عوارض عمل جراحی زیبایی بینی

عوارض عمل جراحی زیبایی بینی (رینوپلاستی) یکی از سؤالاتی است که ذهن متقاضیان جراحی رینوپلاستی بینی را مشغول کرده است. آنها می پرسند آیا عمل بینی عوارض دارد؟ عوارض بعد از عمل بینی چیست؟ عوارض دراز مدت آن چیست؟ معایب آن چیست؟ خطرات و مضرات آن چیست؟ پزشک متخصص این جراحی باید با توجه به شرایط و سابقه شما به این سؤالات در خصوص عوارض عمل جراحی بینی پاسخ دهد. مقاله ی حاضر نیز سعی دارد که تا حد امکان به این سؤالات پاسخ داده و ابهامات را برای متقاضیان این عمل از بین ببرد.

ایمنی عمل جراحی زیبایی بینی

هر عمل جراحی، حتی اگر به دقت و توسط ماهرترین جراحان انجام شود، ممکن است عوارض جانبی و عواقبی به دنبال داشته باشد. اگر درخواست‌کنندگان عمل سابقه هیچ گونه بیماری داخلی نداشته باشند و غضروف، استخوان، بافت و پوست‌شان در شرایط نرمال باشد، عوارض جراحی بینی ، با توجه به تبحر جراح، جزیی و حتی قابل چشم‌پوشی خواهد بود.در هر حال پس از این عمل انتظار بروز دو گونه از عوارض می‌رود که به صورت عوارض جانبی کارکردی و زیبایی‌شناختی دسته‌بندی می‌شوند.

عوارض جانبی کارکردی

گرفتگی داخل بینی، انحراف تیغه میانی بینی، تنگی مجرای تحتانی بینی، تنگی مجرای فوقانی بینی، بزرگی پره هایبینی و آسیب دیدن مجرای اشکی از جمله عوارض عمل بینی هستند.

عوارض جانبی زیبایی‌شناختی

بینی زینی شکل، شکل‌های هشتی شکل (شکل‌های Vمعکوس) در محل تلاقی غضروف ـ استخوان، آسیب دیدن پوست بینی، باریک شدن بیش از حد نوک بینی، بالا رفتن بیش از حد نوک بینی، سوراخ‌های بینی بسیار کوچک، افزایش یا کاهش تیغه میانی بینی.

عوارض جانبی کارکردی

از جمله عوارض عمل بینی به لحاظ کارکردی به اختلال‌های تنفسی وانسدادهای بینی اشاره دارد که عبارت‌اند از چهار مورد:

  • گرفتگی داخل بینی
  • چسبیدن بافت‌های بینی در نتیجه‌ی بی‌دقتی در زمان ترمیم برش‌ها و زخم‌های حاصل از عمل جراحی.

انحراف تیغه میانی بینی

این عارضه زمانی پیش می‌آید که جراح انحراف تیغه میانی بینی را اصلاح نکند. با توجه به این که 13% حجم بینی در نتیجه عمل جراحی زیبایی کاهش می‌یابد، اگر تیغه انحراف یافته از پیش، قبل از عمل جراحی زیبایی بینی اصلاح نشود به انسداد بینی خواهد انجامید.

تنگی مجرای تحتانی بینی

اگر اندازه برآمدگی طبیعی نوک بینی بیش از حد کاهش داده شود این عارضه بروز می‌یابد. اگر به ترمیم این گذرگاه توجه کافی مبذول نشود، به احتمال زیاد تنگی مجرا اتفاق خواهد افتاد.

تنگی مجرای تحتانی بینی

اگر اندازه سوراخ‌های بینی و حفره‌ها بیش از اندازه کاهش داده شود، این عارضه بروز می‌یابد. متأسفانه عمل ترمیمی بینی برای این گذرگاه بسیار مشکل است.

بزرگی پره های بینی

شاخک‌های داخلی بینی آن دسته از بیمارانی که به حساسیت‌ها یا التهاب‌های داخلی بینی مبتلا هستند، ممکن است رشد بیش از اندازه داشته باشند که اگر در طول عمل اصلاح نگردند و کوچک نشوند، تنگ شدن مجرای عبور هوا از بینی را به دنبال خواهد داشت.

آسیب دیدن مجرای اشکی

این عارضه به رغم نادر بودن در مواردی بروز می‌یابد که جراح تلاش می‌کند تا عرض بینی را کاهش دهد. در هر حال، اگر مجرای اشکی آسیب ببیند، اشک از یک چشم بیمار برای مدتی طولانی جاری خواهد بود.

عوارض زیبایی‌ شناختی

عوارض زیبایی‌شناختی به اثرات منفی احتمالی حاصل از رینوپلاستی بر زیبایی بینی و خارج شدن آن از حالت طبیعی اشاره دارد.

بینی زینی شکل

در نتیجه کوچک کردن بیش از اندازه قوز پشتی بینی بروز می‌یابد. علت آن می‌تواند پافشاری بیمار برای داشتن انحنای پشت بینی یا برآورد نادرست جراح باشد.

شکل‌های هشتی شکل (شکل‌های Vمعکوس) در محل تلاقی غضروف ـ استخوان: در نتیجه کوچک کردن بیش از اندازه برآمدگی طبیعی نوک بینی، به نظر خواهد رسید که استخوان بینی از غضروف بینی جدا شده و بینی به دو قسمت تقسیم شده است. به علاوه احتمال دارد بیمار دچار مشکلات تنفسی شود.
آسیب دیدن پوست بینی

ممکن است پوست بینی در طول عمل آسیب ببیند، به رنگ سیاه درآید یا حتی تخریب شود. این عارضه بدترین پیامد جراحی زیبایی بینی است که ترمیم‌اش نیز بسیار دشوار است. در استفاده از مواد مصنوعی (پروتز) در پیوند بافت بینی احتمال صدمه دیدن پوست بینی وجود دارد. خوشبختانه درصد بروز این عارضه بسیار پایین است.

نوک بسیار باریک بینی

معمولاً جراح تحت فشار بیماران و درخواست و اصرار بیش از حد آنان برای داشتن بینی کوچک، نوک بینی را بسیار باریک می‌کند. این عمل نه تنها زیبایی بینی را بهبود نمی‌بخشد، بلکه آن را بدمنظر می‌سازد و انجام عمل بر روی آن و مصنوعی بودن‌اش را به چشم اکثر اطرافیان هویدا می‌سازد.

بالا رفتن بیش از اندازه نوک بینی

بالا بودن نوک بینی جذابیت فرد را افزایش می‌دهد، اما به شرطی که از حد متعارفی بالاتر نرود و بینی را بد منظر و “خوکی” شکل نسازد. رعایت این حد یکی از ظرافت‌ها و حساسیت‌های جراحی است و به مهارت جراح نیاز دارد.

کوچک شدن بیش از اندازه پره‌های بینی

کوچک کردن اندازه پره‌های بینی برای متقاضیانی با پوست بینی‌ ضخیم یا بینی گوشتی و آن دسته از افرادی که پره‌های بینی‌شان از حد متعارف بزرگ‌تر است، زیبایی و جذابیت را به ارمغان خواهد آورد. با این وجود، کوچک کردن بیش از اندازه پره‌های بینی نتیجه عکس و نامطلوب به بار خواهد آورد و تنگی مجرای عبور هوا را در پی خواهد داشت.

کاهش یا افزایش تیغه میانی بینی

اگر به حفظ توازن سوراخ‌های بینی و تیغه میانی توجه کافی نشود، تیغه تورفته یا پیش‌آمده به نظر خواهد رسید و چهره‌ را، به ویژه از نیمرخ، ناخوشایند جلوه خواهد داد.عوارض، عواقب، مضرات و خطرات جراحی بینی را به اتفاق ملاحظه نمودیم. تأکید بر این نکته لازم است که این عوارض بسیار خفیف می باشند و تنها در صورتی که این عمل توسط یک جراح ماهر انجام نشود و یا پس از عمل از زخم به درستی مراقبت به عمل نیاید می توانند نمایانگر شوند. در صورتی که این عوارض نمایان شد با نظر پزشک حداقل ظرف مدت یک سال بعد از اولین عمل، می توان با عمل جراحی اصلاحی ثانویه ترمیم کرد.

دکتر محمد مهدی طرزی، در زمینه جراحی زیبایی بینی مشغول به فعالیت هستند.
نظرات
0 0 آرا
امتیاز دهی به مقالات
ثبت نام
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
مشاوره رایگان