گرفتگی بینی بعد از عمل زیبایی

در پاسخ به این سوال که امکان بروز گرفتگی بینی بعد از عمل زیبایی وجود دارد یا خیر؟ باید عنوان کرد که رینوپلاستی یا عمل جراحی زیبایی بینی ممکن است منجر به بروز مشکلات تنفسی از راه بینی (گرفتگی بینی) شود. بیماران مبتلا به سندرم خشکی بینی معمولاً تنگی نفس را علی‌رغم تمیز و نگرفته بودن بینی تجربه می‌کنند. بیمار، جریان هوای بسیار شدید و مقاومت بسیار کمی را درون‌بینی احساس می‌کند. این علائم غالباً در صورت متورم شدن مخاط بینی هنگام سرماخوردگی بهبود می‌یابد.

گرفتگی و خشک شدن بینی یکی از عوارض جراحی بینی است که یا زودگذر است یا مزمن ، اکثر گرفتگی‌های زودگذر بینی به دلیل ورم بعد از عمل جراحی است. بخش اعظم این ورم داخلی، و همین‌طور بیرونی، ظرف چند هفته فروکش می کند. با این وجود، از بین رفتن کامل ورم بینی بعد عمل می‌تواند چند ماه‌ به طول بیانجامد. برخی جراحان، بعد از عمل از پانسمان‌های پنبه‌ای بینی یا محافظ‌های (اسپلینت‌های) سیلیکونی استفاده می‌کنند. خشکیدگی‌ها و رویه‌های زخم طبیعی داخل بینی نیز نفس کشیدن از راه بینی را پس از جراحی مشکل می‌سازند.

گرفتگی دراز مدت بینی بعد از عمل زیبایی بینی بیشتر مایه‌ی نگرانی است، و به دلیل عارضه‌ها و شرایط بی‌شمار، برخی از موارد گرفتگی بینی به جراحی اصلی ارتباط نمی‌یابند. خوشبختانه مشکل تنفسی درازمدت بینی پس از رینوپلاستی چندان رایج نیست. گرفتگی بینی نوزادان، کودکان و بزرگسالان به دلایل مختلفی ممکن است ایجاد شود. حساسیت‌ها، پلیپ‌های بینی، قرار گرفتن در معرض گرد و غبار و مشکلات سینوسی همگی علت گرفتگی بینی هستند . این مشکلات تنفسی بینی توسط متخصص گوش و حلق و بینی ارزیابی می‌شوند و متعاقب آن درمان گرفتگی انجام می شود.  در عمل جراحی سینوس به روش سنتی، بافت‌های آسیب‌دیده سینوس‌ها به دقت برداشته می‌شود و با ایجاد مسیرهایی جهت تخلیه مواد عفونی انباشته شده در حفره سینوس‌ها، وضعیت کانال‌های تخلیه طبیعی آن‌ها بهبود داده می‌شود. اما امروزه در اغلب موارد، پزشکان جراح از تکنیک‌های آندوسکوپی بینی برای این جراحی استفاده می‌کنند تا بتوانند مجاری سینوس‌ها را با دقت و وضوح بیشتری ببینند و نیازی به ایجاد برش‌های خارجی بر روی صورت هم نداشته باشند. در نتیجه شدت ورم، خونریزی و ناراحتی ناشی از جراحی کاهش پیدا می‌کند و دوره بهبودی بعد از عمل جراحی سینوس هم خیلی کوتاه‌تر می‌شود.

بزرگ شدن بیش از اندازه شاخک بینی (توربینیت) و انحراف تیغه بینی از علل رایج بالقوه‌ی گرفتگی بینی به شمار می‌روند. این عارضه‌ها نیز به راحتی قابل درمان‌ هستند.در انتها زخم کردن یا تغییر عمده ساختار بینی پس از عمل جراحی زیبایی بینی در بروز مشکلات تنفسی بی‌تأثیر نیست که خوشبختانه نامتداول‌ترین علت گرفتگی بینی و اختلال‌های تنفسی پس از عمل بینی است.با جراح پلاستیک صورت متخصص در زمینه‌ی داخل و خارج بینی مشورت کنید و از او بخواهید تا معاینه کاملی از بینی‌تان به عمل آورد و در درمان این مشکل یاری‌تان کند.

رفع مشکل تنفسی بعد از عمل بینی

رفع مشکل تنفسی بعد از عمل بینی

درمان گرفتگی بینی بعد از جراحی زیبایی بینی، رویه مشخص و ثابتی ندارد. تصمیم‌گیری در این مورد که درمان با روشهای طبی (مانند دارودرمانی) یا جراحی انجام شود به شدت گرفتگی بینی و علائم بیمار و همچنین خواست خود بیمار برای بهبود توانایی نفس کشیدن با بینی، بستگی دارد.

بسیاری از بیماران بلافاصله پس از عمل جراحی زیبایی بینی نگران می‌شوند که شاید دیگر هرگز نتوانند به صورت طبیعی نفس بکشند. در ابتدا بیماران به دلیل ورم طبیعی پس از عمل در داخل و خارج از بینی خود احساس می‌کنند بینی‌شان گرفته یا “پُر” است. در هر حال، این گرفتگی معمولاً ظرف کمتر از یک ماه به تدریج ناپدید می‌شود. رویه بستن زخم‌های داخل بینی و پوسته پوسته شدن که تقریباً طبیعی نیز هست، مانع تنفس عادی می‌شود، اما خوشبختانه مدت کوتاهی پس از جراحی از بین می‌روند.

اگر از گرفتگی بینی بعد از عمل ناراحت هستید، با رعایت نکته‌های زیر می‌توانید تنفستان را بهتر کنید

  • سرتان را حتی زمان خواب بالا نگه دارید و از خم شدن یا بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید.
  • به دقت از دستورات جراح درباره‌ی مراقبت‌های پس از عمل پیروی کنید که احتمالاً شامل مصرف داروهای تجویز شده برای ورم، استفاده از مرطوب کننده یا شستشو با اسپری محلول نمک بینی می‌شود.
  • از خوردن غذاهای شور، نوشیدن الکل و گرفتن دوش آب گرم اجتناب کنید، چون میزان ورم را افزایش می‌دهند.
  • اگر مبتلا به حساسیت‌های بینی هستید، باعث شروع یا تحریک آن حساسیت‌ها، برای مثال با قرار گرفتن در معرض گرد و غبار، پشم و خز حیوانات یا گرده‌افشانی، نشوید.

وجود ویتامین‌ها، مکمل‌ها و دیگر داروهای مربوط به مراقبت بعد از عمل در رژیم غذایی در محدود ساختن و کنترل مشکلات تنفسی و رفع گرفتگی بینی بسیار مفید خواهد بود، بنابراین با جراح در خصوص رژیم غذایی خود صحبت کنید و به پیشنهاد‌هایشان عمل کنید. به محض آن که همه چیز التیام یافت و ورم فروکش کرد، باید بتوانید مانند قبل یا حتی بهتر از پیش نفس بکشید. اگر نمی‌توانید جراح را در جریان بگذارید تا روش مناسبی را برای اصلاح این مشکل تعیین کند

تاثیر تمیز کردن خون های خشک شده داخل بینی بعد از عمل زیبایی بینی بر بهبود گرفتگی بینی:

تمیز کردن خون های خشک شده داخل بینی

می‌توان با تمیز نگه داشتن ناحیه عمل شده‌ی بین، به بهبودی بعد از عمل رینوپلاستی کمک کرد. پاک کردم خون خشک شده باعث سرعت بخشیدن به این فرایند خواهد شد به توصیه‌های پزشک جراحتان گوش کنید و تا وقتی که او اجازه ندهد به بینی‌تان دست نزنید (معمولاً تا وقتی که هر گونه ترشحی از بینی متوقف شده باشد)، یعنی حدوداً یک تا دو روز بعد از عمل جراحی. خون خشک شده بعد از این عمل، امری عادی است. اکثر پزشکان جراح به بیماران خود توصیه می‌کنند که چند بار در روز، از اسپری بینی سالین استفاده کنند و ناحیه‌ی عمل را به آرامی با یک گاز استریل آغشته به محلول سالین تمیز کنند. اسپری بینی سالین کمک می‌کند تا غشای داخلی بینی که بعد از عمل خشک می‌شود، مرطوب بماند.

تمیز و مرطوب نگه داشتن

تمیز و مرطوب نگه داشتن ناحیه‌ی بینی به روند بهبودی آن کمک خواهد کرد. بعد از عمل جراحی بینی، وجود خون در بینی عادی است. این خون ممکن است در اطراف برخی از بخیه‌های داخل بینی جمع شود. با استفاده از وازلین یا یک پماد آنتی‌بیوتیکی که بر روی سر یک گوش پاک‌کن آغشته کرده‌اید، بینی‌تان را مرطوب نگه دارید. این کار را باید سه بار در روز انجام دهید؛ اما همیشه قبل از هر کاری از پزشک خود درباره‌ی آن سؤال کنید. به‌جز اسپری بینی سالین، از هیچ اسپری دیگری استفاده نکنید، مگر آنکه پزشک جراحتان به شما چیز دیگری را توصیه کرده باشد.

اگرچه اول از همه بینی‌تان را با یک گوش پاک‌کن آغشته به پروکسید و با اسپری سالین تمیز کنید. پروکسید کمک خواهد کرد تا هر خون خشک شده‌ای در مایع حل شود و پماد یا وازلین کمک خواهد کرد تا از انباشته شدن مجدداً خون خشک جلوگیری به عمل آید. تمیز نگه داشتن بینی از خون خشک شده نه تنها به تسریع روند بهبودی کمک کرده بلکه همچنین باعث می‌شود تا خیلی زود بعد از عمل جراحی، احساس بهتری در بینی داشته باشیم. هر گونه پوسته و مخاط خشک شده‌ای در بینی احتمالاً تا هفته‌ی دوم بعد از عمل خواهد ریخت؛ اما استفاده از پماد و اسپری سالین را همچنان ادامه دهید. این کار کمک می‌کند تا بخیه‌ها همان‌طور که باید و به خوبی جذب شوند.

راحت‌تر نفس بکشید

خون خشک شده همچنین نفس کشیدن عادی را با مشکلاتی مواجه می‌کند. خیلی مراقب محل جراحی باشید و از دستوراتی که پزشک جراح برای تمیز کردن بین به شما داده است به خوبی پیروی کنید. فشار دادن بینی با انگشت و سک زدن به آن اصلاً درست نیست. اگر این مسئله به مشکلی برای شما تبدیل شده است، حتماً با پزشک جراحتان صحبت کنید. آخرین کاری که ممکن است جهت مراقبت از بین خود بعد از عمل جراح انجام دهید در مورد تمیز کردن محل زخم‌هایتان است. از پزشک خود درباره‌ی زمان مناسب برای تمیز کردن ناحیه برش‌ها سؤال کنید. مهم‌ترین چیزی که باید در این مورد رعایت کنید این است که کار تمیز کردن ناحیه را ملایمت تمام انجام دهید.

دکتر محمد مهدی طرزی، در زمینه جراحی زیبایی بینی مشغول به فعالیت هستند.
نظرات
0 0 آرا
امتیاز دهی به مقالات
ثبت نام
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات

دکتر محمد مهدی طرزی

مشاوره رایگان