بینی کج : درمان و علت

بینی هر شخص شکل خاصی دارد که در تعیین ظاهر و چهره او موثر است. بعضی از افراد که به ظاهر خود توجه چندانی ندارند به شکل و فرم بینی خود نیز اهمیت زیادی نمی دهند. اما برخی دیگر از افراد که ظاهرشان برایشان بسیار مهم است، مساله فرم و شکل بینی نیز برایشان بسیار حیاتی است. شکل و فرم بینی در افراد بسیار متفاوت است و انواع فرم بینی بیشتر از 14 گونه است که هر فرم خاص، ویژگی خاصی به صورت صاحب آن می‌بخشد.

یکی از انواع بینی، نوع بینی مج یا منحرف است، این نوع بینی کمتر دیده می‌شود؛ با این حال افرادی هستند که پس از آسیب رسیدن به بینی یا شکستگیبینی، دچار انحراف بینی شده‌اند یا این که از بدو تولد بینی کج داشته‌اند. این اعتقاد وجود دارد که کج بودن بینی از بدو تولد یک اختلال مادزادی است که بر اثر ابتلا به سیفلیس یا آبله فرنگی ایجاد می‌شود. به هر حال صرف‌نظر از دلیل کجی بینی، بینی این حالت خود را حفظ می‌کند و به همین فرم رشد می‌کند.

بینی کج یا منحرف چیست؟


در افرادی که بینی کج دارند، سر بینی دارای انحراف نسبت به بالای بینی است و سر بینی به سمت بالا یا طرفین، حالتی مانند برآمدگی دارد که باعث می شود ظاهر بینی دارای انحراف به نظر بیاید. این انحراف ممکن است به طور مادرزادی یا بر اثر ضربه و آسیب به وجود آمده باشد. انحراف بینی یکی از بزرگترین دلایلی است که افراد برای جراحی زیبایی بینی اقدام می‌کنند.

1

دلایل انحراف و کج شدن بینی


کج شدن بینی می‌تواند در اثر تروما و ضربه به بینی ایجاد شود. شایع‌ترین نوع شکستگی‌های صورت، شکستگی بینی است و شکستگی بینی نیز شایع‌ترین دلیل کج شدن بینی است. افرادی که شغل یا ورزشی را انجام می دهند که باعث می‌شود بیشتر در معرض خطر شکستگی بینی باشند (مانند بوکسور ها) معمولا دچار این آسیب می‌شوند و پس از جراحی بینی شکسته و یا بهبودی شکستگی، احتمال زیادی وجود دارد که استخوان به شکل و فرم قبلی و طبیعی خود بازنگردد، که باعث می شود ظاهر بینی کج و دچار انحراف شود.

افرادی که پس از شکستگی بینی، اصطلاحا بینی آن‌ها جا انداخته می‌شود، نیز به احتمال زیاد، علاوه بر این که بینی آن‌ها کج می‌شود، روی سطح بینی آن‌ها تورفتگی و برآمدگی‌هایی ممکن است ایجاد شود و شکل بینی از حالت طبیعی خارج شود.

بسیاری از افراد در سنین بسیار پایین ممکن است دچار کج شدن بینی شوند، چرا که استخوان بینی در کودکان بسیار نرم است و کوچکترین فشار به آن در هنگام زایمان یا وارد شدن ضربه به آن، می‌تواند باعث صدمه دیدن بینی و تغییر شکل آن شود. در صورت ابتلا به بیماری سیفیلیس نیز ممکن است تیغه بینی نوزاد دچار عفونت و در نتیجه بدفرمی شود. در صورت اعتیاد خانم باردار به موادی مانند کوکائین، نیز احتمال تشکیل زخم‌هایی در جنین می‌شود که برخی از این زخم‌ها می‌تواند باعث بدفرم شدن همیشگی بینی کودک شود.

کج بودن بینی گاهی نیز در اثر انجام دادن اشتباه عمل جراحی زیبایی بینی به وجود می‌آید. جراحی پلاستیک، یک عمل بسیار ظریف و حساس است که نیازمند مهارت بسیار بالایی است و کوچکترین خطا در حین انجام عمل، می‌تواند باعث چنین مشکلات بزرگی برای بیمار شود.

رفع کج بودن (با آرایش)


یک راه ساده و طبیعی برای این که بینی، کج به نظر نیاید این است که با استفاده از کرم و به کار بردن رنگ‌های تیره و روشن، انحراف بینی را پنهان کنید و به قسمتی که خم شده یا برآمده است، رنگ تیره‌تری بزنید و در سمت مخالف آن رنگ روشن‌تر را استفاده کنید. برای آن که این کار نتیجه خوبی بدهد، باید رنگ‌ها به خوبی ترکیب شوند و خطوط مرز بین رنگ تیره و روشن با دقت و مستقیم ایجاد شوند تا شکل بینی متقارن شود. راه دیگر این است که از زدن رژلب تیره خودداری کنید؛ چرا که این کار باعث می‌شود، نظر افرادی که چهره شما را می‌بینند، به مرکز صورت شما متمرکز شود. یک راه دیگر نیز قرار دادن قسمتی از موهای جلوی سر روی یک طرف صورت است؛ به عنوان مثال، اگر بینی به سمت راست منحرف است، موها را در سمت چپ صورت بگذارید. همچنین می‌توانید از یک کرم روشن کننده روی تیغه بینی استفاده کنید تا نور از نقاط ناهموار بینی منعکس شود و روی برآمدگی بینی کرم تیره بزنید و سپس مرز این دو را در هم بیامیزید. هر چه از محل برآمدگی در بینی دور می‌شوید، سایه روشن‌تری استفاده کنید تا جایی که به پره‌های بینی برسید.

هر مقدار هم با مهارت زیاد، انحراف بینی خود را با آرایش پنهان کنید، این کار تغییری در مشکل ایجاد نمی‌کند و بینی شما همچنان کج و دارای انحراف است. راه‌حل دائمی برای درمان شکستگی بینی و کج بودن آن، انجام جراحی راینوپلاستی بینی است.

جراحی راینوپلاستی بینی برای بینی کج

2

3

جراحی زیبایی بینی یا جراحی پلاستیک بینی یا راینوپلاستی، برای درمان کج بودن بینی و رفع انحراف آن انجام می‌شود.

با انجام این عمل بینی همسو و متقارن می‌شود و ساختار آن، بازسازی می‌شود، تا بینی ظاهری کاملا طبیعی پیدا کند.

امروزه انجام عمل جراحی، خصوصا در بین جوانان بسیار رواج دارد؛ چرا که نظر و تصور افراد درباره زیبایی بسیار تغییر کرده است.

 جراحی راینوپلاستی بینی کج، راه‌حل مناسبی برای زیبایی بسیاری از خانم‌ها است. بسیاری از افراد در تمام طول زندگی خود از فرم بینی و شکل ظاهری خود متنفر هستند و حس خوبی نسبت به خودشان و ظاهر خودشان ندارند. این موضوع حتی می‌تواند باعث شود که برای شخص، حضور در محیط‌های اجتماعی و روبه‌رو شدن با افراد دیگر و خصوصا جنس مقابل بسیارسخت باشد.

با انجام جراحی راینوپلاستی بینی، جراح ساختار و شکل بینی را کاملا بازسازی می‌کند. انجام این عمل، ارمغان بسیاربزرگی برای این افراد دارد و تغییر چشمگیر و همیشگی در چهره آن‌ها ایجاد می‌کند.

در صورتی‌که تمایل به انجام جراحی راینوپلاستی بینی دارید، باید در نظر داشته باشید که مهم‌ترین و حساس‌ترین قسمت در اقدام به این کار، مشورت صحیح و مناسب است.

انجام مشاوره، باعث می‌شود شما تمامی اطلاعاتی را که برای گرفتن یک تصمیم آگاهانه به آن نیاز دارید، به‌دست آورید. یک جراح بینی شایسته و با صلاحیت، در ابتدا بینی شما را به دقت ارزیابی می‌کند و آن را از زوایای مختلف بررسی می‌کند. جراح بینی علاوه‌بر این، برای بررسی ساختار درونی بینی، کانال‌های درونی بینی را معاینه می‌کند، او به بافت بینی و میزان ضخیم بودن پوست شما توجه می‌کند، همچنین به فرم و سایز بینی ، شکل نوک بینی، برجستگی‌ها و فرورفتگی‌های سطح بینی و هماهنگی بینی با اجزای صورت و خصوصا چانه توجه می‌کند.

انجام معاینه دقیق و همه جانبه، این تضمین را ایجاد می‌کند که پزشک، تمامی فاکتورها و موارد مهم را در نظر گرفته است و در هنگام ارائه‌ی پیشنهادات و راه‌حل‌های ممکن، تصور کامل و دقیقی از نحوه‌ی درمان کج بودن بینی و رسیدن به بهترین نتایج را دارد.

شما می‌توانید برای تعیین وقت مشاوره با ما تماس بگیرید. لطفا در نظر داشته باشید، ما قبل از معایته و ارزیابی شما توسط پزشک، نمی‌توانیم هزینه‌ی انجام جراحی را به صورت دقیق به شما اعلام کنیم.

دکتر محمد مهدی طرزی، در زمینه جراحی زیبایی بینی مشغول به فعالیت هستند.
نظرات
0 0 آرا
امتیاز دهی به مقالات
ثبت نام
اطلاع از
guest
2 نظرات
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رای
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
تنگی مجرای ادراری
5 سال ها گذشته

سلام.ممنون .خیلی خوب بود.از دست اندرکاران وبسایت به این خوبی سپاسگزارم

سام
سام
5 سال ها گذشته

سلام. بنده در سن ۱۷سالگی بخاطر لکه ای که روی یک طرف از بینی ام داشتم اکثر اوقات سعی بر برطرف کردن لکه داشتم و بینی ام به دلیل فشاری که با دست وارد میکردم به سمت دیگه ای خم میشود و به مرور زمان در همان سمت ماند و دچار انحراف بینی شده ام سوالم اینه که میتونم بدون نیاز به عمل جراحی بینی ام را به حالت اول برگردونم و راهکار های درمان را اگر امکانش هست توضیح بدید مچکرم

مشاوره رایگان