عمل جراحی لوزه برای برداشتن لوزه سوم

%d9%84%d9%88%d8%b2%d9%871

لوزه‌ها بخش‌های کوچک بافتی هستند که در انتهای دهان، در نزدیکی زبان واقع شده‌اند. آنها به مبارزه با میکروب‌ها کمک می‌کنند. در هر طرف گلو یک لوزه وجود دارد. اغلب لوزه‌ها پس از عفونت کردن، بزرگ می‌شوند. بزرگ شدن لوزه‌ها می‌تواند تنفس را دچار مشکل کند. وقتی لوزه‌ها بیش از حد بزرگ شوند، ممکن است لازم باشد با عمل جراحی آنها را برداشت.

لوزه‌ها از بافت لنفاوی تشکیل شده‌اند و بخشی از سیستم دفاعی بدن در مقابل عفونت‌ها هستند. ممکن است لوزه‌ها پس از وقوع عفونت‌های مکرر، بزرگ شوند. ممکن است بزرگ و عفونی شدن لوزه‌ها باعث گلو درد مزمن یا عودکننده و همچنین باعث بدبویی دهان شود. یک متخصص گوش و حلق و بینی برای بهبود تنفس شما، با کمک عمل لوزه ها را برمی‌دارد. ممکن است عمل برداشتن لوزه‌ها به کاهش عفونت گوش و گلو نیز کمک کند.
در صورتی که شما یا فرزندتان از مشکل بزرگی لوزه رنج می‌برید، می‌توانید برای رزرو نوبت و اطلاع از روش‌های درمانی با شماره 03136205826  تماس حاصل نمایید.

لوزه

%d9%84%d9%88%d8%b2%d9%872

لوزه‌ها دو غدد لنفاوی هستند که در دو طرف پشت گلو واقع شده‌اند. آنها به عنوان یک مکانیسم دفاعی عمل می‌کنند. لوزه‎‌ها به حفظ بدن در برابر عفونت کمک می‌کنند. وقتی لوزه‌ها دچار عفونت شوند، به آن بیماری التهاب لوزه‌ها می‌گویند.

التهاب لوزه‌ها می‌تواند در هر سنی رخ دهد، ولی بیشتر یک عفونت شایع در دوران کودکی است. این بیماری در اکثر موارد در کودکان از سنین قبل از مدرسه تا اواسط نوجوانی تشخیص داده می‌شود. علائم این بیماری شامل گلو درد، تورم لوزه‌ها و تب است.

این بیماری مسری است و می‌تواند ناشی از انواع مختلفی از ویروس‌ها و باکتری‌های رایج مانند باکتری استرپتوکوکی که باعث گلو درد میکروبی می‌شود، باشد. اگر التهاب لوزه‌ی ناشی از گلو درد میکروبی بدون درمان رها شود، می‌تواند منجر به بروز عوارض جدی شود.

التهاب لوزه‌ها به راحتی قابل‌تشخیص است. علائم آن معمولاً در عرض هفت تا ده روز برطرف می‌شوند.

علل و علائم التهاب لوزه‌ها

التهاب لوزه‌ها به معنی عفونت کردن آنها است که این عفونت می‌تواند لوزه‌ها را متورم کند و باعث گلو درد شود. علائم و عوارض جانبی مکرر التهاب لوزه‌ها ممکن است دلیلی برای نیاز به عمل جراحی باشد. برخی علائم التهاب لوزه‌ها عبارتند از: تب، دشوار بودن عمل بلع و تورم غدد اطراف گردن. ممکن است دکتر متوجه شود که گلوی شما قرمز شده و لوزه‌هایتان را پوششی سفید یا زرد رنگ فراگرفته است. گاهی اوقات، تورم می‌تواند به صورت خود به خود برطرف شود. در موارد دیگر، ممکن است مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها یا عمل جراحی لازم باشد.

عمل جراحی لوزه همچنین می‌تواند یک درمان برای مشکلات تنفسی مانند خروپف سنگین و حبس نفس در خواب، باشد.

چه کسی به عمل جراحی لوزه نیاز دارد؟

%d9%84%d9%88%d8%b2%d9%873

التهاب لوزه‌ها و نیاز به انجام عمل جراحی، در کودکان شایع‌تر از بزرگ‌سالان است. با این حال افراد در هر سنی می‌توانند دچار مشکلات لوزه شوند و به عمل جراحی نیاز داشته باشند.

یک بار ملتهب شدن لوزه‌ها گواهی کافی برای انجام عمل جراحی نیست. معمولاً عمل جراحی، یک گزینه درمانی برای افرادی است که اغلب دچار التهاب لوزه و گلو درد میکروبی می‌شوند. اگر شما در سال گذشته حداقل هفت بار دچار التهاب لوزه یا گلو درد میکروبی شده‌اید (یا پنج بار یا بیشتر در هر یک از دو سال اخیر)، در مورد اینکه آیا عمل جراحی می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد یا خیر، با پزشک خود صحبت کنید.

عمل جراحی لوزه‌ها همچنین می‌تواند سایر عارضه‌های پزشکی را درمان کند؛ ازجمله موارد زیر:

• مشکلات تنفسی مربوط به ورم کردن لوزه‌ها
  • خروپف مکرر و با صدای بلند
  • حبس نفس در خواب (زمان‌هایی در خواب که در آن تنفس متوقف می‌شود)
  • خونریزی لوزه
  • مشکل در بلع غذاهای جویدنی، به خصوص گوشت
  • سرطان لوزه

عمل جراحی لوزه

عمل جراحی لوزه روشی برای برداشتن لوزه‌ها است. لوزه‌ها دو غده‌ی کوچک واقع در پشت گلوی شما هستند. لوزه‌ها جایگاه گلبول‌های سفید خون هستند و با عفونت‌ها مبارزه می‌کنند؛ اما گاهی اوقات لوزه‌ها خودشان دچار عفونت می‌شوند.

آماده شدن برای عمل جراحی لوزه

%d9%84%d9%88%d8%b2%d9%874

شما باید دو هفته قبل از عمل، مصرف هرگونه داروهای ضدالتهابی را متوقف کنید. این نوع داروها شامل آسپیرین، ایبوپروفن و ناپروکسن می‌شوند. این داروها می‌توانند خطر خونریزی را در حین عمل و بعد از آن افزایش دهند. شما باید برای مصرف هرگونه دارو، داروی گیاهی یا ویتامین‌ها از پزشک خود اجازه بگیرید.

همچنین شما باید از شب قبل از عمل جراحی، هیچ چیز نخورید و ننوشید. خالی بودن معده، احتمال احساس تهوع ناشی از بیهوشی را کاهش می‌دهد.

برای دوره بهبودی پس از عمل، برنامه‌ریزی کنید. بعد از عمل جراحی، لازم است کسی شما را به منزل برساند و در چند روز اول بعد از عمل به شما کمک کند. اکثر افراد به مدت یک هفته از کار یا مدرسه مرخصی می‌گیرند و در خانه می‌مانند و استراحت می‌کنند.

فرایند عمل جراحی لوزه

%d9%84%d9%88%d8%b2%d9%875

چندین راه مختلف برای برداشتن لوزه‌ها وجود دارد. رایج‌ترین روش، استفاده از یک چاقوی سرد است. در این مورد جراح با یک چاقوی کوچک جراحی، لوزه‌ها را برمی‌دارد.

روش معمول دیگری که برای برداشتن لوزه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، سوزاندن بافت‌های لوزه از طریق فرایندی به نام کوتریزاسیون است. ارتعاش اولتراسونیک (استفاده از امواج صوتی) نیز در برخی روش‌های برداشتن لوزه، استفاده می‌شود. عمل جراحی برداشتن لوزه‌ها معمولاً حدود نیم ساعت طول می‌کشد.

مهم نیست که پزشک شما برای برداشتن لوزه‌ها چه روشی انتخاب کرده است؛ شما در طول عمل به طور کامل بیهوش و خواب هستید. شما از عمل چیزی نمی‌فهمید و دردی احساس نمی‌کنید. وقتی که بعد از عمل به هوش آمدید در اتاق ریکاوری هستید. هنگامی که به هوش آمدید، کادر پزشکی فشار خون و ضربان قلب شما را اندازه‌گیری می‌کنند. اکثر افراد پس از یک عمل جراحی موفق، می‌توانند در همان روز به خانه خود بازگردند.

زمان بهبودی برای عمل جراحی لوزه

بیمار پس از عمل جراحی ممکن است کمی درد را تجربه کند. ممکن است شما بعد از عمل جراحی، گلو درد داشته باشید. همچنین ممکن است در فک، گوش‌ها یا گردن احساس درد داشته باشید. زیاد استراحت کنید؛ به خصوص در دو تا سه روز ابتدایی بعد از عمل.آب بنوشید و یخ بخورید تا بدون صدمه زدن به گلو، آب بدن خود را تأمین کنید. آبگوشت گرم و زلال و سیب نرم‌شده، غذایی ایده آل برای اوایل دوره بهبودی هستند. شما می‌توانید بعد از گذشت چند روز بستنی، پودینگ، بلغور جو دو سر و دیگر غذاهای نرم را به برنامه غذایی خود اضافه کنید. در دوره بهبودی سعی کنید چیز سفت، سخت، ترد و یا تند نخورید.

داروهای مسکن درد می‌توانند به شما کمک کنند تا در طول دوره بهبودی احساس بهتری داشته باشید. داروها را به طور دقیق و طبق توصیه پزشک مصرف کنید. در صورتی که به خونریزی یا تب دچار شدید، با پزشک خود تماس بگیرید. در دو هفته‌ی اول بعد از عمل، خروپف کردن طبیعی است و انتظار می‌رود. اگر پس از گذشت دو هفته از عمل، مشکلات تنفسی دارید به پزشک خود مراجعه کنید.

بسیاری از افراد بعد از گذشت دو هفته، آماده‌ی رفتن به مدرسه یا محل کار هستند. اکثر افرادی که لوزه‌های خود را عمل جراحی کرده‌اند، در آینده کمتر به عفونت گلو و تب دچار می‌شوند.

مراقبت از دهان کودکان پس از عمل جراحی

%d9%84%d9%88%d8%b2%d9%876

در عمل جراحی لوزه‌های کودکان، ممکن است به مدت دو هفته بعد از عمل، دهان کودک بوی متفاوتی داشته باشد. کودک شما باید دهان خود را با آب بشوید یا به آرامی دندان‌های خود را مسواک بزند. اجازه ندهید که فرزندتان آب یا چیز دیگری را در گلوی خود غرغره کند.

ممکن است کودک شما به مدت چندین روز، تکه‌های سفید رنگی در جای لوزه‌ها ببیند. این بدین معنی نیست که گلوی او عفونت دارد. برای محافظت از گلوی فرزندتان، به او بگویید که به مدت هفت تا ده روز بعد از عمل، سرفه نکند، با صدای بلند صحبت نکند یا گلوی خود را صاف نکند. به کودک خود یاد دهید که با دهان باز عطسه کند. حداقل به مدت یک هفته بعد از عمل، اجازه ندهید فرزندتان بینی خود را شدید بالا بکشد؛ اگر بینی او دچار آبریزش شد، باید از یک دستمال نرم استفاده کند.

برای کمک به راحت نفس کشیدن کودک خود، می‌توانید از دستگاه‌های مرطوب‌کننده هوا استفاده کنید. این دستگاه با بخور سرد، هوا را مرطوب می‌کند. دستگاه را در کنار بستر فرزند خود قرار دهید.

برای کاهش تورم و افزایش راحتی کودک خود، سعی کنید سر و شانه‌های او را بالا بیاورید.