heart-surgery-twitter

روش درمانی آنژیوپلاستی عروق کرونر اولین بار درسال ۱۹۷۷میلادی انجام شده و فقط در ده درصد بیماران علامتدار عروق کرونرکه تنگی یک رگ و تنگی فوکال و محدود به ابتدا ی رگ انجام می شد.ولی با پیشرفت امکانات و تجهیزات پزشکی و داروهای جدید روش درمانی آنژیوپلاستی عروق کرونر سریعا گسترش پیدا کرد . آنژیوپلاستی عروق کرونر در طیف وسیعی از بیماران با تنگی چند رگ یا انسداد کامل رگ و تنگی عروق پیوندی و یا درمان فاز حاد انفارکتوس قلبی و در بیماریهای عروقی مثل تنگی عروق کلیه یا تنگی عروق اندامها و تنگی عروق مغزی با موفقیت بسیار بالا و بصورت کم عارضه انجام می شود .

انواع آنژیوپلاستی:

دو نوع عمده آنژیوپلاستی داریم:

۱-آنژیوپلاستی غیر اورژانس:

این نوع در بیمارانی انجام می شود که علائم قلبی پایدار دارند یعنی درد آن ها با استاحت و مصرف قرص نیتروگلیسیرین بهتر می شود، پس از آنژیوگرافی و تعیین دقیق محل های گرفتگی در شرایط از پیش تعیین شده و با وقت قبلی انجام می شود.

۲-آنژیوپلاستی اورژانس:

در بیمارانی انجام می شود که علائم قلبی ناپایدار یعنی درد شدید که با استراحت برطرف نیم شود و تغییرات نواری دارند یا به عبارت دیگر در کسانیکه دچار سکته حاد قلبی شده اند. برای رسیدن به بهترین نتیجه درمانی در بیماران سکته قلبی بهتر است آنژیوپلاستی در ۹۰ دقیقه اول از لحظه ورود به بیمارستان انجام شود.

علت انجام آنژیوپلاستی:

آنژیوپلاستی به منظور درمان نوعی بیماری قلبی به نام آترواسکلروز مورد استفاده قرار می گیرد.آترواسکلروز در واقع همان شکل گیری تدریجی پلاک های چربی در رگهای خونی قلب است.هنگامی که درمان دارویی یا تغییر شیوه زندگی برای بهبود سلامت قلب کفایت نکند یا در صورت وقوع سکته قلبی،درد صدری وخیم شونده(آنژین صدری) و یا علائم دیگر،پزشک ممکن است آنژیوپلاستی را به عنوان انتخاب درمانی پیشنهاد کند.
آنژیوپلاستی نمی تواند در همه موارد مورد استفاده قرار گیرد.اگر شریان اصلی تغذیه کننده بخش چپ قلب تنگ شده باشد یا در صورت ضعیف بودن عضلات قلبی و یا کوچک بودن رگ خونی گرفته شده،احتمالا جراحی باز عروق کرونر انتخاب بهتری برای درمان است.در جراحی باز عروق کرونر از طریق پیوند رگ از بخش دیگر بدن به بخش مسدود شده،یک مسیر فرعی ایجاد می کنند.
به علاوه در صورت ابتلا به دیابت یا وجود انسدادهای رگی متعدد نیز پزشک جراحی باز قلب را پیشنهاد می کند.تصمیم برای انجام آنژیوپلاستی یا جراحی باز به وسعت بیماری قلبی و شرایط کلی سلامتی بستگی دارد.

مزايا آنژیوپلاستی:

آنژيوگرافي در زماني كوتاه وضعيت عروق قلب را به‌خوبي نشان داده و به پزشك كمك مي‌كند تا نوع درمان را با اطمينان بيشتري تعيين ‌كند. آنژيوگرافي درماني كاربرد بسيار گسترده‌اي داشته و در مقايسه با عمل جراحي از مزاياي متعدد از جمله كوتاه شدن دوره بستري، كاهش هزينه و كاهش عوارض بعد از عمل جراحي برخوردار است. به گفته وي امروزه آنژيوگرافي براي بررسي عروق كليه، مغز، قلب، ريه و دستگاه گوارش نيز به كار مي‌رود.

اقدامات قبل از آنژیوپلاستی:

حتما درباره داروهای مصرفی خود به پزشک اطلاعات لازم را بدهید. پزشک ممکن است از شما بخواهد که مصرف آنها (به ویژه ضدپلاکت‌ها و داروهای ضدانعقاد) را قبل از آنژیوپلاستی متوقف کنید. همچنین ممکن است از شما بخواهد که بعد از نیمه شب قبل از آنژیوپلاستی چیزی نخورید و نیاشامید. اگر مبتلا به دیابت (بیماری قند خون) هستید، با پزشکتان به دقت درباره میزان داروها و غذای مصرفی خود صحبت کنید، چون هریک از این عوامل برمیزان قندخون شما تاثیر می گذارند.

نکات بعد از آنژیوپلاستی:

جهت سالم نگه داشتن قلبتان پس از آنژیوپلاستی باید موارد زیر را اجرا کنید:
· سیگار را ترک کنید
· سطح کلسترول خون خود را پائین بیاورید
· وزن را در محدوده سلامت نگه دارید
· بیماری های دیگر مانند دیابت یا پرفشاری خون را کنترل کنید
· به طور مرتب ورزش کنید

از سری مطالب پزشکی عمومی و غیر تخصصی سایت (اطلاعات  عمومی و غیر تخصصی پزشکی برای افزایش دانش سلامت  و اطلاعات عمومی پزشکی بازدیدکنندگان)