وزوز ( سوت کشیدن ) گوش : علت و درمان

at1

وزوز گوش اغلب به عنوان صدای زنگ در گوش‌ها تعریف می‌شود. همچنین می‌تواند مانند صدای غرش، تیک‌تیک، خش‌خش یا سایر صداهای مشابه باشد. این صدا ممکن است آرام یا بلند و بصورت بم یا زیر باشد و در یک یا هر دو گوش شنیده شود. احتمال دارد افراد مبتلا به وزوز شدید گوش مشکلاتی در شنوایی، کار کردن یا حتی خوابیدن داشته باشند.

شدت و نوع وزوز گوش متغیر است. برخی این وزوز را به صورت صدای سوت با فرکانس بالا توصیف می‌کنند در حالی که برخی دیگر صدای وزوز یا صدایی شبیه به صدای سرخ شدن روغن در ماهی‌تابه را می‌شنوند. اگر از صدای وزوز یا زنگ در گوش خود رنج می‌برید، ممکن است متخصص گوش و حلق و بینی روش‌های درمانی مختلفی مانند دارو درمانی، سمعک و درمان بازآموزی وزوز گوش را توصیه کند.

در صورتی که این مشکل شما را رنج می‌دهد و منجر به اختلال در فعالیت‌های روزمره شما شده، می‌توانید با شماره 03136205826  تماس حاصل نمایید و برای مراجعه به متخصص گوش و حلق و بینی برای تشخیص علت و درمان مناسب نوبت رزرو کنید.

وزوز گوش


ممکن است شما وزوز گوش را مانند صدای زنگ در گوش خود بشنوید. هرچند صدای خش‌خش، همهمه، سوت یا صدایی مانند وزش باد نیز از جمله صداهای شایعی هستند که در اثر این وضعیت شنیده می‌شوند. وزوز گوش در اثر دلایل بالقوه‌ی متعددی ایجاد می‌شود و گزینه‌های درمانی آن نیز متفاوت است. در صورتی که وزوز گوش شما قابل درمان نباشد، استراتژی‌هایی برای تسکین وزوز گوش وجود دارد که ممکن است موثر باشند.

دلایل


at2

  • کم شدن شنوایی در افراد مسن
  • قرار گرفتن در معرض صداهای بلند
  • عفونت گوش و سینوس
  • مشکلات قلبی یا رگ‌های خونی
  • بیماری مِنیر
  • تومور مغزی
  • تغییرات هورمونی در زنان
  • مشکلات تیروئیدی
  • مصرف برخی داروها

تشخیص


اولین مرحله در درمان وزوز گوش تعیین دلیل آن است. یکی از مشکلات در تشخیص و درمان وزوز گوش این است که هر شخصی آن را بصورت متفاوتی تجربه می‌کند. اندازه‌گیری یک تجربه‌ی ذهنی بسیار دشوار می‌باشد. از این رو پزشک سوالات زیادی را درباره‌ی علائم شما می‌پرسد مانند:

at3

  • چه مدت است که دچار وزوز گوش شده‌اید؟
  • آیا بصورت نامنظم یا ثابت است؟ آیا در برخی مواقع روز بدتر می‌شود؟
  • آیا بصورت ضربان‌دار است؟
  • در کدام گوش وزوز وجود دارد؟
  • صدای آن تا چه حد بلند است؟ صدای آن بم است یا زیر؟

همچنین پزشک سابقه‌ی پزشکی شما را نیز مورد بررسی قرار می‌دهد. بعد از بررسی کامل علائم و سابقه‌ی پزشکی، معاینه‌ی جسمی با بررسی بصری گوش‌ها و آزمایش‌های رفتاری استاندارد از قابلیت شنوایی شما آغاز می‌شود.

آزمایش‌های مخصوص وزوز گوش


چند آزمایش مخصوص وجود دارد که ممکن است پزشک به منظور درک بهتر وزوز گوش شما انجام دهد. در ادامه برخی از آنها ارائه می‌شود.

تطابق زیر و بمی وزوز گوش

این روش به متخصص کمک می‌کند تا فرکانس تقریبی صدایی که می‌شنوید را تعیین کند. برای این آزمایش، از شما خواسته می‌شود تا میزان زیر و بمی وزوز گوش خود را به بهترین شکل ممکن و با توجه به منبع صدای خارجی مشخص کنید.

تطابق بلندی وزوز گوش

این آزمایش به کمی کردن میزان صدایی که می‌شنوید کمک می‌کند. این صدا می‌تواند از یک صدای نجوا مانند تا صدایی در حد یک فریاد بلند متغیر باشد. به طور معمول افراد صداهایی آرام‌تر را می‌شنوند.

مقیاس آنالوگ بصری

این روش می‌تواند به منظور تعیین میزان بلندی صدا استفاده شود زیرا وزوز گوش اغلب بسیار بلندتر از میزان دسی‌بلی که با آن تطبیق داده شده است شنیده می‌شود. از شما خواسته می‌شود تا از مقیاسی بین صفر تا ده، میزان بلندی صدا را تعیین کنید. حدود ۷۰ درصد از بیماران این مقیاس را بصورت عدد ۶ یا بالاتر از آن بیان می‌کنند.

درمان وزوز گوش


دارو درمانی

با اینکه مصرف دارو نمی‌تواند منجر به درمان وزوز گوش شود، اما داروهایی وجود دارند که می‌توانند به تسکین علائم آن کمک کنند. داروهای ضدافسردگی سه حلقه‌ای مانند آمی‌تریپتیلین و نورتریپتیلین دو نوع از شایع‌ترین داروهای تجویز شده می‌باشند.

اگر بیمار مبتلا به نوع شدید وزوز گوش باشد، یکی از این داروها ممکن است مورد استفاده قرار بگیرد. هرچند باید دانست که این داروها می‌توانند همراه با عوارض جانبی چون خشکی دهان، تاری دید و مشکلات قلبی باشند.

هرگونه بیماری یا دارویی که در حال مصرف آن هستید را با متخصص شنوایی خود در میان بگذارید. همچنین داروهایی مانند نیراوام و زاناکس نیز ممکن است تجویز شوند اما هر یک از داروها می‌توانند موجب خواب‌آلودگی و تهوع شده و ایجاد عادت کنند.

درمان وزوز گوش با دستگاه

بسته به نتایج بررسی شنوایی، ممکن است یکی از روش‌های درمانی زیر توصیه شوند:

  • اگر در کنار وزوز گوش دچار کاهش شنوایی نیز شده باشد، استفاده از سمعک اغلب می‌تواند موجب برطرف شدن وزوز گوش شود. برخی سمعک‌های موجود در بازار دارای خصوصیات درمان وزوز گوش نیز هستند.

at4

  • دستگاه‌های پنهان کننده‌ی وزوز گوش یا سرکوب کننده‌ی صدا، گزینه‌های درمانی متداولی برای افراد مبتلا به وزوز گوش می‌باشند. این نوع وسایل مانند سمعک مورد استفاده قرار گرفته و یک سیگنال ثابت یا بیت‌هایی به منظور خنثی کردن صداهایی که می‌شنوید تولید می‌کنند. متخصص شنوایی از آزمایش‌های تطابق زیر و بمی صدا یا بلندی صدا برای تنظیم سیگنال در سطح و میزان زیر و بمی مشابه با صدای وزوزی که در گوش خود می‌شنوید، استفاده می‌نماید.

at5

  • در درمان بازآموزی وزوز گوش (TRT) از درمان شناختی رفتاری همراه با ابزار پنهان کننده‌ی صدا استفاده می‌شود تا به بیمار کمک کند تا صدای زنگ موجود در گوش خود را نادیده بگیرد.
  • افراد مبتلا به وزوز گوش همچنین می‌توانند از یک دستگاه تولید صدا استفاده کنند. وزوز گوش معمولاً زمانی که در مکان‌های ساکت و آرام هستید شدیدتر می‌شود، بنابراین ایجاد صدای زمینه‌ای در اتاق ممکن است تنها چیزی باشد که برای نادیده گرفتن صدای مداوم زنگ در گوش‌هایتان نیاز داشته باشید.

at6

درمان علت زمینه‌ای وزوز گوش

گاهی اوقات وزوز گوش نشانه‌ای از یک بیماری جدی‌تر می‌باشد. در این موارد، درمان علت پزشکی زمینه‌ای آن ممکن است به طرف شدن وزوز گوش کمک کند. برای مثال، ممکن است پزشک اقدام به برداشتن جرم اضافی گوش که انباشته شده و با مسدود کردن کانال گوش موجب کم شدن شنوایی و ایجاد صدای زنگ در گوش گردیده است، نماید.

وزوز گوش یکی از عوارض جانبی متدوال بسیاری از داروها است. اگر وزوز گوش را پس از شروع مصرف یک داروی جدید یا تغییر دوز آن تجربه کردید، بلافاصله آن را با پزشک خود در میان بگذارید تا مشخص شود که آیا باید مصرف آن دارو را قطع کنید، کاهش دهید و یا نوع دارو را تغییر دهید.

برخی دلایل وزوز گوش بسیار شایع بوده و برخی دیگر دیگر نامتداول هستند. تشخیص علائم و مشورت با متخصص به منظور معاینه‌ی کامل و بررسی دلایل احتمالی بسیار مهم می‌باشد.

روش‌های جایگزین

هومیوپاتی، هیپنوتیزم و طب سوزنی نیز برای برطرف کردن وزوز گوش در نظر گرفته می‌شود. مطالعاتی برای نشان دادن تاثیر طب سوزنی در تسکین علائم وزوز گوش انجام شده است اما بیماران باید حداقل ۱۰ تا ۱۵ جلسه این درمان را تکرار کنند. هومیوپاتی که در آن از مواد گیاهی، معدنی یا حیوانی برای کمک به تسکین بیماری استفاده می‌شود را نیز می‌توان برای درمان انتخاب کرد. برخی داروها و درمان‌ها را می‌توان برای از بین بردن صدای زنگ، انعکاس صدا، زمزمه‌های مبهم و سایر علائم وزوز گوش مورد استفاده قرار داد.

دکتر محمد مهدی طرزی، در زمینه جراحی زیبایی بینی مشغول به فعالیت هستند.
نظرات
0 0 آرا
امتیاز دهی به مقالات
ثبت نام
اطلاع از
guest
2 نظرات
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رای
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
saba
saba
1 سال گذشته

برای وزوز گوش میشه به دکتر طرزی مراجعه کرد؟

س
س
1 سال گذشته

برای وزوز گوش میشه به دکتر طرزی مراجعه کرد؟

مشاوره رایگان