عمل جراحی زیبایی فک و چانه (جلو و عقب کشیدن چانه)

fak1

عمل جراحی چانه که با نام‌های منتوپلاستی و ژینوپلاستی نیز شناخته می‌شود عملی جراحی است که به‌منظور فرم دهی مجدد چانه به‌وسیله افزایش یا کاهش اندازه استخوان چانه انجام می‌گیرد. اندازه و شکل صورت افراد متفاوت است اما ممکن است برخی از افراد احساس کنند که چانه آنها با دیگر اجزای صورتشان تناسب و هماهنگی ندارد. چه بیمار احساس کند که برجستگی چانه وی خیلی عقب است یا چنانچه فرد به دنبال برجسته‌تر شدن اطراف خط فک باشد، جهت افزایش احساس اعتمادبه‌نفس و زیباتر ساختن ساختار چهره، می‌توان عمل برجسته کردن یا کاهش چانه را انجام داد.

[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#ebd6ee”]
عمل جراحی چانه روشی با حداقل تهاجم می‌باشد و می‌تواند از طریق کاهش جلوآمدگی چانه یا افزایش حجم چانه، در شکل چانه تغییر ایجاد کند. برجستگی چانه را می‌توان به شکلی که چانه تراشیده‌تر یا زاویه‌دارتر به نظر برسد اصلاح نمود و بدین طریق چهره‌ی بهتری برای فرد خلق کرد. جراح زیبایی سر و گردن بر این باور است که غالباً کوچک و ضعیف بودن چانه می‌تواند سبب شود که بینی بزرگتر به نظر بیاید بنابراین این روش جراحی می‌تواند به افزایش عزت‌نفس در این افراد کمک کند. عمل جراحی برجسته کردن چانه می‌تواند تغییر کلی در ظاهر چهره ایجاد نماید. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره روش جراحی و مشاوره یا رزرو نوبت می‌توانید با شماره 03136205826 تماس حاصل نمایید.[/alert]

[dopts id=”23″]

عمل جراحی چانه


چنانچه احساس می‌کنید چانه شما برای اندازه صورتتان بسیار کوچک است یا جلوآمدگی زیادی دارد و از این موضوع رنج می‌برید، در این شرایط ممکن است شما فرد و کاندیدای مناسبی برای انجام عمل جراحی چانه باشید.

اگر از مشکل میکروگنیا یا کوچکی چانه رنج می‌برید ممکن است برای انجام عمل جراحی برجسته کردن چانه، کاندیدای ایده آلی باشید. یا چنانچه احساس می‌کنید چانه‌ی شما برای صورتتان بسیار بزرگ است روش ژینوپلاستی اسلایدینگ (لغزشی) می‌تواند به متقارن کردن اجزای صورتتان کمک کند. جهت انجام هر دو روش درمانی (برجسته‌سازی و ژینوپلاستی چانه) باید توقعاتتان از نتایج جراحی واقع‌بینانه و منطقی باشد و باید از تمام خطرات و مزایایی که با همه‌ی روش‌های جراحی همراه هستند آگاه باشید. اگر اندازه چانه‌ی شما بسیار کوچک است و یا در حالتی که فک بالا و پایین به هم نزدیک هستند دندان‌ها نامرتبند و در یک ردیف نیستند، این امکان وجود دارد که شما کاندیدای خوبی برای انجام عمل جراحی چانه نباشید.

نقش جنسیت در چانه


استخوان‌های چانه زنان در مرکز چانه به هم متصل می‌شوند. چانه آقایان، دقیقاً در زیر دندان نیش دارای دو نقطه و قسمتی صاف در میان این دو نقطه می‌باشد این مسئله باعث می‌شود که چانه‌ی مردان پرتر و مربعی شکل‌تر به نظر برسد. خانم‌ها به داشتن چانه تیزتر و باریکتر تمایل دارند.

طول عمودی چانه در آقایان نسبت به خانم‌ها بیشتر است و فضای بیشتری میان لب پایین و قاعده فک وجود دارد.

در برخی موارد، در وسط چانه آقایان یک شکاف عمودی وجود دارد که معمولاً با نام چال چانه شناخته می‌شود و وجود این شکاف عمودی تا حد زیادی برای خانم‌ها ناخوشایند می‌باشد.

کاندیداهای مناسب برای انجام عمل چانه

عمل جراحی چانه عمل بزرگی است که انجام آن برای همه افراد مناسب نمی‌باشد. در زیر لیستی ارائه شده است که می‌تواند به شما کمک کند تا تعیین نمایید که آیا عمل جراحی برجسته کردن چانه برای شما مناسب است یا خیر:

  • اگر شما از سلامتی خوبی برخوردارید، قادر به تحمل عمل جراحی هستید و رشد اجزای صورتتان تکمیل شده
  • از شکل و اندازه‌ی چانه خود ناراضی هستید.
  • اندازه کلی چانه شما نسبت به سایر اجزای صورتتان یا خیلی بزرگ است یا خیلی کوچک
  • اگر چانه شما دارای فرورفتگی یا برجستگی واضحی است.
  • چانه شما نامتقارن است
  • چنانچه دچار آسیب‌دیدگی شده‌اید که موجب بروز مشکلات فوق‌الذکر در شما شده است.

آمادگی برای عمل جراحی چانه


اگر قصد انجام عمل جراحی چانه را دارید، پزشکان ما احتمالاً به شما توصیه می‌کنند که بعد از ساعت 10 شب چیزی نخورید و ننوشید. شما از مصرف دارو منع می‌شوید مگر اینکه پزشکان ما دارویی را برای شما تجویز کرده باشند. به شما توصیه می‌شود که از تراشیدن (اصلاح) یا مالیدن لوسیون مرطوب‌کننده به ناحیه چانه قبل از انجام فرایند جراحی خودداری کنید. بهتر است که قبل از رفتن به بیمارستان آرایش کمی داشته باشید یا اصلاً آرایش نکنید. آمادگی برای انجام عمل جراحی شامل مراحل زیر است:

  • انجام تست‌های آزمایشگاهی و استفاده از پاک‌کننده آنتی باکتریال پیش از انجام جراحی
  • بیماران باید مصرف آسپرین و دارهای مشابه، ویتامین E، داروهای ضدالتهاب و مکمل‌های گیاهی را 2 هفته قبل از عمل قطع کنند.

فرایند عمل جراحی چانه


fak5

fak6

ژینوپلاستی

عمل جراحی درون دهان انجام می‌شود بنابراین هیچ جای زخم آشکاری بر روی پوست صورت باقی نمی‌ماند. جهت دسترسی به استخوان فک پایین و چانه، برش در لثه در طرف داخلی لب پایینی ایجاد می‌شود. سپس چانه به‌وسیله‌ی یک اره بریده می‌شود تا این امکان فراهم شود تا بتوان این استخوان را به شکل کنترل‌شده شکاند. سپس استخوان در مکان جدید خود قرار داده می‌شود و به‌وسیله یک صفحه فلزی کوچک و پیچ محکم بسته می‌شود. لثه در جای خود به‌وسیله بخیه قابل‌جذب، بخیه می‌شود که ممکن است دو هفته یا بیشتر طول بکشد تا این بخیه‌ها از بین بروند.

منتوپلاستی

جراح یا در درون دهان و یا در زیر چانه برش را ایجاد می‌کند و استخوان اضافه را به‌وسیله مته مخصوص جراحی از چانه برمی‌دارد. عمل کاهش حجم چانه به‌وسیله ژینوپلاستی لغزشی مشابه عمل برجسته‌سازی چانه می‌باشد با این تفاوت که استخوان بریده‌شده به‌جای اینکه به جلو کشیده شود به عقب برده می‌شود.

مراقبت‌های پس از عمل


پس از انجام فرایند جراحی، ناراحتی و درد بسیار خفیفی وجود دارد. پس از جراحی با از بین رفتن تأثیر ماده بی‌حسی، ممکن است در چانه خود احساس سفتی یا درد کند اما شما می‌توانید به‌وسیله داروهای مسکن تجویزشده توسط جراح، درد را کنترل نمایید. در صورت شدید بودن درد، فوراً با جراح تماس بگیرید. پس از انجام عمل به مدت 2 روز باید سر را بالا نگه‌دارید و جهت کاهش تورم و کبودی تا چند روز از کمپرس یخ استفاده کنید.

میزان تورم و کبودی از یک فرد تا فرد دیگر به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای متفاوت است. کبودی معمولاً ظرف یک هفته تا 10 روز برطرف می‌شود. در 3 تا 4 هفته اول از انجام هرگونه فعالیت که جریان خون را در چشم افزایش می‌دهد ازجمله خم شدن، بلند کردن اجسام، گریه کردن و ورزش پرهیز کنید. جراح به شما خواهد گفت که از چه زمانی می‌توانید ورزش کنید. پس از یک هفته بیشتر بیماران می‌توانند به سر کار خود برگردند.

خطرات و عوارض


زمانی که عمل جراحی چانه توسط یک جراح پلاستیک ماهر و صلاحیت‌دار انجام شود عوارض به‌ندرت روی می‌دهند و معمولاً جزئی خواهند بود. با پیروی دقیق از راهنمایی‌های جراحتان در قبل و بعد از عمل جراحی می‌توانید خطرات عمل را کاهش دهید. خطرات خاص و مناسب بودن این فرایند برای فرد را فقط می‌توان در زمان انجام مشاوره تعیین نمود.

تمامی فرایندهای جراحی تا حدی ریسک و خطرات به همراه دارند. همانند هر عمل جراحی دیگر، احتمال بروز عفونت وجود دارد. گاهی عوارض جزئی که بر نتایج درمان بی‌تأثیر هستند روی می‌دهند اما عوارض جدی به‌ندرت اتفاق می‌افتند.

هزینه


بسته به پیچیدگی فرایند جراحی، هزینه عمل جراحی چانه در هر فرد متفاوت است. هزینه جراحی بر اساس حق‌الزحمه متخصص، داروی بیهوشی، بیمارستان و در صورت بستری شدن، هزینه بستری شدن خواهد بود.

توصیه می‌شود که بیمار قبل از انجام فرایند عمل، درباره چیزهایی که بیمه بیمار را تحت پوشش قرار می‌دهد گفتگو کنید.

دکتر محمد مهدی طرزی، در زمینه جراحی زیبایی بینی مشغول به فعالیت هستند.
نظرات
0 0 آرا
امتیاز دهی به مقالات
ثبت نام
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
مشاوره رایگان