مراقبت های بعد از عمل جراحی بینی

عوارض بعد از عمل جراحی بینی

اقدامات بعد از عمل جراحی زیبایی بینی در بیماران مختلف متفاوت است. عواملی همچون مدت زمان عمل و دقت بیمار در پیروی از دستورات مراقبت بعد از عمل بینی در سرعت بهبود نقش کلیدی دارند.بعد از هر نوع عمل بینی از قبیل جراحی بینی گوشتی ، بینی استخوانی ، عقابی و غیره همان‌طور که به تدریج اثر بیهوشی از بین می‌رود، احساس خستگی، سستی یا تهوع خواهید داشت. بسیاری از بیماران تا حدی احساس درد، ناراحتی یا التهاب دارند، که با مصرف مسکن‌ها برطرف می‌شود. چنانچه پزشک بعد از عمل بینی آنتی‌بیوتیک تجویز نمود، آن را دقیقاً مطابق با دستور پزشک مصرف نمایید. همچنین به دلیل گرفتگی بینی ، برای چند روز تنها از راه دهان نفس خواهید کشید.احتمال دارد پانسمان بینی هم داشته باشید که شامل گاز جراحی و مواد دیگری است که جهت کاهش یورم بعد از عمل بین و کبود شدگی داخل بینی قرار داده می‌شود. این پانسمان فشار ناراحت‌ کننده‌ای را حین مراقبت های بعد از عمل جراحی بینی ایجاد خواهد کرد.بخیه‌های زده شده برای بستن برش‌ها ممکن است قابل جذب باشند، یا لازم باشد تا تقریباً یک هفته بعد از عمل بینی یا رینوپلاستی کشیده شوند.

عوارض بعد از عمل جراحی بینی


 عمل جراحی زیبایی بینی

عوارض جانبی متداولی که اکثر بیماران طی دوران بهبود بعد از عمل جراحی بینی تجربه می‌کنند متفاوت است ، بیمار ممکن است پس از جراحی بینی عقابی و استخوانی عوارضی شامل ورم و کبودشدگی را تجربه کند . ممکن است کبودشدگی‌ها به ناحیه چشم‌ها هم برسند و ظاهری با “چشم‌های سیاه” به شما بدهند درست مانند زمانی که کسی با مشت به چشم شما ضربه ای وارد کند. هنگامی که در روزهای نخست خود را در آینه می‌بینید، خیلی وحشت‌زده نشوید.

رفع کامل این کبودی‌ها معمولاً با مراقبت های بعد از عمل بینی بیش از ده روز زمان نمی‌برد، البته در بیمارانی که دخانیات مصرف می‌کنند، مدت ناپدید شدن کبودی‌ها طولانی‌تر است و ممکن است تا سه هفته به درازا بیانجامد. از دیگر عوارض عمل جراحی بینی می‌توان به کرختی، پوسته‌ریزی یا خونریزی اشاره کرد.اکثر بیماران همان روز جراحی به خانه برمی‌گردند، اما باید همراهی داشته باشید تا با شما مشایعت کند. به مجرد رسیدن به خانه، چند روز را پیش از آغاز فعالیت‌های روزانه به تجدید قوا و مراقبت های بعدازجراحی بینی اختصاص دهید.

درد پس از جراحی


 پس از رینوپلاستی ناراحتی و مقداری درد را در اطراف بینی و مرکز صورت خود احساس خواهید کرد. بسیاری از افراد انتظار دارند پس از جراحی درد زیادی داشته باشند و معمولاً بطرز خوشایندی شگفت زده می‌شوند. کسانی که ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بینی شکسته  دارند معمولاً بیش از سایرین شگفت زده خواهند شد زیرا درد جراحی از شکستگی بسیار کمتر است. اگر برای برداشت غضروف قفسه سینه یا گوش‌ها نیز تحت جراحی قرار بگیرند، معمولاً این نواحی درد بیشتری دارند. از مسکّن تا وقتی که نیاز باشد استفاده کنید. به یاد داشته باشید که بهترین راه آن است که نگذارید درد احساس شود تا بخواهید آن را تسکین دهید. ضمناً قهرمان بازی هم درنیاورید و داروی مسکّن مصرف کنید. با برطرف شدن درد، قرص را بصورت نصفه و حتی ربع قرص را مصرف کنید. پیشنهاد بعدی ما آن است که از استامینوفن با دوز بالا استفاده نمایید. فشار و گرفتگی بیشتر تداوم خواهد داشت و معمولاً چند هفته‌ای طول خواهد کشید. پاک کردن بینی با کاهش ناراحتی کمک می‌کند.بعضی از بیماران وقتی که از استنت‌ها استفاده می‌کنند از سردرد شکایت دارند که این موضوع ناشی از گرفتگی سینوس است.  بیشتر افراد در بینی خود فشار، پری و ناراحتی پس از جراحی بینی حس می‌کنند. بعضی افراد می‌پرسند آیا مصرف ضد احتقان‌های بدون نسخه کمکی می‌کند یا خیر؟ متأسفانه باید گفت بندرت چنین چیزی ممکن است. تنفس از بینی پس از رینوپلاستی کاهش خواهد یافت حتی اگر هیچ جراحی داخلی بینی صورت نگرفته باشد. این امر بخاطر تورم پس از جراحی است. در صورتی که نیاز به جراحی اضافی درون بینی (سپتوپلاستی  یا جراحی کوچک کردن شاخک‌های بینی) باشد، استنت‌های داخل بینی کانال بینی را بصورت موقتی تنگ کرده و همیشه باعث ایجاد حدی از انسداد درون بینی می‌شود.

نظافت بینی پس از رینوپلاستی


 همیشه تا چند روز اول پس از رینوپلاستی یا سپتوپلاستی ترشحاتی از بینی خارج خواهد شد. این ترشحات در واقع همان مخاط بینی هستند که بخاطر جراحی و استنت‌های درون بینی تحریک شده‌اند. همچنین تراوشاتی از خون نیز در بینی وجود خواهد داشت. منشأ اصلی آن زخم‌های باز انتهای تقطیع شده شاخک‌های بینی و/یا جراحی برش استخون (که در دو طرف استخوان زده می‌شود) هستند. ترکیب خون و خلط خشک شده و پوسته‌ای را در اطراف پره‌های بینی تشکیل می‌دهند مگر اینکه بینی را بطور منظم نظافت کنید. بخش عمده مراقبت‌های پس از رینوپلاستی نظافت بینی است. باید با نوک پنبه‌ای که آغشته به هیدروژن پروکسید است بینی خود را نظافت نمایید. هیدروژن پروکسید را می‌توان از هر داروخانه‌ای تهیه کرد. وقتی به خانه برمی‌گردید معمولاً اولین کار باید نظافت هر ساعته بینی‌تان باشد، از آنجایی که ترشحات در حداکثر میزان خود هستند، شاید هر نیم‌ ساعت نیاز به نظافت بینی باشد. اگر خونریزی شدیدتر باشد، خون از بینی شما چکه خواهد کرد، که در این مرحله بهتر است با پزشک خود تماس بگیرید. احتمال خونریزی با میزان قابل توجه حدود 1 درصد است. ضرورتی ندارد که تمام شب را بیدار بمانید، البته پس از بیدار شدن درخواهید یافت که نظافت بینی در چند روز اول بعد از خواب سخت‌تر و طولانی‌تر شده است. با گذشتن ساعات روز، ترشحات خونی کُند می‌شود و معمولاً تا هنگامی که در روز چهارم بخیه‌هایتان را می‌کشند قطع خواهد شد. با کُند شدن جریانن خون، تمام دفعات نظافت نیز باید کاهش یابد. وقتی که دیگر هیچ ترشح یا پوسته‌ای نبود، می‌توانید نظافت بینی را متوقف کنید.

بیماران معمولاً در مورد نظافت بینی خود نگران هستند و می‌ترسند سهواً باعث آسیب رسیدن به بینی خود شوند. این مسئله به ندرت اتفاق می‌افتد. بینی شما از بیرون گچ گرفته شده و از آن مهم‌تر در داخل نیز با استانت‌های داخلی بینی حمایت می‌شود. ضمناً بینی بسیار نسبت به لمس حساس شده و این کار مانع از انجام اقدامات بیش از حد شدید نظافتی خواهد شد.

 

برای نظافت کامل پوسته‌های کنار بینی، باید چندین بار نظافت انجام شود. دو بخیه کوچک در دو طرف کلوملای بینی شما وجود دارد که باعث گیر افتادن این پوسته‌ها در آن شده و نظافت کامل این پوسته‌ها از روی بینی را برای شما تقریباً غیر ممکن می‌کند. لطفاً به آنها دست نزنید، این پوسته‌ها در اولین مراجعه پس از عمل نظافت خواهند شد. لطفاً روی سه بخیه زیر بینی خود را تمیز کرده و همچنین تا نیم اینچ داخل بینی خود را نیز نظافت کنید. همچنین به خاطر داشته باشید که باید در هنگام نظافت بینی مراقب باشید فشاری روی بینی وارد نیاورده و آن را منحرف نکنید. بینی شما در این مرحله پس از رینوپلاستی، بعلت جراحی خیلی ضعیف شده و امکان دارد با فشار بیش از حد معمول از موقعیت خود منحرف شود. هرچند اقابل ذکر است که این مسئله بسیار غیرمعمول بود و نباید تعداد نظافت‌های شما را کاهش داده یا آن را متوقف کند.

تورم پس از جراحی


تورم پس از جراحی

 تورم پس از جراحی ناشی از رینوپلاستی از زمانی که در حین جراحی بیهوش هستید شروع شده و معمولاً در روز سوم بعد از جراحی به بیشترین میزان خود خواهد رسید. البته روی بینی تورم بیشتر است ولی معمولا به سایر نقاط صورت همچون چشم‌ها، گونه‌ها و لب بالا نیز گسترش می‌یابد. تورم در هر فرد متفاوت است. تورم با شدت جراحی رینوپلاستی، مراقبت‌های انجام گرفته توسط جراح، ضخامت پوست بینی، طول جراحی و از همه مهم‌تر مقدار کار روی استخوان مرتبط است.شکسته شدن استخوان‌های بینی مهم‌ترین دلیل تورم است. اگر نیازی به شکستن استخوان‌های بینی شما نباشد، تورم کمتری را تجربه خواهید کرد. تورم در عرض چند ماه برطرف می‌شود. تورم به سرعت در روز اول بعد از رینوپلاستی افزایش می‌یابد، سپس در مابقی روزهای هفته اول شروع به کم شدن می‌کند. سپس با رسیدن هفته‌ها به ماه‌ها کم شدن تورم کُند و کُندتر می‌شود. نیمی از تورم معمولاً یک ماه پس از جراحی بینی فروکش کرده و دو سوم آن نیز تا پایان ماه دوم از بین می‌رود. هرچه پوست بینی ضخیم‌تر باشد، زمان بیشتری طول می‌کشد تا تورم برطرف شود. این تورم ظاهر نهایی بینی شما را خواهد پوشاند، زیرا استخوان‌ها و غضروف شکل داده شده زیرین هنوز به استحکام کافی نرسیده‌اند.داروهایی وجود دارند که می‌توان در زمان جراحی رینوپلاستی مصرف کرده و همچنین در چند هفته اول تا به پروسه طبیعی بهبودی بدن سرعت ببخشد.همچنین مجموعه اقداماتی وجود دارد که می‌توانید به عمل به آنها درجه تورم را کاهش دهید. نشسته بخوابید. یا از رختخواب‌های متحرک استفاده کنید یا از صندلی‌های خم شو که بتوانید بصورت زاویه دار و نشسته بخوابید. اگر در حین خواب جابجا می‌شود و امکان دارد از روی صندلی سر بخورید، از سه بالشت استفاده کنید و سپس چند آجر زیر پایه‌های تخت خود قرار دهید. این کار باعث می‌شود تخت به طرف پایین شیب پیدا کنید. از هر تعدادی که می‌توانید تحمل کنید استفاده نمایید، اگرچه معمولاً دو عدد از آن کاملاً جواب می‌دهد.

معمولاً از یخ استفاده کنید. هرچند استفاده از یخ همچون سایر مصدمیت‌ها مثل پیچ‌خوردگی قوزک پا زیاد اثربخش نیست. دلیل آن نیز این مسئله است که ممکن نیست کمپرس یخ را مستقیماً روی ناحیه جراحی بگذارید. به همین خاطر تنها اطراف گونه‌ها، چشم‌ها و روی لب بالا باقی می‌ماند. ضمناً استفاده از کمپرس یخ دردناک است و احتمالاً پس از عمل به اندازه کافی درد خواهید داشت. اگر می‌خواهید از کمپرس یخ استفاده کنید، لطفاً از آب یخ شده استفاده نکنید. در عوض از چند کیسه لوبیای یخ زده استفاده کنید، آن را در یک پارچه پیچانده و بچرخانید. پنج دقیقه پارچه را روی صورت خود گذاشته و سپس برای بیست دقیقه از آن استفاده نکنید.

تنفس از بینی پس از جراحی


 پس از رینوپلاستی یا سپتوپلاستی تنفس شما نیز معمولاً تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. اگر رینوپلاستی صرفاً به منظور عمل زیبایی باشد، سختی زیادی را تنفس از طریق بینی تجربه خواهید کرد. این امر ناشی از چند عامل است. خلط و خون بینی داخل کانال‌های بینی جمع شده و فضای بینی را کاهش می‌دهد. اگرچه نظافت بینی شدیداً توصیه می‌شود و مهمترین بخش مراقبت‌های پس از رینوپلاستی است، ولی پاک کردن پوسته و خون داخل بینی امکان پذیر نخواهد بود. تورم پس از رینوپلاستی نیز نه تنها در بیرون بینی بلکه داخل آن نیز اتفاق خواهد افتاد. تورم ضمناً ناحیه سطح مقطع عرضی کانال بینی را کاهش خواهد داد.  استنت‌های پلاستیکی، نرم و منعطفی نیز در زمان جراحی داخل بینی گذاشته می‌شود و این استنت‌ها نیز فضای بینی را بیش از پیش باریک کرده و راه تنفس بینی را تنگ‌تر می‌کنند. در چند هفته پس از رینوپلاستی، تنفس از طریق بینی نیز بهبود خواهد یافت. تمیز نگاه داشتن بینی، عاری از پوسته و لخته خونی به این کار کمک می‌کند. هنگامی که استنت‌های داخلی بینی را خارج می‌کنند، افزایشی چشمگیر و فوری در تنفس از طریق بینی رخ خواهد داد.

تورم پس از رینوپلاستی تا چند هفته بعد فروکش می‌کند. گاهاً برخی افراد متوجه می‌شوند که نمی‌توانند در چند روز اول پس از درآوردن استنت‌های بینی نیز بطور کامل از بینی خود تنفس کنند. این امر به این خاطر است که تورم داخلی بینی با برداشته شدن استنت‌ها که دیگر مانعی در برابر تورم نیستند افزایش یافته و باعث بازگشت تورم خواهد داشت.

کبودی بینی پس از جراحی


کبودی بینی پس از جراحی

کبودی معمولاً پس از رینوپلاستی اتفاق می‌افتد ولی غیرقابل اجتناب نیست. همچون تورم، کبودی نیز به میزان جراحی روی استخوان مرتبط است. اگر نیاز به تراشیدن مقداری از استخوان بینی باشد، مخصوصاً از کمی از آن برداشته شود، احتمال کبودی افزایش می‌یابد. چندین روش برای جراح رینوپلاستی وجود دارد که می‌تواند مقدار کبودی پس از جراحی را کاهش دهد. این تکنیک‌ها صرفاً از طریق تجربه و نه لزوماً از تحقیقات یا کتاب‌های پزشکی به دست آمده است. ضمناً این موضوع نیز یکی دیگر از دلایلی است که اهمیت انتخاب جراح خوب توسط بیمار را روشن می‌کند. کبودی از روز جراحی شروع می‌شود. حتی همان هنگامی که بیمار روی تخت اتاق عمل دراز کشیده است. معمولاً حداکثر میزان کبودی دو الی سه روز پس از جراحی است.
کبودی بیشتر زیر چشم‌ها را شامل می‌شود، که با نام “کبودی زیر چشم یا shiners” شناخته شده است. بطرز خارق‌العاده‌ای کبودی روی بینی پس از جراحی غالب نیست. این کبودی می‌تواند تمام هفت رنگ رنگین کمان را به خود گرفته و تا دو هفته بعد از بین می‌رود. هنگامی که به رنگ زرد عسلی درمی‌آید، حدوداً یک روز دیگر تا برطرف شدن آن باقی است. به هیچ درمانی برای تسریع در برطرف شدن کبودی نیاز نیست. این داروها به راحتی در پیشخوان مغازه‌های معمولی زیبایی یافت نمی‌شوند ولی می‌توان آنها را در مغازه‌های تخصصی یافت. هرچند واقعاً به زحمتش نمی‌ارزد زیرا کبودی تنها دو هفته طول می‌شود. طبق گفته انجمن جراحان پلاستیک کانادا ممکن است پس  از رینوپلاستی اندکی بی‌حسی نیز داشته باشید که این مسئله کاملاً موقتی است.

برش بینی و رینوپلاستی


تنها یک برش داخل بینی زده خواهد شد. برش خارجی زیر بینی و در ناحیه تحت عنوان کلوملای بینی قرار دارد. این ناحیه انتهای استخوان مرکزی بینی/سپتوم رامی‌پوشاند و آن تیغه گوشتی میان دو پره بینی است. سه بخیه تیره پلاستیکی در این ناحیه زده می‌شود و معمولاً پنج روز پس از رینوپلاستی کشیده خواهد شد. کشیدن بخیه‌ها در صورتی که بینی شما تمیز و عاری از پوسته و لخته خون باشد ساده‌تر خواهد بود. برای برخی افراد تا چند هفته پس از جراحی برش کاملاً قرمز شده و می‌تواند باعث نگرانی بیماران شود. قاعده‌ای در مورد زخم‌ها وجود دارد با نام “شش و شش”؛ به این معنا که با گذشت 6 هفته، برش بیشترین حد از قرمزی را خواهد داشت و بعد از 6 ماه بهبود یافته و رنگ آن سفید می‌شود. لطفاً این قاعده را به یاد داشته باشید. برش خارجی قابل دیدن است ولی به ندرت توجهی به آن می‌شود. معمولاً تنها خود و جراحتان می‌توانید آن را پیدا کنید. پوست این ناحیه عالی‌ترین پوست برای بهبودی است و تنها شاید در یک درصد از موارد، از لحاظ زیبایی صورت برش قابل ملاحظه باشد.چندین بار در روز باید بینی خود را با پنبه‌ آغشته به هیدروژن پروکسید نظافت کنید. هر بار نظافت بقایای بیشتری را تمیز کرده و به آرامی بینی شما خالی از پوسته خواهد شد. بیشترین تعداد دفعات نظافت در اولین شب پس از جراحی رینوپلاستی خواهد بود، هنگامی که بینی بیشترین نیاز به نظافت ساعتی دارد. ببا برطرف شدن ترشحات خونی، می‌توانید تعداد دفعات نظافت را نیز کم کم به صفر برسانید. این کار به بهبودی پس از رینوپلاستی کمک کرده و همچنین شما را راحت خواهد کرد. اغلب اوقات نظافت بینی تنفس از طریق بینی شما را که معمولاً تا حدی پس از رینوپلاستی مختل می‌شود، نیز بهبود می‌بخشد. تا وقتی که گوشت بینی خود را حرکت ندهید، آسیبی به جراحی رینوپلاستی وارد نخواهد آمد و همچنین باعث درد یا خونریزی نخواهید شد. پانسمان سبیل گونه زیر بینی تنها برای راحتی شماست و بلافاصله پس از اتمام ترشحات دیگری نیازی به استفاده از آن نیست.

بهبودی پس از جراحی


بهبودی پس از جراحی

بینی شما تا چند ماه پس از رینوپلاستی در وضعیت ضعیف خود باقی خواهد ماند. نباید  با بینی خود تا بعد از ماه اول بازی کنید، آن را بمالید یا حرکت دهید. نظافت یا فین کردن آهسته مشکلی ندارد، ولی باز هم نظافت ترجیح داده می‌شود. مگر در صورتی که تجویز شده باشد، از هیچ اسپری بینی استفاده نکنید. مشکل اصلی این اسپری‌ها نازل است که می‌تواند سهواً پره‌های بینی را منحرف کرده و غضروف زیری را جابجا کند. به هیچ وجه نباید بینی خود را حرکت دهید.بر اساس سایت انجمن رینوپلاستی  در پایان عمل از یک بی‌حس کننده بادوام استفاده می‌شود تا بیمار بدون درد از مطب خارج شود. تا یک هفته معمولاً از یک آتل استفاده می‌شود. بینی بطور قابل توجهی تا چند روز متورم است و نباید بینی را فین کرد. نیمی از بیماران رینوپلاستی مقداری کبودی دارند. همچنین ممکن است تا یک سال یا بیشتر طول بکشد تا اثرات کم تورم کاهش یابد، ولی بینی بعد از برداشته شدن آتل ظاهر زیباتری خواهد یافت. گاهی اوقات، جراحی داخلی باعث می‌شود اعصاب دندانی در دندان‌های جلویی کبود شوند. در این زمان، دو یا چهار دندان جلویی بی‌حس خواهند شد. ترمیم این اعصاب تا یک سال طول می‌کشد.مشکل دیگر با اعصاب بویایی است. این اعصاب در بالای ریشه بینی، دقیقاً زیر چشم‌ها قرار گرفته‌اند. به ندرت پیش می‌آید که این اعصاب تحت تأثیر جراحی بینی کاملاً احساس بویایی خود را از دست بدهند. این از دست رفتن حس بویایی کاهش موقتی و شایع بویایی نیست؛ که بصورت متداولی اتفاق افتاده و هنگامی استنت‌ها و تورم از بین برود خود بخود برطرف شود. بلکه این مسئله از دست دادن دائمی و کامل بویایی است که هیچ درمان شناخته شده‌ای نیز ندارد. خوشبختانه این عارضه بقدری نادر است که اکثر جراحان در طول دوره طبابت خود هیچگاه به چنین موردی برخورد نمی‌کنند.

“کپی فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است.”

دکتر محمد مهدی طرزی، در زمینه جراحی زیبایی بینی مشغول به فعالیت هستند.
نظرات
0 0 آرا
امتیاز دهی به مقالات
ثبت نام
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
مشاوره رایگان