لایه برداری و پیلینگ پوست با لیزر

183562

لیزر تجدید ساختار پوست یک روش درمانی زیبایی است که می تواند به جوان سازی پوست و نیز کاهش تاثیرات ناشی از قرار گرفتن پوست در معرض نور خورشید، افزایش سن، و برخی از مشکلات پوستی دیگر کمک کند. این روش درمانی بی خطر، موثر، و راحت است. علاوه بر این، هزینه لیزر درمانی تجدید ساختار پوست در مقایسه با بسیاری از روش های درمانی دیگر کمتر می باشد. در این مقاله، شما با نحوه جوان سازی پوست با استفاده از لیزر درمانی یا لایه برداری لیزر آشنا می شوید. در واقع این روش درمانی می تواند لایه های خارجی آسیب دیده پوست را حذف کرده و باعث تحریک تولید کلاژن و سلول های پوستی جدید شود. به این ترتیب، ظاهر پوست بیمار صاف تر، جوان تر، و سالم تر خواهد شد. سیاهی و تیرگی  زیر بغل، بین پاها و اطراف ناحیه تناسلی و رفع تیرگی کشاله ران ، یک مشکل پوستی است که در نتیجه عوامل مختلف ایجاد می شود. در این حالت رنگ دانه های تیره ایجاد شده در ناحیه زیر بغل می تواند بسیار خجالت آور بوده و باعث شود فرد از پوشیدن لباس های بی آستین یا حلقه ای خودداری کند. سیاهی و تیرگی ایجاد شده زیر بغل، بین پاها و اطراف ناحیه تناسلی که آکانتوز سیاه نیز نامیده می شود، می تواند با عوامل متعدد همچون سبک زندگی و فاکتورهای سلامتی فرد ارتباط داشته باشد. بهترین روش برای درمان سیاهی زیر بغل ،زانو،آرنج،کشاله ران و بین پاها در ابتدا تعیین علت دقیق ایجاد مشکل است.

لیزر تجدید ساختار پوست چیست؟


لیزر زیبایی تجدید ساختار پوست یک روش درمانی برای حذف اشکالات ظاهری در سطح پوست افراد می باشد. در طول درمان، در این روش از لیزر برای از بین بردن ساختار مولکولی لایه های پوست آسیب دیده تا زمانی استفاده می شود که بتوان به پوست صاف تر و یکنواخت تر دست پیدا کرد. علاوه بر این به این روش درمانی گاهی اوقات لیزر جوان سازی پوست نیز گفته می شود، زیرا این روش نتایج سودمند برای از بین بردن علائم پوستی ناشی از افزایش سن داشته یا می تواند با لایه برداری پوست، ظاهر پوست را بطور چشمگیر بهبود بخشد.

[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#c7c5c5″]لیزر تجدید ساختار پوست می تواند اشکالات ظاهری پوست همچون موارد زیر را درمان نماید:

  • خطوط ریز و چین و چروک های اطراف یا زیر چشم ها، پیشانی یا دهان
  • جراحت های باقی مانده از جوش یا بیماری آبله مرغان
  • ترمیم پوست پس از لیفت صورت
  • درمان آسیب های پوستی به خاطر افزایش سن یا قرار گرفتن در معرض نور خورشید
  • لکه های کبدی
  • بهبود وضعیت رنگ دانه های پوست در صورت زرد یا خاکستری بودن پوست
  • درمان زگیل
  • علائم پوستی مادرزادی خاص
  • درمان بزرگ شدن غدد چربی در ناحیه بینی[/alert]

نامزدهای درمان


233

نامزدهای ایده آل برای لیزر و لایه‌برداری پوست می بایست دارای پوست ارتجاع پذیر و غیر چرب بوده و مستعد ایجاد جای زخم پس از ایجاد آسیب دیدگی های خفیف نباشند. در بهترین حالت لیزر تجدید ساختار پوست برای افرادی استفاده می شود که دارای مشکلات سلامتی نبوده و از داروهای خاص استفاده نکنند. به این ترتیب وضعیت سلامتی این افراد به صورتی است که از وقوع ریسک غیر ضروری در طول فرآیند درمان یا دوره ریکاوری اجتناب می شود.

فرد مناسب برای این درمان فردی است که انتظارات واقع بینانه درباره نتایج این روش درمانی داشته باشد. فردی که به دنبال استفاده از این روش درمانی است، می بایست آموزش های لازم را درباره منافع و محدودیت های این روش درمانی دریافت کند. افرادی که پوست های روشن تر دارند، نامزدهای بهتری برای این روش درمانی در مقایسه با افرادی هستند که پوست آنها تیره تر می باشد. دلیل این موضوع به خاطر ریسک کمتر مشاهده تاثیرات جانبی پیش بینی نشده همچون تغییر رنگ دائمی پوست است. لیزردرمانی برای لیفت و همچنین رفع تیرگی زیر بغل  انجام می‌شود. اشعه‌ی لیزر تابانده شده جذب رنگدانه‌های پوست شده و آن‌ها را ازبین می‌برد و از این طریق موجب روشن شدن پوست شما می‌شود.

لیزر CO2


لیزر CO2 پر توان ترین روش لیزر درمانی است که امروزه برای درمان مشکلات پوستی استفاده می شود. پس از درمان شدن با این روش، ساختار پوست سفت تر و صاف تر به نظر خواهد رسید، زیرا لیزر می تواند لایه های پوست را گرم کرده و باعث تولید کلاژن جدید در پوست شود. لیزر CO2 می تواند اکثر چین و چروک ها، خطوط، جای زخم، زگیل، و علائم مادرزادی پوست را از بین ببرد. از این روش حتی برای درمان سرطان پوست در مراحل اولیه آن نیز استفاده می شود.

لیزر اربیوم


لیزر اربیوم در مقایسه با لیزر CO2 که دارای نیروی بیشتر اما دقت کمتر است، می تواند لایه های نازک تر و حساس تر پوست را حذف کند. لیزر اربیوم اغلب انتخاب بهتر برای بیماران دارای پوست های تیره است، زیرا ریسک ایجاد تغییرات دائمی در وضعیت رنگ دانه های پوست در این شرایط کمتر می باشد. با یک دوره درمان کوتاه تر، این روش درمان همچنین می تواند برای بیمارانی بهتر باشد که وضعیت سلامت عمومی پوست آنها مناسب است و فقط به دنبال درمان خطوط و چین و چروک های ناچیز ایجاد شده بر روی پوست هستند.

لیزر فراکسل تجدید ساختار پوست


لیزر فراکسل تجدید ساختار پوست یک روش درمانی متفاوت در مقایسه با سایر روش های درمانی جوان سازی پوست با لیزر است که از لیزر اربیوم یا CO2 استفاده می کنند. به خاطر اینکه این نوع لیزر غیر تهاجمی است، عوارض جانبی آن پس از درمان محدود و ناچیز است. در این شرایط پوست بیمار با حساسیت یا درد پس از درمان مواجه نمی شود و نیازی به استراحت و ریکاوری پس از درمان نیست. به هر حال باید توجه داشت که در این حالت فقط یک جلسه درمان برای بیمار کافی نیست. به این ترتیب، بهبود ظاهر پوست در این حالت به تدریج در طول یک دوره چند هفته ای یا چند ماهه مشاهده خواهد شد.

روش درمان


لیزر تجدید ساختار پوست را می توان در بیمارستان یا به صورت سرپایی با استفاده از تجهیزات خاص در مطب پزشک انجام داد. این روش درمانی معمولاً تحت بی حسی موضعی انجام می شود و به این منظور تزریق مواد بی حسی فقط در نواحی تحت درمان انجام می شود. علاوه بر این ممکن است از داروهای آرام بخش خوراکی نیز در صورت نیاز برای بیمار استفاده شود. اما استفاده از روش های لیزر درمانی تهاجمی تر نیازمند تزریق مواد بی حسی در رگ یا بی هوشی عمومی بیمار می باشد که شرایط به ندرت ایجاد می شود. در این حالت، یک جراح زیبایی با تجربه می تواند نوع لیزر مناسب برای درمان مشکلات بیمار را مشخص کرده و لزوم استفاده از مواد بی حسی یا بی هوشی را قبل از شروع درمان برای راحتی بیمار تعیین نماید.

هنگامی که مواد بی حسی برای بیمار استفاده شد، جراح از یک لیزر خاص برای تجدید ساختار پوست استفاده می کند. در این شرایط از یک پرتوی نوری لیزر دقیق و کنترل شده استفاده شده و لایه های خارجی پوست تبخیر می شوند. به این ترتیب پوست صاف تر و جوان تر ایجاد خواهد شد. هنگامی که لایه های قدیمی تر پوست برداشته شدند، رشد سلول های جدید پوستی شروع می شود. لیزر تجدید ساختار پوست معمولاً به 30 تا 45 دقیقه زمان نیاز دارد و درمان کامل بیمار در این شرایط تا دو ساعت هم طول خواهد کشید. هر دو این روش های لیزر درمانی، می تواند عوارض جانبی تجدید ساختار پوست با لیزر را با حداقل کردن آسیب وارد شده به خاطر گرم شدن پوست و نیز دقت زیاد این روش درمانی، کاهش دهد. در این شرایط پزشک به شما برای آمادگی جهت بهره مندی از مزایای تجدید ساختار پوست با لیزر در طول دوره ریکاوری کمک می کند. مراکز درمانی با خرید دستگاه لیزر پوست متنوع به‌ صورت سفارشی، بسته به محل و جنس و ظاهر پوست و مو آن ناحیه، لیزر مناسب را انتخاب می‌کنند که با پوست و موی آن ناحیه سازگار باشد و بتوان به بهترین نتایج ممکن رسید

مزایای درمان


استفاده از روش لیزر درمانی تجدید ساختار پوست می تواند مزیت و فواید فراوان برای جوان سازی و زیبایی پوست فرد به همراه داشته باشد. لایه برداری لیزر را می توان برای حذف خطوط و چین و چروک های ریز پوست، جای باقی مانده از جوش، لکه های ایجاد شده به خاطر افزایش سن، علائم مادرزادی، و نیز خال های پوست مورد استفاده قرار داد. این روش درمانی همچنین می تواند وضعیت کلی ساختار پوست را بهبود بخشد و نیز تاثیرات ناشی از آسیب های خورشیدی را ترمیم نماید. لیزر عمیق جوان سازی پوست می تواند باعث تحریک تولید کلاژن جدید در لایه های زیرین پوست شود. این روش درمانی همچنین می تواند باعث از بین رفتن زائده های پوستی همچون خال ها و زگیل ها شود و حتی یک روش مناسب برای درمان سرطان پوست در اوایل ابتلا به بیماری می باشد. علاوه بر این، لیزر تجدید ساختار پوست در حال حاضر یک روش موثر است و می تواند جای زخم های خفیف تا متوسط ایجاد شده بر روی پوست به خاطر جراحی ها یا آسیب دیدگی های قبلی را از بین ببرد.

نتایج درمان


لایه های پوست در طول فرآیند لیزر درمانی تجدید ساختار پوست باعث از بین رفتن چین و چروک ها و خطوط ریز ایجاد شده در نواحی اطراف چشم ها و دهان می شود. پس از درمان، پوست جدید در طول فرآیند بهبود بیمار در محل ایجاد می شود و به این ترتیب پوست صاف تر، سفت تر، و سالم تر جایگزین پوست قدیمی خواهد شد. علاوه بر این با استفاده از این روش امکان دستیابی به نتایج مشابه بر روی پوست حساس در نواحی دست ها و گردن نیز وجود دارد. این نقاط بدن محل هایی هستند که علائم افزایش سن ابتدا بر روی آنها ایجاد می گردد. علاوه بر این، ظاهر نامناسب رنگ دانه های پوست نیز می تواند با استفاده از لیزر تجدید ساختار پوست بهبود پیدا کند. در طول دوره ریکاوری، چین و چروک، لکه های خورشیدی و سایر تغییرات ایجاد شده در رنگ پوست نیز به تدریج محو شده و از بین خواهند رفت.

ریکاوری و نتایج


ریکاوری پس از لیزر تجدید ساختار پوست و نتایج ناشی از این روش درمانی بستگی به نوع لیزر استفاده شده و اندازه ناحیه تحت درمان دارد. علاوه بر این استفاده از روش های درمانی تهاجمی تر می تواند نتایج چشمگیر تر در این رابطه به همراه داشته باشد، اما ممکن است دوره ریکاوری بیمار را طولانی کرده و بهبود وی را چندین هفته به تاخیر اندازد. به این ترتیب استفاده از لیزر جوان سازی پوست خفیف تر می تواند اشکالات پوستی را از بین برده و دوره ریکاوری و استراحت بیمار را حداقل کرده یا بطور کامل حذف نماید. برای اطلاع از مناسب ترین روش درمانی و شرایط خاص و نتایج مورد انتظار ناشی از آن می توانید با متخصص پوست یا جراح زیبایی خود صحبت کنید.

دوره ریکاوری مورد انتظار


پس از لیزر درمانی تجدید ساختار پوست، دوره ریکاوری در حدود دو هفته خواهد بود و پس از این مدت ناحیه تحت درمان بهبود پیدا کرده و یک لایه جدید و سالم پوست در محل تشکیل می شود. به هر حال، رفع صورتی یا قرمز شدن پوست معمولاً به مدت طولانی تر نیاز دارد و ممکن است گاهی اوقات تا چند ماه ادامه داشته باشد. در صورتی که این شرایط مشاهده گردد، تغییر رنگ ایجاد شده را معمولاً می توان تا زمان از بین رفتن آن با استفاده از لوازم آرایشی پنهان کرد. بیمارانی که از این روش درمانی استفاده می کنند می بایست برای یک یا دو هفته از محل کار خود مرخصی بگیرند، اما با این وجود مدت زمان مرخصی بستگی به مقدار درمان انجام شده بر روی بیمار دارد.

عوارض جانبی


پس از لیزر تجدید ساختار پوست، برخی عوارض جانبی خاص ممکن است در بین بیماران مشاهده شود. به هر حال، این عوارض معمولاً حداقل هستند و باید در طول یک دوره زمانی کوتاه از بین بروند. عوارض جانبی عادی بیمار در این شرایط شامل قرمز شدن پوست، ورم در ناحیه تحت درمان، و التهاب متوسط باشد که احساسی شبیه به آفتاب سوختگی ملایم دارد. در موارد نادر، لیزر درمانی تجدید ساختار پوست می تواند عوارضی مثل سوختگی، جراحت، یا ایجاد تغییر در وضعیت رنگ دانه های پوست را به همراه داشته باشد. در طول جلسه مشاوره با متخصص پوست، بیمار می تواند خطرات و عوارض احتمالی این روش درمانی را بطور کامل بررسی کرده و درباره احتمال ایجاد این عوارض با پزشک خود صحبت نماید.

روش های جایگزین برای لیزر تجدید ساختار پوست


لیزر تجدید ساختار پوست تنها روش مورد استفاده برای درمان تغییرات ظاهری پوست به خاطر افزایش سن نیست. به همین دلیل قبل از تصمیم گیری درباره استفاده از این روش درمانی، ممکن است سعی کنید از محصولات بهداشتی مراقبت از پوست بطور منظم برای بهبود سلامت پوست خود استفاده کنید و در صورت عدم جوابگویی مناسب پوست به این روش ها از لیزر درمانی استفاده نمایید. شما می توانید این محصولات را از متخصص پوست خود دریافت کنید. بسیاری از این محصولات حاوی ترکیبات ویتامینی و سایر مواد مغذی به همراه محلول های روشن کننده پوست به منظور بهبود احساس فرد درباره وضعیت پوست خود و نیز اصلاح مشکلات ظاهری آن می باشند.

اگر شما تصمیم دارید از روش های زیبایی از بین برنده علائم افزایش سن استفاده کنید، بسیاری از روش های درمانی کمتر تهاجمی وجود دارند که نیازمند دوره ریکاوری به نسبت کوتاه تر در مقایسه با لیزر تجدید ساختار پوست هستند. یکی از این روش ها استفاده از تزریق ژل برای درمان خطوط و چین و چروک های ریز پوست در نواحی بین ابروها و اطراف چشم با بوتاکس است. ژل های قابل تزریق همچون رستیلان، ژودرم، و رادیس نمی توانند خطوط ایجاد شده بر روی پوست را از بین ببرند، اما می توانند ظاهر پوست را حجیم تر و برجسته تر نمایند و به این ترتیب ظاهر شاداب تر برای آن ایجاد کنند. تزریق کلاژن و انتقال چربی نیز می تواند نتایج درمانی مشابه برای بیمار به همراه داشته باشند.

ایجاد ظاهر جوان تر برای پوست همچنین از طریق استفاده از روش های درمانی سفت کننده پوست همچون ترماژ نیز امکان پذیر است و این روش ها می تواند باعث تولید کلاژن جدید در لایه های زیرین پوست فرد شود. این روش های درمانی غیر ساینده هستند، به این معنی که درمان لایه های زیر پوست بدون وارد شدن آسیب به لایه های خارجی انجام می شود. لیزر غیر ساینده سفت کردن پوست همچنین عوارض جانبی کمتری در مقایسه با لیزر درمانی تجدید ساختار پوست دارد. برای درمان جای جوش، آسیب های خورشیدی، و سایر مشکلات مربوط به ساختار پوست، می توان از روش میکرودرم آبریژن و لایه برداری شیمیایی نیز استفاده کرد.

[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#c7c5c5″] برای کسب اطلاعات بیتشر می توانید به مقالات تزیق بوتاکس، تزریق چربی مراجعه فرمایید.[/alert]

هزینه


فاکتورهای متعدد بر مبلغ هزینه روش لیزر درمانی تجدید ساختار پوست تاثیر می گذارند. این هزینه ها شامل حق الزحمه جراح، هزینه تجهیزات و بی هوشی، و نیز هزینه های مربوط به قبل و بعد از عمل جراحی است. در نتیجه برای اطلاع دقیق از هزینه این روش درمانی لازم است یک جلسه مشاوره کامل با جراح یا متخصص زیبایی پوست برگزار شده و در این جلسه با توجه به شرایط درمان هزینه مشخص گردد.

دکتر محمد مهدی طرزی، در زمینه جراحی زیبایی بینی مشغول به فعالیت هستند.
نظرات
0 0 آرا
امتیاز دهی به مقالات
ثبت نام
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات

دکتر محمد مهدی طرزی

مشاوره رایگان