سوالات متداول عمل انحراف بینی: پرسش درباره ی جراحی تیغه ی بینی کج

عمل انحراف بینی

سپتوپلاستی یا به اصطلاح بازسازی تیغه یا اصلاح انحراف تیغه میانی بینی، یک عمل جراحی ترمیمی است که برای صاف کردن سپتوم بینی انجام می‌شود؛ سپتوم دیواره‌ای است که دو حفره بینی را از هم جدا می‌کند. در حالت ایده آل سپتوم باید در مرکز بینی قرار داشته باشد. وقتی که سپتوم به سمت یکی از حفره‌ها منحرف می‌شود، باعث باریک شدن حفره شده و از جریان یافتن هوا ممانعت می‌کند. سپتوم منحرف بینی یا فضای “کج” داخل بینی ممکن است بصورت مادرزادی در فرد وجود داشته باشد یا در نتیجه مصدومیت یا انواع دیگر تروما ایجاد شود.

سپتوپلاستی به بیمارانی که از انسداد راه بینی رنج می‌برند کمک می‌کند تا تنفس طبیعی خود را بازیابند. انسداد راه بینی می‌تواند یکی از عوامل دخیل در آپنه خواب یا عارضه‌های خطرناک دیگری باشد که در آن بیمار برای مدتی در حین خواب نمی‌تواند نفس بکشد.سپتوپلاستی (لینک به عمل انحراف بینی) به بیمارانی که از انسداد راه بینی رنج می‌برند کمک می‌کند تا تنفس طبیعی خود را بازیابند. انسداد راه بینی می‌تواند یکی از عوامل دخیل در آپنه خواب یا عارضه‌های خطرناک دیگری باشد که در آن بیمار برای مدتی در حین خواب نمی‌تواند نفس بکشد.سایر دلایل انجام عمل سپتوپلاستی عبارتند از:

• کنترل سردردهای ناشی از فشار بر روی سپتوم

• کنترل خونریزی‌های مکرر از بینی

• برداشتن یا ترمیم مشکلات ساختاری سپتوم بینی (همچون شکل غیر طبیعی آن)

• تسکین دادن عفونت‌های دائمی سینوسدکتر اکبری جراح و متخصص بینی با سالها تجربه در عمل جراحی بینی و رفع مشکلات مربوط به بینی شما را در رفع مشکلات مربوط به ساختمان بینی از جمله عمل انحراف تیغه ی بینی به شما کمک خواهد کرد برای اطلاعات بیشتر با شماره ها ی زیر تماس بگیرید.

سوالات متداول در مورد سپتوپلاستی


سیتوپلاستی

تعیین مناسب بودن یا نبودن شما برای انجام جراحی سپتوپلاستی، که با نام بازسازی تیغه یا اصلاح انحراف تیغه میانی بینی نیز شناخته می‌شود، اولین مرحله برای انجام این عمل است. اغلب اوقات، بیماران درمی‌یابند که کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌تواند بیشتر به آنها در زمینه گرفتن این تصمیم کمک کند.  سوالات متداولی که در ادامه می‌آید بیشترین سوالاتی هستند که مکرراً درباره سپتوپلاستی مطرح می‌شوند:

سپتوم چیست؟

سپتوم متشکل از استخوان و غضروف بوده و سمت چپ و راست بینی را از هم جدا می‌کند.  سپتوم باید کاملاً صاف باشد که هوا بتواند براحتی از هر دو طرف بینی جریان داشته باشد.  اگر سپتوم پیچ خورده یا به سمت متمایل باشد، می‌تواند مسیر هوایی بینی را سد کند.  به همین دلیل است که کجی سپتوم می‌تواند باعث انسداد بینی شود.

سپتوپلاستی چیست؟

سیتوپلاستی چیست

سپتوپلاستی یک عمل جراحی برای اصلاح سپتوم پیچ خورده یا کج بینی است تا آن را مجدداً صاف نماید.  این جراحی تنفس بیمار را نیز بهبود می‌بخشد.  در حین جراحی، تمام شکاف‌های در داخل بینی ایجاد شده و بخشی از سپتوم نیز برداشته خواهد شد.  برخی از سپتوم در بینی باقی می‌ماند زیرا حمایت از ساختار بینی بر عهده این عضو است.

از کجا بدانم به جراحی سپتوپلاستی نیاز دارم یا خیر؟

سپتوپلاستی بیشتر ترجیح کسانی است که از انحراف سپتوم بینی رنج می‌برند که باعث مختل شدن توانایی تنفس این افراد گشته است. بهترین راه برای تشخیص لزوم انجام سپتوپلاستی معاینه بینی توسط یک متخصص گوش و حلق و بینی دارای تأییدیه یا جراح سر و گردن است.  علل پزشکی دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند تنفس از طریق بینی را دشوار کند، برای مثال آلرژی‌ها، سینوزیت مزمن و التهاب بینی.  علاوه بر جراحی، بیمار شاید به مصرف دارو نیز نیاز پیدا کنند تا بهترین نتیجه حاصل شود.  اگر پزشک تشخیص دهد که انحراف سپتوم یکی از دلایل اصلی انسداد بینی است، قطعاً جراحی سپتوپلاستی را تجویز خواهد نمود.

در حین جراحی چه اتفاقی می‌افتد؟

پیش از آغاز جراحی برای شما یا از بیهوشی عمومی استفاده می‌شود یا بی حسی موضعی.

  • جراح یک شکاف داخل سوراخ بینی و از یک طرف سپتوم ایجاد می‌کند.
  • سپس او موادی که راه بینی را بسته‌اند برداشته، ناحیه را صاف می‌کند و هر جراحی دیگری که نیاز باشد انجام می‌دهد.
  • بافت روی سپتوم مجدداً در جای خود بخیه می‌شود و سپس تمام بینی با بانداژ و گاز پر می‌شود تا از خونریزی جلوگیری شود.

اگر برش بیش از حد بزرگ زده شود، ممکن است برای فراهم آوردن حمایت مورد نیاز از غضروف بینی به آتل نیاز باشد.

 جراحی سپتوپلاستی چه مدت طول می‌کشد؟

جراحی سپتوپلاستی معمولاً 15 الی 30 دقیقه  طول می‌کشد. البته موارد پیچیده‌تر می‌تواند بیشتر از این مقدار طول بکشد.

آیا سپتوپلاستی موفقیت آمیز است؟

موفقیت آمیز بودن سیتوپلاستی

جراحی سپتوپلاستی یک جراحی بسیار بی خطر و موفق است. افرادی که این جراحی را انجام داده‌اند گزارش کرده‌اند که در تنفس از طریق بینی بهبودی قابل مشاهده‌ای را تجربه کردند.

  ورم و کبودی بعد از سپتوپلاستی چقدر طول می‌کشد؟

 ورم و کبودی بعد از سپتوپلاستی بسیار خفیف بوده و بینی در عرض یک الی دو هفته به شکل عادی خود بازخواهد گشت.   زیرا جراحی سپتوم منحرف کوتاهتر و کم تهاجمی‌تر از رینوپلاستی است، دوره ریکاوی آن نیز سریع‌تر است.  در عرض چند روز، احساس نرمالی خواهید داشت و به برنامه روزمره خود بازخواهید گشت.

آیا می‌توانم در آن واحد از سپتوپلاستی و رینوپلاستی استفاده کنم؟

 بله، بسیار دیده شده است که بیماران در آن واحد از سپتوپلاستی و رینوپلاستی بهره برده‌اند. در این مطب، بنده غالباً عمل‌های جراحی با نام سپتورینوپلاستی را انجام می‌دهم که هم عملکرد و هم ظاهر بینی را بهبود می‌بخشد. این جراحی برای بیماران بسیار عالی است، زیرا هیچ دوره نقاهت طولانی‌تری را به ایشان تحمیل نمی‌کند زیرا تحت دو عمل جراحی جداگانه قرار نگرفته‌اند.

آیا سپتوپلاستی شکل بینی من را تغییر خواهد داد؟

تغییر با سیتوپلاستی

سپتوپلاستی شکل بینی را تغییر نمی‌دهد. سپتوپلاستی تنها داخل بینی را تغییر می‌دهد، بنابراین هیچ تغییری در ظاهر بینی ایجاد نخواهد شد.

 چه کسی بهتر است جراحی سپتوپلاستی را انجام دهد؟

 انتخاب یک جراح مجرب که با او احساس راحتی کنید و به او اعتماد داشته باشید بسیار مهم است.

اگر هیچ کاری با انحراف سپتوم خود نداشته باشم چه اتفاقی خواهد افتاد؟

اگر از انحراف سپتوم بینی رنج می‌برید ولی تصمیم بگیرید که جراحی را انجام ندهید، می‌توانید از اسپری بینی یا سایر داروها برای التیام بخشی استفاده کنید، هر چند این داروها نیز تا حدی جواب می‌دهند. جراحی یک راه‌حل دائمی برای ترمیم مشکل تنفسی شماست.

چگونه انحراف سپتوم می‌تواند باعث کیپ شدگی بینی شود؟

تعداد افراد کمی هستند که سپتوم کاملاً صافی داشته باشند ولی انحراف‌های شدیدتر سپتوم می‌تواند منجر به کاهش در جریان هوا شده و برای شخص احساس کیپ شدگی بینی به همراه داشته باشد. حتی انحراف‌های بسیار کوچک سپتوم از خط وسط بینی می‌تواند باعث انسداد بینی شود. این مورد مخصوصاً در محل اتصال سپتوم با فک بالا در قاعده بینی دیده می‌شود زیرا 50 درصد جریان هوا از طریق قاعده بینی جریان می‌یابد.

آیا در حین سپتوپلاستی داخل بینی از پوشش استفاده می‌شود؟

پزشک معمولاً پس از جراحی سپتوپلاستی از پوشش استفاده نمی‌کند. در عوض از بخیه‌های قابل جذب استفاده می‌کند که مطمئن شود سپتوم به خوبی ترمیم می‌شود. گاهی اوقات، پزشک از یک آتل پلاستیکی نازک داخل بینی استفاده می‌کند تا از تشکیل بافت اسکار جلوگیری کند. این آتل نیز یک هفته پس از جراحی برداشته می‌شود.

دوران ریکاوری پس از این عمل چقدر طول می‌کشد؟

ریکاوری سپتوپلاستی معمولاً سه الی چهار روز طول می‌کشد و می‌تواند در غالب موارد پس از یک دوره تعطیلات طولانی آخر هفته ریکاوری به پایان برسد. دوره ریکاوری برای سپتوپلاستی‌های مفصل یا سپتوپلاستی در کنار رینوپلاستی معمولاً حدود هفت روز طول می‌کشد.

آیا خطر یا اقدامات احتیاطی برای این جراحی وجود دارد؟

برخی خطرات برای همه جراحی‌ها و بیهوشی وجود دارد. این خطرات به بسیاری از عوامل بستگی دارد از جمله نوع جراحی و وضعیت پزشکی بیمار. عوارض جانبی محتمل، ولی نادر، عبارتند از: عوارض جانبی ناشی از بیهوشی، مشکلات تنفسی، عفونت، خونریزی، جای زخم و مرگ. هرچند سپتوپلاستی معمولاً یکی از جراحی‌های بی خطر در نظر گرفته می‌شود، اما احتمال بروز برخی عوارض جانبی یا عوارض جراحی نیز برای آن متصور است. این عوارض عبارتند از:

·         تغییرات در شکل بینی

·         خونریزی

·         آسیب دیدن سپتوم (سوراخ شدن جدار بینی)

·         کاهش حس بویایی

·         عفونت

·         بی حسی در نوک بینی یا دندان‌های جلویی ردیف بالا

·         تجمع خون در ناحیه جراحی (هماتومی سپتوم)

·         جای زخم

دکتر محمد مهدی طرزی، در زمینه جراحی زیبایی بینی مشغول به فعالیت هستند.
نظرات
0 0 آرا
امتیاز دهی به مقالات
ثبت نام
اطلاع از
guest
9 نظرات
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رای
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
Mohammad
Mohammad
1 سال گذشته

سلام. آیا ممکن هستش که هم عمل زیبایی، هم عمل انحراف تیغه بینی و هم عمل سینوزیت، توی یک عمل انجام بشه و مجزا نباشه؟

ماه
ماه
2 سال ها گذشته

سلام، وقت بخیر

بینی ای که انحراف کوچکی به یک سمت دارد پس از عمل سیتوپلاستی در ظاهر متقارن نمی شود؟

حدیث اقاهادی
حدیث اقاهادی
4 سال ها گذشته

سلام خسته نباشید
گریه شدید در هفته اول جراحی باعث تغییر فرم بینی می شود ؟

فارسی جامع الگو
4 سال ها گذشته

عاشق این وبسایت شدم من.عالی هستید شما

jahankavoshan.com
4 سال ها گذشته

اقا لینک مطلبو من پیدا نکردم.میشه
راهنماییم کنید؟

aryoman.com
5 سال ها گذشته

عاشق این وبسایت شدم من.عالی
هستید شما

followermax.com
5 سال ها گذشته

اقا خیلی وبسایتتون عالیه

لینکدونی لینک سیتی
5 سال ها گذشته

وای خیلی خوبه ساییتون

http://www.pakroyall.com
5 سال ها گذشته

سلام.وبسایتتون خیلی خوب و مفیده.به
کارتون ادامه بدین

مشاوره رایگان