کبودی بینی بعد از جراحی زیبایی

میزان تورم و کبودی پس از جراحی رینوپلاستی بینی به چندین عامل بستگی دارد، ازجمله اینکه کدام تکنیک مورداستفاده قرارگرفته، بافت نرم غضروف بینی چقدر تحت تأثیر قرارگرفته، آیا به شکستن استخوان نیاز است و این‌که آیا تکنیک‌های جراحی بسته و یا باز برای رینوپلاستی بینی استفاده شده است. اگرچه ممکن است یک سال طول بکشد که تورم بینی به‌طور کامل فروکش کند، اما مقدار زیادی از آن در طی چند هفته تا یک ماه، برطرف خواهد شد. طولانی‌ترین تورم اغلب مربوط به نوک بینی می‌باشد.

دکتر طرزی اقدامات ویژه‌ای برای کمک به بیماران خود جهت کاهش کبودی و تورم به حداقل ممکن انجام می‌دهد. به‌عنوان‌مثال، با استفاده از چسب بینی مدرن و بخیه جذبی، دیگر نیازی به استفاده از تامپون در بینی (که می‌تواند موجب کبودی و تورم شود) نخواهد بود. دکتر طرزی همچنین با کمک تجهیزات پیشرفته و با کیفیت بالا، از پارگی عروق خونی کوچک و بافت‌های حساس جلوگیری می‌کند؛ یکی از مزایای این روش، کاهش تورم و کبودی بینی است.

چگونه می‌توان کبودی بعد از جراحی رینوپلاستی بینی را به حداقل رساند؟


شکستن استخوان در طول جراحی زیبایی بینی ممکن است مقداری کبودی در زیر چشم‌ها به‌جا بگذارد. بااین‌حال، در جراحی باز رینوپلاستی، بینی توسط جراح به‌طور کامل خشک می‌شود، بنابراین ایجاد کبودی امری غیرمعمول است، مگر اینکه شکستن استخوان بخشی از روند جراحی باشد.

کاهش کبودی پس از جراحی رینوپلاستی بینی و بهبودی سریع

بهترین راه برای کاهش کبودی بینی و بهبودی سریع، پیروی دقیق از برنامه ارائه‌شده توسط متخصص جراحی پلاستیک و بینی است. این برنامه همراه با درمان هومیوپاتی برای قبل و بعد از عمل می‌باشد.

دستورالعمل ویژه برای بیماران در خانه این است که در 24 -48 ساعت اول، مقداری یخ خردشده را با یک دستکش در سراسر چشم و بینی خود هر 20 دقیقه یک‌بار، بگذارند.

همچنین، بیماران در هنگام خواب و استراحت باید سر خود را در ارتفاع کمی بالاتر از بدن قرار دهند و یا چند بالش زیر سر خود بگذارند، این کار می‌تواند تورم و کبودی را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد.

پیروی از دستورالعمل جراح

1

اکثر جراحان، برای بیماران خود علاوه بر مشاوره قبل از عمل، دستورالعمل‌هایی برای قبل و بعد از عمل دارند. بدیهی است بخشی از نتیجه نهایی، مربوط به تکنیک‌های فردی جراح می‌باشد.

همچنین بخشی از نتیجه جراحی، مربوط به دستورالعمل قبل از عمل است، اینکه بیمار باید از مصرف آسپرین، ویتامین E، داروهای غیراستروئیدی ضدالتهابی و یا داروهای دیگری که باعث تشدید کبودی می‌شوند، پرهیز کند.

نهایتاً، بخشی دیگر از نتیجه جراحی، مربوط به دستورالعمل بعد از عمل است، اینکه بیماران باید از خم شدن، بلند کردن اشیاء سنگین و عطسه با دهان بسته اجتناب کنند و هنگام خواب باید سر خود را بالاتر قرار دهند.

همه این عوامل به بهبود سریع‌تر بیمار کمک می‌کند.

توصیه‌هایی برای کاهش کبودی و تورم بعد از جراحی رینوپلاستی بینی

به‌منظور کاهش کبودی و تورم، کارهای مختلفی را می‌توان انجام داد. برخی از آن‌ها توسط جراح و برخی دیگر توسط بیمار انجام می‌شود.

اصلی‌ترین کارهایی که بیمار می‌تواند برای کاهش کبودی و تورم انجام دهد، عبارت‌اند از:

  • استفاده ازکمپرس سرد: در روز بعد از عمل جراحی خود، ابتدا به‌محض رسیدن به خانه کمپرس سرد را در اطراف چشم، بر روی چشم، در پیشانی و گونه و منطقه اطراف بینی خود قرار دهید. از قرار دادن کمپرس سرد به‌طور مستقیم روی بینی خود اجتناب کنید. این گامی مهم برای کاهش تورم است.

4

  • بالا نگه‌داشتن سر خود: بسیار مهم است که سر خود را در همه اوقات بالا نگاه دارید، حتی زمانی که در حالت استراحت و خواب هستید. همچنین از خم شدن اجتناب کنید. رعایت این موارد در کاهش میزان تورم از اهمیت زیادی برخوردار است.

5

  • عادت کردن به پانسمان بینی: به‌احتمال‌زیاد تحمل باند، آتل و پانسمان بینی برای شما ناراحت‌کننده خواهد بود. این تمهیدات توسط جراح برای تسریع بهبودی و کاهش تورم شما در نظر گرفته می‌شود و بهترین راه برای کاهش تورم توجه به آن‌ها است.

6

  • مصرف داروهای تجویزشده طبق دستور پزشک: از دستورالعمل جراح خود برای مصرف هرگونه داروی ارائه‌شده برای تسکین درد و تورم پیروی کنید. هیچ دارویی را بدون توصیه جراح خود مصرف نکنید.
  • ایجاد تغییرات در بهداشت فردی روزانه: زمانی که بر بینی خود بانداژ دارید، بدون دوش گرفتن حمام کنید؛ زیرا بخار و رطوبت بیش‌ازحد آب ممکن است باعث شل شدن بانداژ و یا پانسمان بینی شده و التیام بافت زخم را مختل می‌سازد.
  • اجتناب از واردکردن فشار به بینی: فشار ناگهانی، ضربه خوردن بینی و یا فشار دادن ناحیه جراحی‌شده می‎‌تواند باعث تورم بیشتر بینی شده و فرایند درمان را مختل سازد.

7

پیشگیری از کبودی بیش‌ازحد و تورم بعد از جراحی رینوپلاستی بینی


3

کبودی و ورم بعد از جراحی بینی ، بازتابی از میزان ترومای جراحی است که بینی شما طی جراحی رینوپلاستی، متحمل می‌شود. یکپارچگی عروق لنفاوی نیز دوره تورم بعد از عمل را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

  • پیروی از دستورات جراح: این دستورات معمولاً شامل توقف همه داروها و مکمل‌های رقیق‌کننده خون، مانند آسپرین، ایبوپروفن، ویتامین E به مدت دو هفته قبل از عمل جراحی می‌باشد. معمولاً ما به بیماران خود لیست کامل این داروها و مکمل‌ها را در جلسه قبل از عمل ارائه می‌دهیم.
  • مسائل مربوط به مهارت جراح: شما می‌توانید با چند نفر از بیماران اخیر در مورد کبودی خود صحبت کنید. بااین‌حال به یاد داشته باشید که به‌طورکلی، یک یا دو روز کبودی اضافی، نسبت به اهمیت نتیجه کلی خوب، ناچیز است.
  • مصرف کپسول آرنیکا و کپسول بروملین، قبل و بعد از جراحی رینوپلاستی بینی، موجب کاهش کبودی در بیماران می‌گردد.
  • خشکی بینی از علائم رایج شرایط محیطی نامساعد و همچنین از عوارض جراحی بینی و اثرهای جانبی بعضی داروها به شمار می‌رود. رطوبت بینی همواره باید در سطح مشخصی باشد، خشکی یا حرارت بیش‌ازاندازه محیط، منجر به خشکی بینی خواهد شد. آب‌وهوای خشک و گرم، رطوبت پایین و تهویه نامناسب هوا،  نیز علت خشک شدن بینی است.سندرم بینی خالی (ENS) نوعی بیماری است که پس از جراحی کوچک کردن یا برداشتن شاخک بینی یا جراحی ترمیم تیغه بینی بروز می‌یابد.

 

 

دلیل فردی در کبودی بینی


 

کبودی بینی 

 

 جنبه‌هایی فردی و پزشکی هستند که می‌توانند منجر به کبودی‌های بیشتری شوند:

سن

بیماران مسن‌تر  رگ‌های خونی ضعیف‌تری دارند بنابراین ممکن است کبودی بیشتری داشته باشند. بیماران بین سنین 18 تا 35 سال معمولا بسیار سریع بهبود می‌یابند.

احتمال ایجاد کبودی چقدر است

اگر شما یا یکی از اعضای خانواده‌تان سابقه کبودی شدید یا خونریزی پس از عمل و یا در شرایط معمولی دارید، باید خودتان را برای تکرار این وضعیت آماده کنید.

سیگاری بودن

سیگار کشیدن توانایی بدن در لخته بستن خون پس از انجام برش‌های جراحی را کاهش می‌دهد و در نتیجه باعث افزایش دوره بازیابی بیمار می‌شود. هر چه دوره بازیابی طولانی‌تر شود، طبیعی است که زمان بیشتری طول می‌کشد تا کبودی‌ها رفع شود.

 

پرسش‌های متداول مربوط به کبودی بینی پس از رینوپلاستی


پس از جراحی رینوپلاستی تا چه مدت کبودی خواهم داشت؟

کبودی در جراحی رینوپلاستی مساله‌ای عادی است و بهبودی آن چند هفته‌ای طول می‌کشد. قرار گرفتن در معرض نور خورشید پس از جراحی اهمیت زیادی دارد، چون آفتاب باعث می‌شود کبودی تیره‌تر شده و در نتیجه رفع آن زمان بیشتری طول بکشد.

رفع ورم پس از جراحی چقدر زمان می‌برد؟

80 درصد ورم‌های بینی معمولا حدود 3 الی 4 ماه پس از عمل رفع می‌شوند، و ورم باقی مانده هم پس از گذشت یک سال برطرف می‌شود. مصرف نمک و ورزش کردن هم در افزایش و کاهش ورم بینی پس از عمل نقش دارند.

بهبودی بینی چقدر زمان می‌برد؟

بیشتر فرایند بهبودی در چند هفته اول پس از جراحی اتفاق می‌افتد اما یک سال زمان می‌برد تا بینی به طور کامل بهبود یابد.

برای کاهش کبودی بینی، پس از جراحی از چه کارهایی باید خودداری کرد؟

به مدت دو هفته پس از جراحی نباید ورزش  کنید، نباید با پیاده روی سریع یا بلند کردن وزنه‌های سنگین ضربان قلبتان را بالا ببرید. اگر این موارد را رعایت نکنید ممکن است خونریزی بینی  اتفاق بیافتد و لازم است آن را متوقف کنید. پس از دو هفته، بیمار می‌تواند آرام آرام به فعالیت‌های معمولی و روزانه‌اش بازگردد. بیمارانی که شغلشان به گونه‌ای است که احتمال دارد به بینی‌شان ضربه‌ای وارد شود، شغل‌هایی همچون زندان‌بان، پرستار بیمارستان روان‌پزشکی، یا بازیکن هاکی، باید 6 هفته پس از جراحی صبر کنند.

 

دکتر محمد مهدی طرزی، در زمینه جراحی زیبایی بینی مشغول به فعالیت هستند.
نظرات
0 0 آرا
امتیاز دهی به مقالات
ثبت نام
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
مشاوره رایگان