رفع چین‌وچروک دور لب با/بدون جراحی

ch1

چروک دور لب می‌تواند شخص را در مقایسه با حالتی که چروک در سایر نواحی صورت وجود دارد، پیرتر نشان دهد. ایجاد چروک غیر قابل اجتناب است و با افزایش سن در هر شخصی بوجود می‌آید، اما بهترین روش برای جلوگیری از ایجاد چروک در اطراف دهان و لب‌ها پیشگیری و به تعویق انداختن آن است. درمان‌های متعددی برای کمک به کاهش و رفع چین و چروک دور لب وجود دارد.

خطوط سیگاری‌ها یا خطوط دور لب، چین و چروک‌هایی بر روی لب‌های بالا و پایین هستند که از مرز قرمز رنگ لب خارج می‌شوند. این خطوط بر روی لب‌های بالا بیشتر قابل توجه هستند. با اینکه گاهی اوقات به آنها خطوط سیگاری‌ها گفته می‌شود اما بیشتر افراد به دلایلی به غیر از سیگار کشیدن دچار آنها می‌شوند. این چین و چروک‌ها را می‌توان با روش‌های مختلفی چون بوتاکس، تزریق ژل و تزریق چربی  و یا جراحی لیفت لب برطرف کرد. با توجه به شرایط شما و شدت چروک‌ها، متخصصین ما از روش‌های مخصوصی برای درمان استفاده می‌کنند. برای دریافت اطلاعات بیشتر و همچنین رزرو نوبت می‌توانید با شماره 03136205826 تماس حاصل نمایید.

چین و چروک دور لب


ch2

چروک دور لب با افزایش سن بروز پیدا کرده و لب‌ها بطور طبیعی حجم خود را از دست می‌دهند. این خطوط در ابتدا اغلب زمانی مورد توجه قرار می‌گیرند که رژ لب از مرز قرمز بین لب و پوست مجاور خارج شده و به خطوط عمودی اطراف دهان تراوش می‌کند. این گونه چین و چروک‌ها که در افراد سیگاری شایع‌تر و برجسته‌تر می‌باشند را می‌توان با فیلرهای درم پر کرد و یا با روش بوتاکس و لیفت لب درمان نمود.

دلایل ایجاد چروک دور لب


خطوط و چروک دور لب و دهان اغلب از اولین خطوطی هستند که به عنوان بخشی از فرایند پیری بر روی صورت شکل می‌گیرند. افزایش سن به معنای از دست دادن کلاژن و الاستین است که در واقع پروتئین‌هایی هستند که پوست را شاداب و با طراوت نگه می‌دارند. با کم شدن این پروتئین‌ها، پوست قابلیت ارتجاعی خود را از دست داده و نازک‌تر می‌گردد و در نتیجه نواحی که با این پروتئین‌ها پر شده بودند دارای چروک می‌شوند. به همین دلیل است که با افزایش سن لب‌ها نیز نازک‌تر می‌شوند.

ژنتیک نقش مهمی در نحوه‌ی پیر شدن پوست دارد. قرار گرفتن در معرض نور خورشید اصلی‌ترین علت ایجاد چین و چروک‌های زودرس می‌باشد.

روش‌های غیر جراحی برای درمان چروک دور لب


فیلرهای درم

ch3

ژل بطور ویژه به منظور ادغام شدن با پوست و شکل دادن به خطوط صورت طراحی شده است. ژل‌ها با سازگار شدن با پوست موجب نرم شدن خطوط و چین و چروک‌های اطراف دهان و فراهم کردن نتایج فوری برای جوانسازی دور لب می‌شود. علاوه بر این، ژل در نزدیکی سطح پوست تزریق شده و منجر به درمان مستقیم چین و چروک‌ها می‌گردد. همچین ژل‌ها به اندازه‌ی کافی تطبیق‌پذیر هستند تا بتوان از آنها برای درمان نواحی عمیق مانند خطوط خنده استفاده کرد و از طرفی در درمان نواحی ظریف مانند خطوط عمودی لب‌ها نیز موثر می‌باشند.

فرایند روش

ممکن است پیش از تزریق یک عامل بی‌حس کننده برای تسکین درد استفاده شود. همچنین گاهی اوقات می‌توان پیش از درمان از تزریق مهارکننده‌های عصبی استفاده کرد تا لب‌ها بطور کامل بی‌حس شوند. این روش شبیه به تزریق بی‌حس کننده‌هایی است که در مطب دندانپزشکی برای بی حس کردن دهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به منظور تزریق ژل از سوزن‌های بسیار ریز برای تزریق مواد به نواحی اطراف دهان استفاده می‌شود.

بهبودی

پس از تزریق ممکن است از یخ برای تسکین درد و کنترل تورم استفاده شود. اما فشار زیادی نباید بر روی ناحیه‌ی تحت درمان قرار داده شود. رژ لب و سایر مواد آرایشی مشابه نباید بلافاصله بعد از درمان مورد استفاده قرار بگیرند. فیلرهای درم می‌توانند بین ۱۲ تا ۱۸ ماه دوام داشته باشند.

بوتاکس

ch4

چین و چروک دور لب معمولاً با استفاده از بوتاکس پیشرفته درمان می‌شود. عمق خطوط و شدت چروک‌ها بر نحوه‌ی درمان چین و چروک دور لب تاثیرگذار است. استفاده از بوتاکس برای درمان چروک دور لب صرفنظر از عمق خطوط بسیار متداول است. این روش به از بین رفتن خطوط دائمی منجر می‌شود و معمولاً در نقاط خاصی بر روی ماهیچه‌ی حلقوی دهان اعمال می‌شود.

فرایند روش

بیمار بر روی تخت و در حالی که تکیه‌گاه آن بالا است، دراز می‌کشد. ناحیه‌ی مورد نظر تمیز می‌شود. پوست روی عضلاتی که تزریق باید در آنجا صورت بگیرد علامت‌گذاری می‌شود. تزریق‌ها در نواحی چین و چروک‌ها و نزدیک به مرز قرمز لب انجام می‌شوند. گاهی اوقات این تزریق‌ها موجب برگرداندن جزئی مرز لب می‌شود یعنی ممکن است لب مقداری حجیم‌تر به نظر برسد.

این عمل حدود ۳۰ ثانیه بطول می‌انجامد. فشار اندکی بر روی ناحیه‌ی مورد نظر اعمال می‌شود تا از ایجاد کبودی پیشگیری شود. در نهایت علامت‌های روی پوست پاک می‌شوند.

مراقبت‌های پس از درمان

  • ممکن است مقداری کبودی ظاهر شود، اما با آرایش قابل پنهان شدن است.
  • کبودی بعد از چند روز برطرف می‌شود.
  • تاثیر این روش بعد از ۳ تا ۱۰ روز قابل مشاهده بوده و بین ۲ تا ۷ ماه ماندگار است که این زمان بستگی به دوز بوتاکس مورد استفاده و فیزیولوژی بیمار دارد.
  • در برخی بیماران بوتاکس سریع‌تر از سایرین تجزیه می‌شود.

جراحی لیفت لب

ch5

لیفت لب اغلب در فضای بین لب بالا و بینی استفاده می‌شود و می‌تواند موجب اصلاح چین و چروک‌های دور لب نیز بشود. معمولاً برش‌هایی بطور نامحسوس در زیر سوراخ‌های بینی ایجاد می‌شوند. با تقبل هزینه‌ جراحی لیفت لب نتایح این روش دائمی بوده و بسته به شرایط بیمار ممکن است تنها تحت بی‌حسی موضعی انجام بگیرد.

فرایند روش

این روش حدوداً ۳۰ دقیقه طول می‌کشد و می‌توان آن را به راحتی تحت بی‌حسی موضعی یا آرام‌بخش داخل وریدی انجام داد. لب اندازه‌گیری شده و علامت‌گذاری می‌شود و ناحیه‌ی بالای لب و بافت اضافه جدا می‌شود. برش می‌تواند شامل پوست یا پوست و عضله باشد. برش‌های ایجاد شده با استفاده از بخیه‌های بسیار ریز بسته می‌شوند و از بیمار خواسته می‌شود تا از حرکت زیاد دهان به مدت چند روز خودداری کند.

این روش باید به صورت بسیار دقیق و کنترل شده انجام بگیرد در غیر این صورت موثر نبوده و جای زخم آن نیز قابل توجه خواهد بود. در صورت انجام صحیح آن و روند بهبودی طبیعی، پس از ۷ تا ۱۰ روز بهبودی حاصل شده و بعد از گذشت ۳۰ روز نیز جای زخم محسوس نخواهد بود. در صورتی که جای زخم قابل مشاهده باشد، می‌توان آن را به راحتی و با استفاده از لیزر برطرف کرد.

زمان بهبودی معمول پس از لیفت لب


بسته به مورد و مقدار پوست برداشته شده، زمان بهبودی ۱ تا ۲ هفته است. اکثر بیمارن بعد از یک هفته می‌توانند به کار خود بازگردند و فعالیت‌های جسمی ملایم را نیز بعد از چند هفته می‌توانند به راحتی از سر بگیرند. نتایج نهایی این عمل حدود ۶ ماه بعد و پس از اینکه جای زخم کامل از بین رفته است قابل مشاهده می‌باشد.

خطرات جراحی لیفت لب

مانند تمام روش‌های جراحی همیشه خطرات مرتبط با عمل‌های جراحی وجود دارد. با این حال عوارض آن غیر متداول می‌باشند. درد خفیفی را باید در ۳ تا ۵ روز اول انتظار داشت. کبودی شایع نمی‌باشد و در صورت بروز بعد از ۷ تا ۱۰ روز برطرف می‌شود، خونریزی قابل توجه نیز بسیار نادر است. عفونت متداول نمی‌باشد (کمتر از ۵ درصد موارد) و در صورت وقوع، مصرف یک دوره آنتی‌بیوتیک موجب درمان آن می‌شود.

دکتر محمد مهدی طرزی، در زمینه جراحی زیبایی بینی مشغول به فعالیت هستند.
نظرات
0 0 آرا
امتیاز دهی به مقالات
ثبت نام
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
مشاوره رایگان