بازسازی صورت و گردن

bazsazi-pust

طی 15 سال اخیر، پیشرفت های زیادی در زمینه ی عمل جراحی بازسازی صورت و گردن حاصل شده است. بازسازی صورت پس از عمل جراحی در سرطان صورت و گردن و همچنین ترومای صورت، بسیار پیچیده است. در این عمل اغلب نیاز به پیوند استخوان و بافت از نواحی مختلف بدن وجود دارد تا ناحیه ی تحت درمان، عملکرد طبیعی و زیبایی خود را بازیابد. انتقال این بافت ها به به اتصال میکروسکوپی شریان ها، وریدها و اعصاب نیاز دارد تا بازسازی را تکمیل کند. این روش های میکروسکوپی به آموزش های گسترده و تجربه و مهارت زیادی نیاز دارد. معمولا، برای انجام این عمل جراحی به دو تیم از جراحان نیاز است و حدود 8 ساعت طول می کشد.

فرم‌دهی به گردن ظاهری نرم، صاف و لطیف، محکم‌ را برای گردن و چانه ایجاد می‌کند. حتی بدون بوجود آوردن هر گونه تغییری در چهره‌، اصلاح چین و چروک‌ها و لیفت گردن به نحو چشمگیری می‌تواند ظاهر فرد را بهبود بخشد و او را چندین سال جوان‌تر و حتی لاغرتر نشان دهد. این عمل همچنین می‌تواند تعادل را از طریق تعریف بهتر خطوط آرواره که چارچوب بقیه‌ی صورت را تعیین می‌کنند، به مشخصه‌های صورت بازگرداند.

چگونه برای عمل جراحی بازسازی صورت برنامه ریزی می کنیم؟


اولین و مهم ترین کار، صحبت کردن با بیمار است تا مطمئن شویم که طرح درمانی در نظر گرفته شده، متناسب با نیازهای فرد است. در مرکز درمانی ما، جراحان سر و گردن و جراحان پلاستیک، به طور همزمان در جلسه ی مشاوره و همچنین در جلسات هفتگی، هدف شما را بررسی می کنند و جزئیات برنامه ی درمانی را طراحی می کنند.
برخی از مهم ترین عوامل هنگام طراحی برنامه ی درمانی برای عمل جراحی بازسازی صورت شامل موارد زیر است:

•    شدت نقص موجود در صورت یا گردن
•    مقدار و نوع بافت (پوست، استخوان، عضله) مورد نیاز
•    نیازهای عملکردی بیمار مثل صحبت کردن و یا بلعیدن

علاوه بر بهبود مشکلات عملکردی، کسب بهترین نتیجه همراه با ارائه ی  ظاهر متناسب و زیبا، مهم ترین هدف تیم تخصصی ما می باشد.  ما می خواهیم مراجعه کنندگان به راحتی عملکرد اندام خود را به دست آورند و همچنین بدون این که دچار نقص در ظاهر خود باشند، فعالیت های روزانه ی خود را به  طور عادی انجام دهند. این یکی از مهمترین تفاوت ها در مرکز درمانی ما می باشد، به این دلیل که ما هم عملکرد و هم ظاهر را مد نظر داریم. تیم متخصصین ما در هر دو زمینه ی عمل جراحی بازسازی صورت و نیز عمل جراحی زیبایی صورت تخصص دارند.

الگوریتم بازسازی صورت و گردن


دکتر طرزی با به کار گیری  برنامه های خاص قبل از عمل استفاده می کند تا مناسب ترین تکنیک های عمل جراحی بازسازی را انتخاب کند. هدف او ارائه ی بهترین گزینه ی بازسازی است که دارای کمترین زمان مورد نیاز برای بستری شدن و بیشترین عملکرد و مطلوب ترین ظاهر را برای بیمار به همراه داشته باشد.  در زیر به موارد اساسی که به طور معمول مورد استفاده قرار می گیرند اشاره شده است:

•    بستن اولیه ی محلی که دچار نقص شده
•    پیوند پوست
•    فلپ های لوکال: چرخشی و پیشانی
•    فلپ های ناحیه ای: سینه ای، تراپزیوس
•    عروق (فلپ آزاد)
•    فلپ شعاعی آزاد ساعد
•    فلپ های آزاد فیبولا
•    فلپ های آزاد عضلات راست شکمی
•    فلپ های آزاد عضله ی ران

عمل جراحی فلپ لوکال چیست؟


از فلپ های لوکال یا موضعی اغلب به منظور بازسازی صورت و بینی بعد از برداشت پوست در سرطان پوست MOHS استفاده می شود. نتایج استفاده از این روش پس از بهبود جای زخم بسیار عالی است. بیماران باید به مدت حداقل 1 سال از کرم های ضد آفتاب استفاده کنند و از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنند. در زیر مثال هایی از فلپ لوکال را بیان کرده ایم:
1.    فلپ دو لوب
2.    فلپ گلابلا (ناحیه ی اطراف و بین ابروها)
3.    فلپ پیشانی پارامدیان

عمل جراحی فلپ های آزاد چیست؟


در این روش از وریدها و شریان های بافت های دور استفاده می شود تا به ناحیه ی سر و گردن پیوند زده شوند و به وریدهای و شریان های مختلف گردن متصل شوند. اتصال ورید و شریان، با استفاده از تکنیک های میکروسکوپی انجام می شوند که رسیدن مواد غذایی به فلپ را ممکن می سازند. این روش تغذیه ی فلپ، به جراح اجازه می دهد حین عمل بازسازی صورت امکان تطبیق پذیری داشته باشد، که این در گذشته امری غیر قابل تصور بود.

در زیر به مزایای روش فلپ های آزاد اشاره شده است:

•    تیمی شامل دو گروه جراحان صورت و گردن و جراحان زیبایی پلاستیک، قبل از عمل، در حین عمل و پس از آن با همکاری یکدیگر سعی در رفع نیازهای بیمار دارند.

•    از آن جا در این روش، فلپ های آزاد دارای ذخیره ی خون منحصر به فرد خود هستند، بهبود زخم و عروق بهتر صورت می گیرد؛ افرادی که قبل از عمل پرتودرمانی انجام داده اند، می توانند با این روش نتایجی به مراتب بهتر و همراه با کاهش احتمال خطر ایجاد عوارض به دست آورند.

•    می توان تومورهای بزرگ را درمان کرد، چون معمولا مقدار کافی بافت برای پیوند وجود دارد.

•    فلپ های آزاد به منخصصین سر و گردن اجازه می دهند که به دلیل امکان استفاده از این بافت های قابل پیوند، تومور را به طور کامل جدا کنند.

•    در بیماران مبتلا به سرطان زبان، و بیماران مبتلا به فلج صورت، امکان بازسازی عصب وجود دارد.

•    فلپ های آزاد به استانداردهای درمانی برای تومورهای فک تبدیل شده اند، به دلیل توانایی آن ها در بازسازی استخوان جایگزینی ایمپلنت های دندانی. این روش بهترین ظاهر و عملکرد را برای ادام فرد در پی خواهد داشت. صورت و گردن بیماران دچار بدشکلی نخواهد شد و آن ها قادر به جویدن غذا با دندان های پیوند شده شان خواهند بود.

•    گزینه های مختلفی در مورد فلپ های آزاد وجود دارد که تیم جراحی را قادر می سازند عمل بازسازی را بر اساس محل و نوع سرطان در سر و گردن بیمار انجام دهند.

•    امروزه دارای توانایی انجام عمل جراحی بازسازی فوری را داریم به جای این که لازم باشد صبر کنیم و یا این روش را در چند مرحله انجام دهیم.

 انواع فلپ های آزاد


فلپ آزاد رادیال ساعد:  این روش رایج ترین تکنیک برای بازسازی سر و گردن می باشد.  در این روش از پوست و لایه های عمیق تر ساعد استفاده می شود تا نواحی صورت، دهان، گلو و گردن که در اثر سرطان از بین رفته و یا برداشته شده اند، بازسازی شوند. فلپ آزاد رادیال ساعد دارای مزیت استفاده از وریدها و شریان های ساعد می باشد که همراه با پوست ساعد به ناحیه ی گردن پیوند زده می شوند و به وریدها و شریان های مختلف گردن متصل می شوند.

اتصال وریدها و شریان ها از طریق تکنیک های میکروسکوپی انجام می شوند که مواد غذایی مورد نیاز فلپ ها را فراهم می کنند. . این روش تغذیه ی فلپ، به جراح اجازه می دهد حین عمل بازسازی صورت امکان تطبیق پذیری داشته باشد، که این در گذشته امری غیر قابل تصور بود.

فلپ آزاد رادیال ساعد به طور معمول برای بازسازی نقص های بزرگ پوست صورت، بازسازی زبان، بازسازی گلو (حلق) و بازسازی حنجره استفاده می شود.
واقعیت های کلیدی در مورد فلپ های آزاد رادیال ساعد:

•    شریان های رادیال و وریدهای متصل شده، به رگ های گردن دوخته می شوند.
•    می توان از عصب پوستی آنته براکیال جانبی برای بازسازی عصب استفاده کرد.
•    فلپ، نازک و قابل انعطاف است، که موجب تطبیق پذیری بسیار خوبی در عمل جراحی سه بعدی بازسازی صورت می شود.
•    امکان قرارگیری راحت بیمار در اتاق عمل که باعث می شود هر دو تیم جراحی همزمان عمل نمایند، در نتیجه برای بیمار تحت بیهوشی، در زمان صرفه جویی خواهد شد.
•    یک قطعه ی کوچک پوست پیوندی از ران گرفته می شود تا بافت ساعد را بپوشاند و موجب تسریع بهبودی آن شود.
•    پس از عمل جراحی، به مدت یک هفته باید ساعد را گچ گرفت تا بی حرکت شده و زمان برای بهبودی داشته باشد.
•    پس از باز کردن گچ، بیمار باید با پوششی الاستیک ساعد را بپوشاند.
•    به منظور تقویت عضلات باید حرکات ساعد را پس از گذشت یک هفته از عمل جراحی شروع کرد.

فلپ آزاد فیبولا: این فلپ به طور عمده برای بازسازی استخوان فک که در اثر سرطان دچار نقص شده است، به کار می رود.

فلپ آزاد عضله ی راست: از این فلپ در درجه ی اول برای  بازسازی قاعده ی جمجمه و سرطان زبان بزرگ استفاده می شود.

فلپ آزاد گراسیلیس: این فلپ، رایج ترین فلپ مورد استفاده در موارد فلج صورت و فلج بل است.

فلپ لاتیسموس دورسی: یک فلپ عضلانی و پوستی دیگر است که برای بازسازی جمجمه ی بزرگ و همچنین در سرطان زبان به کار می رود.

فلپ آزاد کتف: برای پیوند آزاد بافت به همراه شریان زیر کتفی و شاخه های آن به کار می رود.

فلپ ران قدامی: این فلپ به سرعت در حال محبوب شدن در زمینه ی بازسازی سر و گردن می باشد، چون دارای محل گیرنده ی ایده آل، عروق قابل اعتماد، سهولت برداشت و قابلیت تطبیق پذیری بالا می باشد.

پس از عمل جراحی فلپ آزاد چه انتظاری می توانم داشته باشم؟


بیماران معمولا شب اول پس از عمل بازسازی صورت را در ICU سپری می کنند تا به طور کامل توسط جراحان و پرستاران این بخش تحت نظر باشند. فلپ آزاد با استفاده از دستگاه اولتراسوند نشان داده می شود تا از جریان آزاد خون در شریان ها و وریدها اطمینان حاصل شود. سر بیمار باید بالا قرار داده شود و بیمار می تواند پس از گذشت 1 یا 2 روز از عمل جراحی راه برود.

دو تا سه روز پس از عمل جراحی، صحبت کردن و فیزیوتراپی آغاز می شود و برنامه ای برای بهبود نتایج عملکردی عمل جراحی ارائه می شود.

بیمار باید به طور معمول به مدت 6 تا 8 روز در بیمارستان بستری شود و سپس مرخص شود. بیماران به طور منظم توسط گروه پرستاران، درمانگران و جراحان سر و گردن و همچنین جراحان زیبایی، مورد بررسی قرار می گیرند.

تاریخچه ی بازسازی سر و گردن


•    اوایل قرن بیستم_ اغلب بازسازی های صورت توسط بافت لوکال در محل انجام می شد. بیماران دارای تومورهای بزرگ، به چندین بار عمل جراحی به همراه بستری شدن های طولانی مدت نیاز داشتند تا نتایج نهایی را کسب کنند. بیماران پیشرفت عملکردی ضعیف و ظاهر نه چندان مطلوبی را به دست می آوردند.
•    سال 1953_ اولین فلپ آزاد انسانی (ژوژنوم برای گلو- بازسازی حلق)
•    سال 1963_ اکتشاف دوباره ی فلپ محوری پیشانی
•    سال 1965_ فلپ Deltopectoral
•    سال 1973_ فلپ آزاد Fasciocutaneous
•    سال 1979_ فلپ سینه ای myocutaneous  شهرت یافت. این فلپ از عضله ی قفسه سینه استفاده می کند تا نواحی پایینی صورت و نقص های سر و گردن را بازسازی کند. این فلپ هنوز یک ابزار بسیار مفید بازسازی به حساب می آید.
•    سال های 1980 تا 1990_ اکتشاف فلپ های آزاد دیگر

دکتر محمد مهدی طرزی، در زمینه جراحی زیبایی بینی مشغول به فعالیت هستند.
نظرات
0 0 آرا
امتیاز دهی به مقالات
ثبت نام
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
مشاوره رایگان