درمان گودی و کبودی دور و زیر چشم با جراحی و تزریق ژل و چربی

u

آیا شما برای از بین بردن حلقه گودی و سیاهی زیر چشم خود، تعداد بی‌شماری محصولات مراقبت‌های پوستی به کار برده‌اید اما هیچ کدام جواب نداده است؟ بیدار شدن با چشمانی پف‌کرده که سیاهی دور چشم در آن تشکیل شده بر تمام روز شما تأثیر می‌گذارد. به‌ هر حال متناسب با علل به وجود آورنده سیاهی و گودی زیر چشم و پف چشم، راه‌های متفاوتی برای از بین بردن سیاهی زیر چشم وجود دارد که شامل راه‌های جراحی و روش‌های غیرجراحی است.

اگر زیر چشمان شما حلقه‌های سیاه شکل ‌گرفته و گود افتاده است به این معنی نیست که شما تمام شب را از خانه بیرون بوده‌اید و به دلیل بی‌خوابی این عارضه به سراغ شما آمده است. دکتر طرزی بیان می‌دارد که گودی زیر چشم همیشه به دلیل خستگی نیست اما غالباً می‌تواند به سادگی، نتیجه سایه پف پلک بالایی یا وجود گودی‌هایی که با افزایش سن شکل گرفته‌اند باشد. در برخی موارد مؤثرترین روش درمان،لیزردرمانی، تزریق ژل یا تزریق چربی، عمل جراحی و بلفاروپلاستی است. اگر فقط یک چشم شما دچار گودی زیر چشم یا پف شده یا علائم شما با گذشت زمان وخیم‌تر شد می‌توانید برای دریافت نوبت و وقت مشاوره با شماره 03136205826 با ما تماس بگیرید.

گودی زیر چشم


u1

معمولاً گفته می‌شود که حلقه سیاه زیر چشم و گودی چشم به دلیل خستگی یا کار کردن زیاد و یا حتی کم‌خوابی به وجود می‌آید. با این که این هم می‌تواند یک علت برای گودی زیر چشم باشد اما واقعیت این است که ژن‌ها هم نقش بزرگی در پدید آمدن این بیماری دارند. خوب دقیقاً چه اتفاقی می‌افتد که گودی زیر چشم شکل می‌گیرد؟

گودی زیر چشم ناشی از نازک شدن پوست زیر چشم و نمایان شدن عروق خونی است و خون این عروق هم در این قسمت از بدن واضح‌تر از هر جای دیگر قابل مشاهده است. (به‌عنوان مرجع، پوست اطراف پلک‌ها که به پوست پریوریبیتال معروف است حدود 0.5 میلی‌متر ضخامت دارد که در مقایسه با ضخامت 3 میلی‌متری پوست در قسمت‌های دیگر بدن بسیار نازک است).

دلایل


طبق نظر دکتر طرزی حلقه‌های سیاه اطراف چشم مانند پف چشم می‌توانند به دلیل عواملی غیر از روند طبیعی افزایش سن ایجاد شوند. آلرژی و گرفتگی بینی، درماتیت آتوپیک، اختلالات پییگمانسیون، قرار گرفتن در معرض نور خورشید، استعمال دخانیات و مصرف الکل و نوشیدنی‌های کافئین دار می‌توانند باعث ایجاد گودی زیر چشم شوند؛ اما در برخی موارد حلقه‌های سیاه اطراف چشم به دلیل عوامل ژنتیکی ایجاد می‌شود و می‌تواند از یک فرد در خانواده به فرد دیگری منتقل شود. معمولاً گودی زیر چشم خطر پزشکی محسوب نمی‌شود اما می‌تواند باعث شود که شما خسته و ضعیف به نظر برسید.

روش‌های مؤثر رفع گودی زیر چشم


تزریق ژل

u2

استفاده از ژل‌های تزریقی حاوی اسید هیالورانیک می‌تواند برای درمان گودی چشم موثر باشند  . گودی زیر چشم به دلیل نازک شدن پوست زیر چشم یا از دست رفتن چربی و بافت‌های بالای گونه و زیر چشم به وجود می‌آیند. یک روش مناسب، تزریق ژل زیر چشم ها است که بر خلاف لب‌ها که تزریق ژل در آن‌ها آزاردهنده است روشی بدون درد و بسیار راحت است. ژل‌ها در طول چند ماه تا یک سال توسط بدن جذب می‌شوند بنابراین نتایج حاصل از تزریق آنها موقتی است.

تزریق چربی

u3

معمولاً تزریق چربی (انتقال چربی) برای ترمیم سیاهی اطراف چشم که به دلیل نازک شدن پوست و از دست رفتن بافت و چربی زیر چشم و بالای گونه ایجاد می‌شوند توصیه می‌شود. چربی از قسمت دیگری از بدن طی انجام برخی عمل‌ها برداشته شده و به وسیله سوزن‌های ریزی در محل گودی زیر چشم‌ها تزریق می‌شود. برخلاف هیالورانیک اسید، نتایج حاصل از تزریق چربی دائمی هستند البته از آنجا که سلول‌های چربی همیشه طی فرایند انتقال چربی زنده نمی‌مانند، دائمی بودن نتایج تضمین نمی‌شود.

لیزردرمانی

u4

روش‌های درمانی خاصی برای از بین بردن نشانه‌های پیری مانند چین و چروک‌ها و لکه‌های ناشی از افزایش سن به کار برده می‌شود که می‌تواند برای رفع گودی زیر چشم نیز مورد استفاده قرار گیرد. دکتر طرزی از لیزر برای از بین بردن حلقه‌های سیاه اطراف چشم استفاده می‌کند. این عمل یک عمل سرپایی بوده که در مدت یک ساعت انجام می‌شود. نتایج حاصل از این روش برای رفع علت گودی زیر چشم بلافاصله  قابل مشاهده نیست و برای رسیدن به نتایج مطلوب به چندین جلسه درمانی (بین 3 تا 6 جلسه برای هر محل) نیاز است. این روش درمانی برای همه افراد مناسب نیست؛ دکتر طرزی بیان می‌دارد که نتایج و بازده لیزر درمانی و درمان‌های نوری مشابه عمل‌های جراحی نیست.

لایه‌برداری شیمیایی

u5

دکتر طرزی از لایه‌برداری شیمیایی به عنوان یک عمل زیبایی دیگر برای جوان‌سازی پوست استفاده می‌کند که می‌تواند باعث کم شدن گودی زیر چشم و حلقه‌های سیاه اطراف چشم و درمان کبودی زیر چشم شود. وی می‌گوید که لایه‌برداری شیمیایی می‌تواند از خطوط زیر چشم بکاهد اما این روش برای از بین بردن خطوطی که پس از انجام لیزردرمانی در منطقه‌ای که لیزر متوقف شده است به جا مانده است نیز به کار برده می‌شود. اثر لایه‌برداری شیمیایی دائمی نیست و باید بعد از عمل برخی نکات مراقبتی رعایت شود. محافظت کافی در برابر آفتاب و قرار نگرفتن در معرض نور خورشید از جمله این اقدامات مراقبتی است. برای پیشگیری از عفونت و باقی ماندن جای زخم و اسکار دستورالعمل مراقبتی پس از عمل باید رعایت شود.

بلفاروپلاستی

u6

عمل‌های مختلفی برای رفع گودی زیر چشم وجود دارد. اگر شما از تزریق ژل، تزریق چربی یا لیزر نتیجه مطلوب را نگرفته‌اید می‌توانید برای رفع این مشکل از عمل‌های جراحی استفاده کنید.

عمل جراحی پلک یا بلفاروپلاستی  یک عمل سرپایی برای برداشتن چربی، ماهیچه و پوست اضافی است که توسط جراح و تحت بیهوشی انجام می‌شود. اگر حلقه سیاه اطراف چشم به دلیل بزرگ شدن کیسه‌های زیر چشم یا تغییر محل ناحیه کیسه‌های اشکی باشد می‌توان با تغییر محل چربی‌ها در خلال عمل جراحی پلک گودی زیر چشم را برطرف کرد. دکتر طرزی اظهار می‌دارد که نتیجه جراحی پلک دائمی است اگرچه دیگران متوجه افتادگی‌های بعدی پلک چشم خواهند شد.

مراقبت در منزل


معمولا درمان گودی زیر چشم به علل به جود آورنده آن بستگی دارد. برخی مواقع مراقبت‌ها به سادگی درمان آلرژی، خوابیدن با سر رو به بالا در هنگام شب (برای پیشگیری از تجمع مایع در زیر چشم) یا خوابیدن بیشتر است. یک تحقیق نشان می‌دهد که کرم‌های دور چشم حاوی ویتامین C و K و E و رتینول اثرات متوسطی در کاهش گودی زیر چشم دارند. پزشک می‌تواند به شما در یافتن مناسب‌ترین روش درمانی زیبایی کمک کند.

دکتر محمد مهدی طرزی، در زمینه جراحی زیبایی بینی مشغول به فعالیت هستند.
نظرات
0 0 آرا
امتیاز دهی به مقالات
ثبت نام
اطلاع از
guest
2 نظرات
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رای
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
mahsa
mahsa
5 سال ها گذشته

سلام آقای دکتر من22سالمه دورچشم هام گوده وکبود میخواستم بدونم تزریق ژل ک عوارضی نداره؟

مریم طاهری
مریم طاهری
5 سال ها گذشته

سلام وخسته نباشید خدمت دکتر محترم من زیر چشمم گود میشه وکبود اما علت ان مغز واعصاب و افسردگی هست و۴۰ سالم وخیلی عذاب میکشم همیشه صورتم به خاطر چشمم زشت ودفرمه میشه وبعضی ها میگن معتادی اگه وزنم ببرم بالا یه کم بهتر میشه من تاحالا کسی ندیدم که مشگل منو داشته باشه خیلی رنج میبرم خیلی چون زشت میشم

مشاوره رایگان