کامل جاي جوش صورت و بدن .
درمان کليه استرچ مارک ها .

توجه نمایید این لیزر با دستگاهی که برای لیزر موهای زائد استفاده میشود متفاوت میباشد .

مراقبت هاي لازم بعد از انجام ليزر فرکشنال


دستکاري نکردن و نکندن دلمه هاي ايجاد شده و مصرف مداوم کرم هاي ترميم کننده پس از ريختن دلمه ها . استفاده مداوم و دقيق از ضد آفتاب و پرهيز از تماس طولاني مدت با آفتاب، حمام آفتاب يا آفتاب سوختگي ، پرهيز از قرار گرفتن طولاني مدت در جلوي مانيتور پس ازريختن دلمه ها نکته: در صورتي که شماعلاقمند هستيد دوره بهبودي شما سريعتر به پايان رسيده و زودتر به سرکار خود برگرديد، حتماٌ پزشک خود را مطلع سازيد. اين مسئله به راحتي قابل انجام است ولي تعداد جلسات درماني شما زيادتر خواهد شد. نکات قابل توجه :
1- به شما توصيه مي کنيم دستورالعمل هاي ارائه شده توسط پزشک را به دقت به کار گيريد تا با کاهش عوارض نا خواسته احتمالي، نتايج درماني شما چشمگيرتر شود.
2- مصرف منظم کرم هاي ترميم کننده تا زمان ريزش دلمه ها منجر به کاهش دوره استراحت و ايجاد نتايج چشمگيرتري مي گردد.
3- در صورتي که سابقه ابتلا به تب خال داريد، بايستي مصرف قرص آسيکلووير را 24 ساعت قبل از ليزر آغاز کنيد. در صورت عدم مصرف دارو و عود تب خال بر روي زخم ناشي از ليزر، احتمال عوارض پوستي به شدت افزايش مي يابد.
4- قبل از ليزر از برنزه نمودن خود و تماس طولاني مدت با آفتاب پرهيز نمائيد.
5- در صورتي که بعد از ليزر دچار ترشح از ناحيه درمان، تورم يا درد گرديديد، بلافاصله جهت شروع آنتي بيوتيک مناسب به پزشک خود مراجعه نمائيد.
6- استحمام 24 ساعت پس از ليزر بلامانع است، اما از پاشيدن مستقيم آب دوش بر روي ناحيه ليزر شده خودداري کنيد. همچنين از کشيدن ليف بر روي مناطق تحت درمان تا زمان باقي ماندن دلمه ها خودداري کنيد.
7- به دنبال ريزش کامل دلمه ها استفاده از حجم هاي مناسب ضد آفتاب هاي استاندارد هر 2 ساعت يکبار حتي در منزل ضروري است.
8- در صورت عدم انجام مراقبت هاي کافي از پوست ليزر شده، احتمال ايجاد عوارضي همچون اسکار، افزايش يا کاهش پيگمان( رنگ) پوست، عفونت محل درمان، قرمزي طولاني مدت پوست افزايش خواهد يافت و نتيجه درمان شما به مخاطره مي افتد.
9- پزشک در برخي از افراد 2 هفته پس از ليزر ، داروي هيدروکينون يا ترتينوئين موضعي را جهت ايجاد نتايج بهتر آغاز خواهد نمود.
10- در صورتي که تحت درمان با آکوتان( ايزوترتينوئين خوراکي) بوده ايد بايستي انجام ليزر را تاچند ماه به تعويق بيندازيد.

مراکز درمانی با خرید دستگاه لیزر پوست متنوع به‌ صورت سفارشی، بسته به محل و جنس و ظاهر پوست و مو آن ناحیه، لیزر مناسب را انتخاب می‌کنند که با پوست و موی آن ناحیه سازگار باشد و بتوان به بهترین نتایج ممکن رسید

دکتر محمد مهدی طرزی، در زمینه جراحی زیبایی بینی مشغول به فعالیت هستند.
نظرات
0 0 آرا
امتیاز دهی به مقالات
ثبت نام
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات

دکتر محمد مهدی طرزی

مشاوره رایگان