عمل جراحی انحراف بینی

عمل انحراف بینی، یک عمل زیبایی- اصلاحی برطرف کننده ی انحراف بینی است که توسط جراح پلاستیک بینی انجام می شود. برای درمان انحراف بینی پزشک باید با عمل سپتو رینوپلاستی یا به اختصار سپتوپلاستی بینی شما را عمل کرده و غضروف آن را به شکل طبیعی بازگرداند. هزینه و قیمت عمل انحراف بینی بستگی به سابقه و تجربه کار جراح دارد و معمولاً برای پرداخت هزینه باید با شرکت بیمه خود مانند بیمه تأمین اجتماعی یا بیمه طلایی تماس گرفته و مطمئن شوید که آنها بخشی یا تمام هزینه ی آن را می پردازند، چون معمولاً شرکت های بیمه نسبت به پرداخت هزینه های عمل های زیبایی تعهدی ندارند. پس از عمل باید مراقبت های بعد از عمل را به طور دقیق انجام دهید تا از خونریزی و عوارض ثانوی در امان بمانید، اما ممکن است علت خون دماغ شدن مربوط به عوامل دیگری باشد. طریقه (طرز یا نحوه) عمل کمی را جراحی رینوپلاستی (جراحی زیبایی ترمیمی بینی) تفاوت دارد که در ادامه به شرح آن خواهیم پرداخت.

کج بودن و انحراف بینی در چهره جلب توجه می‌کند و عدم تقارن‌هایی را بزرگتر جلوه می‌دهد که در صورت کج نبودن بینی طبیعی‌ بودند و در چهره‌ی اکثر ما وجود دارند. در عوارض انحراف بینی علاوه بر مسائل زیبایی غالباً با مشکلات تنفسی‌ای همراه‌اند که دلیل به وجود آمدن‌شان چیزی جز همان آسیب ساختاری و کج بودن و انحراف بینی نیست. بینی کج رو به یک سمت خمیدگی دارد و فاقد یک پل بینی صاف و مستقیم است. این بینی‌ها یا خمیده و کج شده هستند یا برآمده، و می‌توانند بسیار بزرگ یا بسیار کوچک باشند.علت کج بودن بینی می‌تواند انحراف تیغه میانی بینی یا ضربه‌ی منجر به شکستگی بینی باشد. برای صاف کردن بینی، استخوان‌ها را باید جابه‌جا کرد تادرموقعیتی بهتر قرار گیرند و غالباً پیش از تغییر شکل یافتن کوچک نیز می‌شوند. شکستگی بینی یکی از عارضه‌های شایع در بین مردان 15 تا 30 ساله است. آسیب‌دیدگی بینی در افراد جوان باعث جابجایی استخوان بینی می‌شود. در افراد مسن، علائم شکستگی بینی به شکل خرد شدن استخوان‌ها است. زمانی که بینی قدرت خود را از دست می‌دهد ممکن است تغییرات نامطلوب در ظاهر و عملکرد آن ایجاد شود. بنابراین جراح باید مشکل را بر اساس ماهیت و گستردگی آسیب درمان کند.

دشواری برطرف کردن انحراف بینی و دستیابی به بینی صاف

یکی از دشوارترین اقدام‌ها در انجام عمل جراحی زیبایی بینی، درمان کجی بینی است. عوامل گوناگونی بر سختی این کار می‌افزایند؛ عامل نخست آن است که استخوان‌ و غضروف انحراف یافته سطح حافظه معینی دارند، به گونه‌ای که اگر آن سطح در نظر گرفته نشود، بینی معمولاً به سمت موقعیت پیش از عمل بازمی‌گردد. عامل دوم، به ویژه در کجی‌ها و انحراف های مادرزادی بینی، آن است که احتمال دارد عوارض انحراف بینی در زمینه‌ی نامتقارنی صورت بروز یابد؛ به این معنا که یافتن صفحه میانی صحیح برای جای دادن موقعیت جدید بینی دشوار خواهد بود.

برای از بین بردن کجی بینی چه کارهایی انجام می‌شود ؟

برای رسیدن به بینی صافتر، ساختمان زیرین باید تا حد امکان به حالت مستقیم و راست درآید، به این منظور موقعیت تیغه میانی و استخوان‌های بینی تغییر داده می‌شود. اگر انحراف تیغه میانی برطرف نشود، به طور مستمر به بینی فشار وارد می‌کند و آن را رو به خارج از مرکز می‌راند. اگر بخش انتهایی تیغه‌ی میانی در وسط قرار ندارد، می‌توان این قسمت از تیغه را در خط میانی بازسازی نمود. زمانی که تیغه میانی در وسط قرار گرفت، باید انحراف استخوان‌های بینی را نیز مدّ نظر قرار داد.

دلایل دیگر انحراف بینی

از بین رفتن دریچه داخلی و خارجی از دیگر عواملی هستند که باعث می‌شوند بینی ظاهری کج و خمیده بیابد. در اثر این تنگ شدن، به ویژه در صورت تنگی نامتقارن، بینی کج به نظر خواهد رسید.

قبل و بعد از انجام عمل جراحی زیبایی بینی. جراحی زیبایی بینی کج

تصویر پایین، مثال خوبی از اصلاح کجی شدید بینی است.
انحراف شدید بینی به سمت راست کاملاً مشخص است. این ظاهر نازیبا و انحراف بر تنفس بیمار نیز تأثیر گذاشته و او را دچار گرفتگی مزمن بینی و تنفس دشوار از راه دهان ساخته است. اگر از بالا به پایین خطی رسم کنیم که نشان دهنده‌ی خط وسط بینی بیمار باشد، خواهید دید که نوک بینی در حدود یک سانتی‌متر از این خط میانی فاصله دارد. آیا متوجه شدید که خط میانی لب بالایی و خط میانی دندان‌های جلویی یا چانه در یک راستا قرار ندارند؟ در مواجهه با مواردی از این دست بهترین راه‌حل را قرار دادن موقعیت جدید بینی در امتداد محور ساختار کلی صورت می‌دانیم. چرا که در غیر این صورت یک بینی ظاهراً صاف در چهره‌ای نامتقارن جابه‌جا شده به نظر خواهد رسید.

روش صاف کردن استخوان‌های بینی انحراف یافته

با بهره‌گیری از روش سپتورینوپلاستی باز توانستم تیغه میانی بینی بیمار را این گونه بازسازی کنم که نقطه شروع سوراخ‌های بینی را در حدود یک سانتی‌متر به سمت چپ جابه‌جا کنم. برای این که از برگشتن احتمالی باقی بینی به سمت راست جلوگیری کنیم، باید بخش اعظم پشتیبان غضروفی را از استخوان پیرامونی وتیغه میانی بینی جدا می‌کردیم و سپس این قسمت‌ها را در موقعیت میانی و جدیدشان دوباره به هم متصل می‌ساختیم. همچنین برای باز نگه داشتن، صاف کردن و تقویت یک سوم میانی باریک بینی بیمار از پیوندهای پخش کننده جانبی استفاده کردیم.

برای هر چه بیشتر صاف کردن استخوان‌های انحراف یافته بینی با استفاده از یک استخوان‌بُر (استئوتوم: اسکنه پزشکی با نوک بسیار باریک) به دقت شکاف‌هایی را در استخوان ایجاد نمودیم. زمانی که استخوان‌ها متحرک شوند، می‌توان آنها را در موقعیتی صاف‌تر قرار داد. پس از تقریباً 6 هفته، استخوان‌های بینی کاملاً در موقعیت جدیدشان جا می‌افتند. در زیر می‌توانید تصویر بیمار را قبل از عمل و یک سال پس از عمل مشاهده کنید و در مورد نتایج، خود به قضاوت بنشینید.

کاملاً مشخص است که بینی بیمار در عکس مربوط به یک سال پس از عمل بسیار صاف‌تر است. ضمناً گرفتگی مزمن بینی بیمار به دلیل باز شدن مجراهای عبور هوا به نحو قابل توجهی بهبود یافت.اطلاعاتی اندک در مورد عمل انحراف بینی ارائه شد. در هنگام جراحی انحراف بینی هیچگونه دردی به خاطر بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی احساس نخواهید کرد. با انتخاب یک دکتر خوب که تضمین کننده کیفیت نهایی است، می توانید از خطرات و عوارض جانبی بکاهید. خرج عمل کاملاً بستگی به نوع بینی دارد و برای هر شخص متفاوت است، پس به دنبال تعرفه ی مشخصی نباشید و برای اطلاع از هزینه جراحی ترمیم بینی با پزشک خود مشورت کنید. همچنین از پزشکتان در مورد استفاده از لیزر در اصلاح این ناراحتی بپرسید. از مزایای جراحی انحراف بینی می توان به اصلاح الگوی تنفس و نیز بهبود شکل بینی بعد از عمل اشاره کرد.

دکتر محمد مهدی طرزی، در زمینه جراحی زیبایی بینی مشغول به فعالیت هستند.
نظرات
0 0 آرا
امتیاز دهی به مقالات
ثبت نام
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رای
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
دانلود سریال 2018
دانلود سریال 2018
5 سال ها گذشته

اقا خیلی وبسایتتون عالیه

مشاوره رایگان