لیفت (کشیدن ) پوست گردن

z

امروزه از روش های مختلف برای بهبود ظاهر گردن استفاده می شود. این روش ها از درمان های دارای سطح تهاجم کم و بدون نیاز به دوره ریکاوری تا روش های پیشرفته تر نیازمند بی هوشی و مرخصی گرفتن برای ریکاوری را در بر می گیرد. بالا رفتن سن ممکن است شل شدن پوست و عضلات و نیز تجمع مقداری چربی اضافی در ناحیه گردن را برای بیمار به همراه داشته باشد.

[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#c7c5c5″]جهت تصمیم گیری برای بهترین روش درمانی، لازم است با یک جراح پلاستیک دارای بورد تخصصی برای بیان نگرانی ها و اهداف درمانی خود صحبت کنید.[/alert]

در ادامه اطلاعات پایه درباره روش های درمانی، اکثر مشکلات ظاهری در ناحیه گردن ارائه شده است. این روش ها را می توان به تنهایی یا به صورت ترکیبی به همراه روش های دیگر برای دستیابی به بهترین نتایج ممکن مورد استفاده قرار داد. به هر حال مطالب ارائه شده در این حوزه نباید جایگزین مشاوره با پزشک و دریافت نظر تخصصی وی شود. علاوه بر این لازم است شما مطالب مورد نظر خود را یادداشت کرده و در زمان مراجعه برای مشاوره قبل از درمان به همراه داشته باشید.

روش های درمان


 تزریق بوتاکس: خط های عمودی کشیده شده در زیر چانه تا پایه گردن در نتیجه عضله گردن به نام عضله پلاتیسما ایجاد می شود. تزریق بوتاکس به این عضله می تواند بطور موقت باعث اصلاح ظاهر این ناحیه و از بین رفتن خطوط ایجاد شده بر روی گردن شود. تزریق بوتاکس یک روش درمانی به نسبت ساده است که نیازی به استفاده از داروی بی حسی ندارد و به فرد بیمار امکان می دهد بلافاصله پس از تکمیل درمان فعالیت های عادی خود را مجدداً شروع نماید.

لیپوساکشن گردن برای خارج کردن چربی: برای لیپوساکشن، جراح یک شکاف کوچک زیر چانه ایجاد کرده و به این ترتیب چربی اضافی را از ناحیه گردن خارج می کند. این روش درمانی اغلب به تنهایی به عنوان بخشی از فرآیند لیفت گردن یا لیفتینگ صورت بر روی بیمار انجام می شود. در ادامه شکاف های ایجاد شده بخیه زده و بانداژ می شوند. این روش درمانی نیاز به استفاده از داروی بی حسی دارد و می بایست برای آن پنج تا ده روز دوره ریکاوری در نظر گرفته شود. بسیار مهم است که در این شرایط دستور العمل ها و راهنمایی های پزشک به نحو صحیح در ارتباط با مراقبت از بخیه ها و بانداژها در روزهای پس از انجام عمل جراحی دنبال شوند.

عمل جراحی: گاهی اوقات برای لیفت و کشیدن پوست گردن از عمل جراحی سرویکو پلاستی یا لیفت پوست گردن با پلاتیسما پلاستی استفاده می شود که این روش درمانی به دو تا سه ساعت زمان نیاز دارد. مطمئناً، در صورتی که برای بیمار از روش درمانی لیفت گردن به همراه لیپوساکشن، لیفت صورت، لیفت پیشانی، یا سایر روش های جراحی استفاده شود، مدت زمان درمان با توجه به این شرایط تغییر خواهد کرد. روش دقیق درمان در این شرایط بستگی به نتایج مورد انتظار بیمار و شرایط خاص وی دارد. به منظور انجام عمل جراحی لیفت گردن، لازم است بیمار وضعیت سلامتی مناسب از نظر فیزیکی و ذهنی داشته باشد.
به این منظور جراح یک شکاف کوچک در زیر چانه و یا احتمالاً در جلو یا پشت گوش ها ایجاد می کند. این شکاف ها به جراح امکان می دهد به عضله پلاتیسما (عضله گردن) و چربی تجمع کرده در ناحیه گردن دسترسی داشته باشد. در ادامه می توان عضلات گردن را سفت کرده و چربی اضافی را از آن خارج کرد. جراح می تواند برای خارج کردن چربی از روش لیپوساکشن یا برش چربی استفاده کند. شکاف های ایجاد شده در نزدیک گوش ها برداشتن بخشی از پوست اضافی را نیز امکان پذیر می کند.
هنگامی که عضله گردن سفت شده و چربی اضافی از ناحیه گردن خارج گردید، پوست گردن مجدداً بر روی آن کشیده می شود. به این ترتیب می توان هر گونه پوست اضافی را حذف کرده و شکاف های ایجاد شده را بخیه زد. در این زمان جراح درباره نیاز به کشیدن بخیه ها یا قابل جذب بودن آنها با بیمار صحبت خواهد کرد. علاوه بر این ممکن است جراح از یک لوله در زیر پوست گردن برای جمع آوری مایع در محل که می تواند باعث ناراحتی و ورم پس از عمل جراحی شود، استفاده نماید. در صورتی که جراح از این لوله استفاده کند، احتمالاً این لوله فقط برای یک یا دو روز در محل باقی خواهد ماند. اگر نیاز به باقی ماندن این لوله در محل برای مدت زمان طولانی تر وجود داشته باشد، جراح درباره نحوه مراقبت از آن به شما توضیحات لازم را ارائه خواهد کرد.
جراح با بیمار درباره نوع بی هوشی مورد نیاز برای عمل جراحی صحبت می کند و این انتخاب بستگی به سطح راحتی بیمار دارد. در صورتی که شما دوست دارید در زمان عمل جراحی در حالت خواب باشید، لازم است از بی هوشی عمومی برای عمل جراحی استفاده کنید. در غیر این صورت، جراح می تواند از بی حسی موضعی و داروهای آرام بخش برای انجام جراحی استفاده نماید. این شرایط بستگی به نظر شما دارد و جراح می تواند بهترین روش را با توجه به شرایط دقیق عمل جراحی به شما معرفی کند.
جراح احتمالاً از یک بانداژ تنگ بر روی محل جراحی استفاده می کند تا به این ترتیب از ورم کردن آن پس از عمل جراحی جلوگیری کند. این بانداژ باید بطور شبانه روزی برای مدت پنج تا هفت روز بر روی محل باقی بماند و پس از آن برای یک دوره زمانی طولانی تر فقط در زمان شب استفاده شود. در این حالت لازم است دستور العمل های جراح برای اطمینان از ریکاوری مناسب به دقت دنبال شود.

هایفوتراپی: در روش هایفوتراپی (HIFU) پوست و بافت های زیر آن در معرض انرژی مافوق صوت بطور مستقیم  قرار گرفته و به این ترتیب تحریک و تجدید کلاژن پوست امکان پذیر می شود. انجام این کار می تواند ساختار پوست را بهبود بخشیده و افتادگی و شل شدگی پوست را بر طرف کند. این روش درمانی همچنین می تواند نتایج درمان با لیفت گردن را بدون نیاز به عمل جراحی تهاجمی یا تزریق کلاژن به همراه داشته باشد. مزیت دیگر هایفوتراپی عدم نیاز به گذراندن دوره ریکاوری پس از درمان می باشد. امروزه می توان از این تکنیک برای ناحیه صورت و سایر اجزای بدن استفاده کرد و نیز این روش بطور مشابه برای تمام پوست ها با رنگ های مختلف قابل استفاده است. این شرایط در حالی است که نمی توان از لیزر درمانی و درمان با امواج پر توان برای همه انواع پوست استفاده نمود.

لیفت گردن با روش هایفوتراپی

[dopts id=”6″]

هر یک از این درمان ها به حدود 45 دقیقه زمان نیاز دارد، اما ممکن است بتوان این درمان را در طول 30 دقیقه نیز انجام داد. بعضی بیماران در این شرایط با احساس خارش خفیف یا گرما در زیر پوست خود مواجه می شوند. به منظور درمان هایفوتراپی از یک ابزار دستی جهت تابش انرژی مافوق صوت متمرکز و گرم کردن مطمئن لایه های زیرین پوست در عمق مورد نظر استفاده می شود. اکثر بیماران به این منظور فقط به یک جلسه درمان نیاز دارند. نتایج این روش درمانی با گذشت 2 تا 3 ماه یا حتی 6 ماه پس از درمان مشاهده خواهد شد. بدن در ادامه به تولید کلاژن جدید در طول سال بعد ادامه خواهد داد. پس از گذشت این دوره لازم است این روش درمانی مجدداً بر روی بیمار تکرار شود.

آمادگی برای عمل جراحی لیفت گردن


 در طول جلسه مشاوره، جراح به شما درباره داروهایی که لازم است از مصرف کردن آنها قبل از عمل جراحی خودداری کنید، توضیحات لازم را ارائه خواهد کرد. بعضی داروها، ویتامین ها و مواد گیاهی می توانند باعث رقیق شدن خون شده و افزایش خون ریزی را برای بیمار به همراه داشته باشند.
در صورتی که سیگار می کشید، لازم است حداقل دو هفته قبل و دو هفته بعد از عمل جراحی از انجام این کار خودداری کنید. انجام این کار برای اطمینان از فرآیند بهبود مناسب لازم و ضروری می باشد. علاوه بر این لازم است در این دوره از مصرف تمام انواع نیکوتین ها خودداری شود. آدامس های حاوی نیکوتین و پدهای پوستی نیکوتین دار می توانند مشکلات خاص مشابه حالت سیگار کشیدن برای بیمار ایجاد نمایند. علاوه بر این، لازم است مطمئن شوید از رژیم غذایی مناسب استفاده می کنید، زیرا این شرایط می تواند به فرآیند بهبود شما کمک موثر نماید.
در روز عمل جراحی لازم است لباس های راحت و آزاد بپوشید. به این منظور می بایست بطور خاص از یک بلوز یا پیراهن دکمه دار استفاده شود تا نیازی به خارج کردن آن از ناحیه گردن یا صورت وجود نداشته باشد. قبل از عمل جراحی می بایست حداقل برای یک هفته از محل کار به منظور گذراندن دوره ریکاوری مرخصی بگیرید. به هر حال، پزشک می تواند زمان بندی مرخصی را با توجه به شرایط خاص شما اصلاح نماید. در صورتی که از عمل جراحی پلاتیسما پلاستی، سرویکو پلاستی، یا ترکیبی از این دو روش درمانی استفاده می کنید، لازم است شرایط یک محل خاص را در خانه قبل از عمل جراحی هماهنگ کنید تا پس از جراحی بتوانید در این محل به سهولت استراحت نمایید. شرایط مورد نیاز در این حالت به شرح زیر هستند:

  • آماده کردن داروهای مسکن مورد نیاز پس از عمل جراحی
  • تهیه کردن داروهای عادی تجویز شده توسط پزشک برای دو هفته
  • آماده کردن گاز استریل و حوله
  • تهیه دماسنج
  • آماده کردن لباس های راحت و آزاد دکمه دار که نیازی به خارج کردن آنها از ناحیه سر و گردن وجود نداشته باشد
  • تهیه پمادهای آنتی باکتری برای استفاده در محل های ایجاد شکاف (از این پمادها فقط طبق نظر جراح خود استفاده نمایید)
  • قرار دادن تلفن در فاصله نزدیک جهت دسترسی سریع در هنگام خوابیدن یا نشستن
  • تهیه بالش های لازم برای قرار دادن سر بر روی آنها در یک وضعیت مناسب
  • هماهنگی با یک نفر جهت همراهی با شما برای 24 ساعت اول پس از جراحی

ریکاوری


ریکاوری به زمان نیاز دارد و مهم است که بیمار این فرآیند را طی کند. اکثر افراد می توانند فعالیت عادی خود را با گذشت 10 تا 14 روز پس از جراحی شروع نمایند. در صورتی که بیمار در ورزش خاص یا سایر فعالیت های فیزیکی شرکت می کند، لازم است برای شروع این فعالیت ها حداقل سه هفته صبر نماید.

عوارض جانبی عمل جراحی لیفت گردن


ورم و کبودی برای چند روز در ناحیه تحت درمان از عوارض جانبی درمان می باشد. در این شرایط بیمار با احساس سفتی یا سوزش و شرایط خاص مثل احساس سوختگی یا جمع شدن روبرو می شود. علاوه بر این، بیمار ممکن است در پوست خود دچار بی حسی شود. تمام این شرایط برای چند هفته اول پس از جراحی عادی هستند و نیازی به نگرانی درباره آنها نیست.
مشابه همه انواع عمل های جراحی، بیمار در این حالت ممکن است با ریسک عفونت روبرو شود. در این شرایط می بایست دمای بدن بیمار به دقت کنترل شود. در صورت مشاهده اولین علائم تب، لازم است با پزشک در این رابطه تماس گرفته شود. در صورتی که بیمار با ترشحات غیر عادی همچون چرک از محل ایجاد شکاف روبرو شد، لازم است بلافاصله با پزشک خود تماس گرفته و مسئله را مطرح نماید.
در موارد بسیار نادر، ممکن است بیمار با واکنش آلرژیک به مصرف دارو در زمان جراحی یا پس از آن مواجه شود. به همین خاطر لازم است هر گونه واکنش آلرژیک به دارو قبل از جراحی با پزشک در میان گذاشته شود تا به این ترتیب اقدامات احتیاطی لازم نسبت به آنها صورت گیرد.

دکتر محمد مهدی طرزی، در زمینه جراحی زیبایی بینی مشغول به فعالیت هستند.
نظرات
0 0 آرا
امتیاز دهی به مقالات
ثبت نام
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات

دکتر محمد مهدی طرزی

مشاوره رایگان