تامپون بینی چیست؟ آیا درد دارد؟

tampon

رینوپلاستی (فرم دهی مجدد بینی) یا جراحی زیبایی بینی عملی است که برای بهبود ظاهر بینی و متناسب‌تر کردن آن با سایر اجزاء صورت انجام می‌شود. با توجه به اینکه بینی تعیین‌کننده‌ترین جزء از اجزاء صورت است، اندازه و فرم آن تأثیر بسزایی در ظاهر فرد دارد. تعدادی از بیماران تمایل دارند که فرم بینی آن‌ها صاف باشد، برخی بینی باریک را ترجیح می‌دهند و برخی معتقدند بینی آن‌ها با سایر قسمت‌های صورتشان تناسب ندارد. در بیشتر موارد، پس از عمل جراحی، بینی توسط نوعی بسته‌بندی نرم (تامپون)، حفاظت می‌شود. برخی از افراد در حین استفاده از تامپون بینی احساس ناراحتی می‌کنند اما این احساس آن‌قدر قوی نیست که نتوانند تحمل کنند و فکر کردن به ظاهر زیبایی که بعد از عمل به دست خواهند آورد تحمل آن را برایشان راحت خواهد کرد.

امروزه رینوپلاستی با کوچکترین تامپون، درد متوسط و زمان بهبودی کم انجام می‌شود؛ مانند سایر عمل‌های جراحی، رینوپلاستی در افراد مختلف قدری با هم تفاوت دارد. به همین دلیل  ما به شما توصیه می‌کنیم حتماً قبل از عمل با سایر افرادی که قبلاً این عمل را انجام داده‌اند صحبت کرده و از تجربیات آن‌ها استفاده کنید.

تامپون روشی بسیار مؤثر جهت متوقف کردن خونریزی بینی است. در عمل‌های جراحی بینی، معمولاً تامپون پس از 24 تا 48 ساعت بعد از عمل جراحی از بینی بیمار خارج می‌شود. در مواردی که خونریزی بینی زیاد است ممکن است تامپون زمان بیشتری در بینی بماند. این کار باعث می‌شود روند بهبودی سریع‌تر انجام گرفته و با استفاده از تامپون از جداسازی بافت زخم در بینی و خونریزی مجدد آن جلوگیری شود.

هدف متخصصین جراحی در عمل رینوپلاستی و مراقبت‌های پس از آن، کم کردن عوارض عمل بینی و زیباتر کردن فرم بینی بیمار است؛ بنابراین کنار آمدن با شرایط خاص پس از عمل و تنفس چند ساعته از دهان کار بسیار سختی نبوده و بیمار تحمل می‌کند. متخصص زیبایی سر و گردن قبل از جراحی، تمامی مراحل بعد از عمل را برای شما توضیح داده و این کار از نگرانی و استرس شما در مورد دوران بهبودی بعد از عمل و برداشتن تامپون بینی می‌کاهد. برای رزرو نوبت یا دریافت مشاوره می‌توانید با شماره‌ 03136205826 تماس حاصل فرمایید.

تامپون بینی


tampon1

تامپون بینی، بسته‌ای متشکل از گاز، فوم و پنبه است که در مجرای بینی قرار داده می‌شود. تامپون در اصل نوار گاز یا پنبه زخم‌بندی یا فوم از قبل فرم داده شده است که به طریقی بسته‌بندی شده‌ تا برای قرار دادن داخل مجرای بینی مناسب باشد. ممکن است تامپون هنگام استفاده در بینی به موادی مانند وازلین، آنتی‌بیوتیک و یا موادی که به لخته شدن خون کمک می‌کنند، آغشته شود. برخی از انواع تامپون‌ها مجهز به دنباله‌ای از جنس بخیه است که هنگام قرار دادن تامپون در بینی در بیرون از بینی می‌ماند و در خارج کردن تامپون از بینی به پزشک کمک می‌کند. در میان برخی از انواع تامپون‌های از پیش طراحی شده، لوله‌ای وجود دارد که هنگام قرار داشتن تامپون در بینی اجازه مبادله هوا را از آن طریق به بیمار می‌دهد.

تامپون جهت کنترل خونریزی شدید بینی توسط پزشک متخصص درون بینی بیمار قرار داده می‌شود. هدف از تامپون، وارد آوردن فشار مستقیم به رگ‌های خونی است که در دیواره بینی قرار دارند. استفاده از تامپون بعد از عمل جراحی بینی، ممکن است برای حمایت از حفره‌های بینی، کنترل خونریزی و جذب مایعات بینی نیز به کار رود.

خارج کردن تامپون


tampon2

قبل از اینکه بر روی صندلی برای خارج کردن تامپون بنشینید وسایل مورد نیاز مانند انبرک، اسپری بینی، پارچه، سطل زباله و آینه را آماده کرده و در کنار خود قرار دهید. پزشک ابتدا هر کدام از اسفنج‌های بینی را با اسپری بینی افرین اشباع می‌کند و برای 5 تا 10 دقیقه سر بیمار را به عقب تکیه می‌دهد تا اسفنج‌ها خوب با اسپری فوق خیس بخورند.

پزشک با انبرک، انتهای یکی از اسفنج‌ها را گرفته و با یک حرکت دنباله‌دار آن را می‌کشد. تامپون معمولاً به راحتی بیرون می‌آید. او این عمل را برای اسفنج دوم نیز انجام می‌دهد. سپس اسپری بینی افرین را 5 تا 10 بار برای هر کدام از حفره‌های بینی تزریق کرده و سر بیمار را برای 10 تا 15 دقیقه به سمت جلو کج می‌کند. این کار باعث توقف خونریزی می‌شود. اگر بعد از 3 تا 5 دقیقه خونریزی متوقف نشد لازم است این عمل مجدداً تکرار شود. مراقب باشید که خون‌های جاری شده را قورت ندهید زیرا باعث حالت تهوع و استفراغ می‌شود. کج کردن سر به سمت جلو باعث می‌شود مایعات بینی به درون سطل زباله ریخته شود.

خونریزی بیش از 15 دقیقه بسیار غیر معمول است. چنانچه این مورد اتفاق افتاد (در مواقع دیگر خونریزی شدید شد)، لازم است شما اسفنج‌ها را با اسفنج جدید جایگزین نمایید. آن‌ها بایستی سریعاً در حفره‌های بینی قرار گیرند (به صورت موازی با زمین، نه مستقیم به سمت بالا به سمت چشم‌ها). جهت مراقبت‌ها و دستورات پزشکی بیشتر با پزشک تماس بگیرید.

تمیز کردن بینی پس از خارج کردن تامپون


تمیز کردن بینی باید 24 ساعت پس از اینکه تامپون از بینی خارج شد آغاز شود. تمیز کردن بینی در ماه اول باید دو بار در روز و در ماه‌های آینده یک بار در روز انجام پذیرد. حدود یک تا یک و نیم اینچ از آب‌اکسیژنه خیس خورده را داخل بینی کنید. سپس می‌توانید پماد پلیسپورین یا باسیتراسین را به آرامی در بینی وارد کنید و این کار را برای حفره دیگر بینی تکرار نمایید. این عمل باعث جلوگیری از خشک شدن بینی و سرعت بخشیدن به بهبودی آن می‌شود.

گاهی ممکن است موقع تمیز کردن بینی با لخته‌ها یا خون‌های خشکیده مواجه شوید. ممکن است این مسئله قدری ناراحت‌کننده باشد اما امری طبیعی است. اگر بویی در بینی خود حس کردید لازم است بینی را سه یا چهار بار در روز تمیز کنید. اگر بو برطرف نشد با پزشک خود تماس بگیرید تا شما را معاینه کند.

عوارض


به دلیل وجود برخی از عوارض در استفاده از تامپون، پزشکان سعی می‌کنند قبل از استفاده از تامپون از سایر روش‌ها جهت کنترل خونریزی بینی مانند فشار خارجی، کمپرس یخ، سوزاندن یا داروهای موضعی بهره ببرند. شایع‌ترین عارضه جانبی استفاده از تامپون، امکان جدا شدن بافت‌های زخم از بینی موقع خارج کردن تامپون و خونریزی مجدد بینی است. استفاده از تامپون ممکن است باعث کمبود اکسیژن در اشخاصی شود که در تنفس از راه دهان با مشکلاتی مواجه هستند مانند افراد مسن یا افرادی که به بیماری انسداد مزمن ریه مبتلا هستند.

اقدامات احتیاطی


tampon3

استفاده از تامپون باعث جلوگیری از مبادله هوا از طریق بینی می‌شود. چنانچه هر دو مجرای بینی توسط تامپون بسته شده باشد بیمار ناچار است جهت تنفس از دهان خود استفاده کند. در بیمارانی که از تامپون استفاده می‌کنند درجه زاویه سر هنگام خواب باید 30 درجه بوده و استرس‌های تنفسی به آن‌ها وارد نشود. ممکن است خونریزی داخل بینی در انتهای تامپون قابل مشاهده نباشد. باید مرتباً انتهای حلق جهت بررسی چکه کردن خون در انتهای گلو چک شود. تامپون با حرکت یا عطسه ممکن است به سمت جلو یا عقب تغییر مکان دهد. محل قرارگیری تامپون بایست مجدداً از انتهای آزاد آن در سر بینی و انتهای گلو بررسی شود.

 

 

برای کاهش عوارض ناشی از تامپون باید چه اقدامات مراقبتی را انجام داد؟ 


تامپون

خشک شدن گلو یکی از شایع‌ترین علل بروز درد و ناراحتی پس از عمل زیبایی بینی  است. از آنجایی که پس از جراحی و در اولین بخش از دوران بهبود سینوس‌های شما توسط باند مخصوص پر می‌‌شوند باید از طریق دهان نفس بکشید که این امر باعث خشک شدن گلو خواهد شد. در بخش زیر به چند نکته بسیار مهم در خصوص کاهش میزان خشکی گلو پس از جراحی زیبایی بینی اشاره می‌کنیم:

  • در هنگام خواب دستگاه بخور را کنار تخت خود قرار داده و آن را روشن کنید.
  • یک فنجان آب داغ را به همراه عسل بخورید.
  • دوش آب گرم و بخار می‌تواند به رفع خشک شدن گلو کمک کند.
  • آب سرد بخورید تا از کم شدن آب بدن شما جلوگیری شود.
  • مصرف قرص لوزی شکل می‌تواند به طور موقت به تسکین درد شما کمک کند.

 داروهای بسیار زیادی وجود دارند که شما می‌توانید بدون نیاز به نسخه پزشک از آنها برای درمان خشکی گلوی خود استفاده کنید اما در صورتی که قرار است به طور مکرر از آنها استفاده نمایید باید با پزشک خود مشورت کنید. از مصرف محصولاتی که ضد گرفتگی هستند و باعث باز شدن سینه می‌‌شوند خودداری کنید. پس از جراحی زیبایی بینی به علت وجود تامپون در بینی احساس گرفتگی بینی  کاملاً طبیعی است و پس از خارج کردن تامپون به تدریج گلوی شما به حالت طبیعی برمی‌گردد و می‌توانید از طریق بینی نفس بکشید. در اکثر موارد خشکی گلو فقط ۲ تا ۳ هفته طول می‌کشد.

 مراقبت از بینی زمانی که تامپون و پانسمان دارد 


 پس از مرخص شدن از بیمارستان از نکات زیر پیروی کنید:

  • تا سه روز پس از جراحی از فشار دادن تامپون و پانسمان برای خارج کردن آن بدون اجازه پزشک خودداری کنید زیرا باید تامپون توسط پزشک خارج شود.
  • تا زمانی که تامپون درون بینی قرار دارد از مصرف مایعات داغ یا نوشیدن الکل خودداری کنید زیرا مصرف این محصولات باعث گشاد شدن عروق خونی موجود در بینی می‌شود و مجددا خونریزی آغاز می‌گردد.
  • در زمان تعیین شده به مطب پزشک مراجعه کنید تا تامپون بینی را خارج کند. اگر پزشک از شما خواسته است که در منزل به خارج کردن تامپون خود بپردازید به آرامی فین کنید تا تامپون خارج شود.
  • در صورتی که تامپون بیش از سه روز مسیر داخلی بینی را مسدود کند شما دچار عفونت سینوس خواهید شد. در صورتی که بیش از سه روز نتوانستید از طریق بینی نفس بکشید باید با پزشک خود تماس بگیرید.
  • داروهای آنتی بیوتیک تجویز شده توسط پزشک را تا آخر و به طور مرتب مصرف کنید.

 

چهره جدید شما پس از عمل جراحی بینی


در روزهای پس از عمل قدری احساس پریشانی خواهید کرد و این مسئله طبیعی است. تعیین اثرات عمل جراحی و اینکه آیا تحمل سختی‌های آن ارزش دارد یا نه، قدری سخت است. همواره در نظر داشته باشید این سختی‌ها موقتی بوده و پس از چند هفته شما همان چهره مطلوبی را خواهید داشت که به دنبالش بودید. هر روز ظاهر بینی شما بهتر شده و چهره شما زیباتر می‌شود. بعد از گذشت یک یا دو هفته چهره شما مانند کسی که عمل جراحی داشته است نخواهد بود.

با این وجود روند بهبودی، آرام بوده و فرایندی تدریجی است. نتیجه نهایی عمل جراحی بینی بعد از یک سال کاملاً آشکار است. در این دوران ممکن است شما عکس‌العمل‌های غیر قابل انتظاری از افراد فامیل و یا دوستانتان داشته باشید. این مسئله ممکن است به این دلیل باشد که آن‌ها تفاوت آشکاری در بینی شما ندیده و یا تغییرات ایجاد شده را تائید نمی‌کنند. در مرحله اول همواره در ذهن داشته باشید به چه دلیل این عمل جراحی را انجام داده‌اید. عمل جراحی بایست با میزانی که شما را به هدفتان نزدیک کرده است سنجیده و قضاوت شود.

دکتر محمد مهدی طرزی، در زمینه جراحی زیبایی بینی مشغول به فعالیت هستند.
نظرات
0 0 آرا
امتیاز دهی به مقالات
ثبت نام
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات

دکتر محمد مهدی طرزی

مشاوره رایگان