آناتومی و ساختار ساختمان بینی چگونه است؟

شکل و ظاهر بینی شما بیانگر شخصیت شما نیست اما بینی در مرکز صورت قرار دارد و اصلی‌ترین نقطه‌ی مورد توجه در چهره‌ی شماست. دیگران تنها با یک نگاه به بینی شما می‌توانند نژاد شما، مشخصه‌های ژنتیکی که از والدین خود به ارث برده‌اید و حتی نشانه‌هایی از آسیب‌هایی که قبلاً به بینی شما وارد شده است را ببینند. اگر از ظاهر بینی خود راضی نیستید یا بینی شما مشکلات آناتومی و ساختار بینی و عملکردی دارد، لازم است که با یک جراح بینی مطمئن و با تجربه مشورت کنید، شخصی که همزمان به ظاهر و عملکرد بینی توجه می‌کند و علاوه بر بهبود زیبایی بینی به شما کمک می‌کند تنفس بهتری داشته باشید. جراحی بینی به شما کمک می‌کند که به طبیعی‌ترین شیوه‌ی ممکن،‌هارمونی و تعادل بینی با اجزای دیگر چهره به بهترین و زیباترین حالت برسد.

امروزه، جراحی بینی یا رینوپلاستی هم برای بهبود ظاهر بینی و هم به منظور اصلاح مشکلات ساختاری یا عملکردی بینی که تنفس را دچار اختلال کرده است، انجام می‌شود. طی جلسه‌ی مشاوره با متخصص جراحی زیبایی سر و گردن، اطلاعات کامل و دقیق در مورد جراحی زیبایی بینی و چگونگی انجام آن در اختیار بیمار قرار داده می‌شود تا اطمینان حاصل شود که بیمار به خوبی مطلع است که تحت چه عملی قرار می‌گیرد.  جراح بینی نه تنها ساختار بینی را اصلاح می‌کند بلکه به زیبایی ظاهر بینی توجه دارد و با بهبود فرم بینی به بیماران این فرصت را می‌دهد که نسبت به ظاهر و زیبایی بینی خود اعتمادبه‌نفس کامل پیدا کنند. برای آشنایی بیشتر با ارزیابی ساختار بینی برای جراحی زیبایی و یا برای رزرو نوبت  می‌توانید با شماره‌ 03136205826 تماس حاصل فرمایید.

 

آناتومی بینی - دکتر طرزی

 

آناتومی بینی

آناتومی بیرونی (ظاهر بینی)

ساختار بیرونی بینی دارای شکل هرمی مانند است. ریشه‌ی بینی در بالا‌ترین قسمت بینی و در پایین پیشانی قرار دارد. ستونک بینی در قسمت پایینی و تحتانی بینی و در زیر قسمت نوک بینی قرار دارد. ناحیه بین ریشه‌ی بینی و ستونک بینی، پشت بینی است. درست در کنار ستونک بینی (کولوملا)، سوراخ‌های بینی قرار دارند که دهانه‌ای به سمت داخل بینی هستند. سوراخ‌های بینی از داخل توسط تیغه‌ی بینی و از خارج توسط پره‌های بینی احاطه شده‌اند.

 

anatomibini2

 

آناتومی و ساختار اسکلتی بینی

ساختار بینی هم از اجزای  استخوانی و هم از اجزای غضروفی تشکیل شده است:

  • قسمت استخوانی: این قسمت در بالای بینی قرار دارد و از استخوان اصلی بینی که به استخوان‌های فک بالا و فرونتال متصل است، تشکیل شده است.
  • قسمت غضروفی: این قسمت در پایین بینی قرار دارد که دارای دو غضروف کناری، دو غضروف پره بینی و یک غضروف تیغه‌ی بینی می‌شود. البته غضروف‌های کوچک دیگری نیز در این میان قرار دارند.

پوست قسمت‌های استخوانی بینی نازک‌تر و پوستی که روی قسمت غضروفی را پوشانده است، ضخیم‌تر می‌باشد و دارای غدد چربی زیادی است. پوست خارجی بینی از طریق سوراخ‌های بینی به سطح داخلی بینی متصل است. در این ناحیه موهای ریزی قرار دارند که هوایی که از طریق بینی وارد سیستم تنفسی می‌شود را تصفیه می‌کنند.

 

anatomibini3

 

عضلات بینی

در قسمت خارجی بینی تعدادی از عضلات کوچک قرار دارند که هنگام گرفتن حالات مختلف به چهره، این عضلات حرکت می‌کنند. این عضلات به شاخه‌هایی از عصب‌های صورت متصل هستند. عضله‌ی پروسروس از فاسیای پوشاننده‌ی استخوان بینی  و غضروف کناری بینی شروع می‌شود و به سمت زیر پیشانی می‌رود. انقباض این عضله می‌تواند موجب جمع شدن قسمت میانی ابروها شود و در پوست بالایی پشت بینی چروک‌هایی ایجاد کند.

عضله‌ی عرضی نازالیس به حرکت عضله‌ی پروسروس کمک می‌کند. قسمت پایینی عضله نازالیس به استخوان فک و قسمت بالایی آن به غضروف اصلی پره بینی متصل است. این عضله می‌تواند پره‌های بینی را گشاد کند که البته عضله بالارونده قدامی پره بینی نیز به این حرکت کمک می‌کند.

 

anatomibini4

 

رگ‌ها و عروق لنفاوی

بینی دارای شریان‌ها و وریدهایی است که شریان‌ها خون را از قلب وارد بینی می‌کنند و وریدها خون را از بینی به قلب منتقل می‌کنند. پوست بینی توسط شاخه‌هایی از شریان‌های ماگزیلا و اپتلامیک (Ophthalmic) خونرسانی می‌شود. تیغه و پره‌های بینی توسط شریان‌های آنگولار و شریان خارجی بینی خونرسانی می‌شوند . هر دوی این شریان‌ها، شاخه‌هایی از شریان  اصلی صورت منشعب می‌شوند (که از ورید کاروتید خارجی نشات می‌گیرد).

تخلیه خون وریدی ابتدا وارد ورید اصلی صورت و سپس ورید ژوگولار داخلی می‌شود. تخلیه لنفاوی قسمت خارجی بینی از طریق رگ‌های لنفاوی زیر پوستی و رگ‌های صورت است. این رگ‌ها مانند تمامی رگ‌های لنفاوی دیگر سر و صورت وارد غدد لنفاوی عمقی گردن می‌شوند.

رینوپلاستی چه مشکلاتی را برطرف می‌کند؟

جراحی‌هایی که برای بهبود ساختار و شکل بینی انجام می‌شود می‌تواند به روش‌ها و تکنیک‌های بسیار متنوعی انجام شود، اما به تمامی این جراحی‌ها رینوپلاستی گفته می‌شود. هر چند دلایل پزشکی مختلفی برای جراحی بینی می‌تواند وجود داشته باشد اما عمل زیبایی بینی صرفاً به خاطر تغییر شکل ظاهری بینی انجام می‌شود.

 

anatomibini5

 

شکستگی بینی

یکی از معمول‌ترین دلایل انجام جراحی بینی، اصلاح ساختار داخلی بینی بعد از یک شکستگی شدید است. طی این جراحی، غضروف‌هایی که دچار آسیب و جابه‌جایی شده‌اند مجدداً فرم داده می‌شوند و استخوان‌های شکسته شده سر جای خود قرار می‌گیرند. هدف از انجام این جراحی، بازیابی فرم طبیعی بینی و باز نگه داشتن راه‌های هوایی بینی است و نمی‌توان انتظار داشت که با انجام این جراحی، ظاهر بینی تغییر زیادی کند  و مانند جراحی‌های زیبایی بینی، فرم بینی به شکل ایده‌آل در آید.

 

anatomibini6

 

انحراف تیغه‌ی بینی

انحراف تیغه‌ی بینی می‌تواند بر اثر بروز آسیب و شکستگی بینی و یا علل دیگری باشد. تیغه‌ی بینی غضروفی است که دقیقه از مرکز بینی می‌گذرد و در صورتی که انحراف تیغه‌ی بینی به اندازه کافی شدید باشد، این موضوع می‌تواند تنفس بیمار را به طور جدی دچار اختلال کند. جراحی‌هایی که به منظور رفع انحراف بینی انجام می‌شوند، خصوصاً می‌توانند برای افرادی که فعالیت فیزیکی زیادی دارند بسیار مفید باشند چرا که این افراد نیاز دارند که راه هوایی کاملاً بازی داشته باشند تا سیستم قلبی عروقی آن‌ها کارایی ماکزیمم داشته باشد.

 

anatomibini7

 

تغییر شکل پره‌های بینی

بسیاری از بیماران از شکل نوک بینی و سوراخ‌های بینی خود ناراضی هستند و به نظر آنها شکل نوک بینی آنها بیش‌ از حد پهن، بیش ‌از حد باریک یا دارای فرم ناخوشایندی است. جراحی که برای تغییر شکل پره‌های بینی انجام می‌شود می‌تواند تا حدودی تهاجمی‌تر باشد چرا که در این جراحی باید ساختار کلی بینی دچار تغییر شود. راه هوایی بینی بیمار باید به دقت مورد ارزیابی قرار گیرد و ممکن است به خاطر باز نگه داشتن راه هوایی نتوان پره‌ی  بینی را کاملاً به صورت دلخواه بیمار جابه‌جا نمود. بنابراین لازم است به طور واضح با جراح خود صحبت کنید و در مورد انتظارات خود به او توضیح داده و به طور کامل متوجه شوید که چه انتظاری از نتایج جراحی می‌توانید داشته باشید.

 

anatomibini8

 

پهن بودن نوک بینی

در صورتی که نوک بینی بیش‌ از حد گرد و برجسته  یا گوشتی باشد  و نسبت به سایر قسمت‌های بینی بزرگ باشد، می‌توان با تکنیک‌های جراحی مختلفی این مشکل را برطرف نمود. اغلب جراحان برای انجام این جراحی در داخل بینی برش ایجاد می‌کنند و از طریق این برش غضروف اضافه‌ی نوک بینی را خارج می‌کنند. بعد از انجام جراحی، پوست این ناحیه به تدریج جمع می‌شود تا با ساختار زیرین که حالا کوچک‌تر شده است انطباق پیدا کند. یکی از مهم‌ترین مزایای این روش این است که این جراحی هیچ جای زخم خارجی ایجاد نمی‌کند.

 

anatomibini9

 

قوز برجسته‌ی بینی

مانند بینی گوشتی، قوز بینی نیز با برداشتن غضروف اضافه اصلاح می‌شود. این که کدام قسمت از غضروف و چه میزان از آن برداشته می‌شود به شکل و اندازه‌ی  بینی شما بستگی دارد، اما جراح شما باید بتواند طی جلسه‌ی  مشاوره به طور واضح تعیین کند که چه تغییراتی در بینی شما ایجاد می‌شود تا شما انتظارات صحیحی از نتایج جراحی داشته باشید.

مشاوره

طی جلسه‌ی  مشاوره با پزشک شما اطلاعات بیشتری در مورد آناتومی بینی و روش‌های انجام جراحی بینی به دست می‌آورید. پزشک بینی شما را به دقت ارزیابی می‌کند و سپس به طور کامل به صحبت‌های شما گوش می‌دهد تا انتظارات و خواسته‌های شما را به طور کامل متوجه شود. پزشک برای شما روشن می‌کند که برای بهبود عملکرد و ظاهر بینی شما چه اقداماتی باید انجام شود و همچنین برای شما توضیح می‌دهد که پیش‌بینی او از تغییرات بینی چیست و شما چه انتظاری از نتایج جراحی می‌توانید داشته باشید.

 

سوالات

 

سوالات متداول

چگونه می‌توانم برای رینوپلاستی تغییر ساختار بینی آماده شوم؟

 پیش از ‌رینوپلاستی جراح تمام انتظارات واقع بینانه از عمل شما را برایتان مرور خواهد کرد. جراح تعیین می‌کند که چه کارهای باید انجام شود و همچنین مناسب‌ترین روش برای برآورده شدن این انتظارت چیست. تا جایی که شما می‌توانید برای رینوپلاستی خود را آماده کنید، توصیه می‌شود که هیچ دارویی که لخته شدن خون را مهار می‌کند یا باعث مشکلات خونریزی پس از عمل می‌شود همچون آسپرین و ایبوپروفن مصرف نکنید. اگر سیگار هستید، توصیه می‌شود که استعمال دخانیات را نیز متوقف کنید، این کار را حداقل یک ماه پیش از جراحی آغاز کرده و تا یک ماه پس از جراحی نیز به سراغ آن نروید. سیگار کشیدن به شدت پروسه بهبودی را کُند می‌کند و زمانی که طول خواهد کشید تا کاملاً التیام یابید را افزایش می‌دهد. همچنین این دوره زمان خوبی است که کاملاً سیگار را ترک کنید.

 

anatomibini1

 

چه انتظاراتی می‌توان حین تغییر آناتومی و ساختار بینی از طریق رینوپلاستی داشت؟

رینوپلاستی معمولاً با بیهوشی عمومی انجام می‌شود و تمام جراحی عموماً بیشتر از 2 ساعت طول نمی‌کشد. بسته به وضعیت شما، جراح ممکن است برشی را در عرض قاعده بینی بین دو پره آن ایجاد کند (که به آن تکنیک رینوپلاستی باز می‌گویند) یا در بافت داخل پره‌های بینی شکافی ایجاد کند (که به آن تکنیک بسته گفته می‌شود). سپس جراح غضروف را برداشته یا مجدداً تنظیم می‌کند و در مواردی استخوان را نیز شکسته و مجدداً حالت می‌دهد تا شکل بینی به فرم دلخواه درآید. پس از آن، جراح یا تیم مراقبت‌های پزشکی برش ایجاد شده را می‌بندند و در بینی شما گاز پانسمان پر می‌کنند. معمولاً یک آتل بینی نیز روی آن گذاشته می‌شود.

 

ریکاوری

 

دوران ریکاوری برای رینوپلاستی چیست؟

جراحتان پیشنهاد خواهد کرد تا برای 7 الی 10 روز پس از رینوپلاستی از آتل بینی استفاده کنید. پس از جراحی، احتمالاً تورم و کبودی متوسطی اطراف چشم‌ها خواهید داشت که می‌تواند تا دو هفته دوام داشته باشد. باید از انجام هرگونه فعالیت شدید تا چهار هفته پس از جراحی خودداری کنید؛ پزشک به شما در مورد زمانی که می‌تواند بدون خطر خاصی به فعالیت‌های روزمره خود بازگردید اطلاعاتی خواهد داد.

پس از تغییر شکل ساختار بینی از طریق رینوپلاستی چه انتظاری می‌توانم داشته باشم؟

شکل

نتایج جراحی رینوپلاستی را می‌توان عموماً به محض فروکش کردن ورم بینی و برداشته شدن اسپلینت (آتل) بینی مشاهده کنید. همچنین تا هفته پس از جراحی تنفس از راه بینی سخت خواهد بود زیرا بینی هنوز متورم است. اگر نگوییم در تمام بیماران، ولی در اکثر بیماران ورم بینی دو ماه پس از انجام جراحی از بین می‌رود. همانطور که پزشک نیز به شما خواهد گفت، احتمالاً در ماه‌های آینده خواهید دید که بینی شکل دیگری یافته است.

چه گزینه‌هایی می‌توانند جایگزین تغییرات آناتومی بینی از طریق رینوپلاستی شوند؟

در مورد گزینه‌های جایگزین رینوپلاستی زیبایی، هیچ گزینه‌ جایگزینی برای آن وجود ندارد. ولی اگر به دنبال بهبود تنفس خود هستید می‌توانید از نوارهای بینی بعنوان روشی غیرجراحی استفاده کنید تا این مشکل را برطرف نمایید.

خطرات و عوارض احتمالی تغییر آناتومی و ساختار بینی چیست؟

رینوپلاستی معمولاً عمل جراحی بی‌خطری است ولی همچون تمام جراحی‌های دیگر، ممکن است همه چیز خوب پیش نرود. شایع‌ترین خطرات همراه عمل رینوپلاستی عبارتند از: عفونت، واکنش‌های ناسازگار با بیهوشی و خونریزی بیش از حد و همچنین احتمال اندکی وجود دارد که شاید در آینده به جراحی اضافی نیاز باشد. خطر(عوارض عمل بینی) دیگر مرتبط با رینوپلاستی زیبایی این است که شاید شما از نتیجه عمل رضایت نداشته باشید رینوپلاستی بیشترین میزان جراحی ثانویه (ترمیمی) را در میان تمام جراحی‌های زیبایی دارد.

چقدر طول می‌کشد تا من نتایج تغییر شکل ساختار بینی را مشاهده کنم؟

بیماران معمولاً بلافاصله بعد از رینوپلاستی متوجه بهبود ظاهر بینی خود خواهند شد، چون حتی تنظیم بسیار جزئی شکل بینی می‌تواند تأثیر مثبتی بر تعادل کلی بین ویژگی‌های چهره بگذارد. نتایج نهایی و شکل ظاهری بینی به مرور زمان با فروکش کردن ورم بینی پس از عمل، واضح و واضح‌تر خواهد شد.

هزینه تغییر شکل آناتومی و ساختار بینی چقدر است؟

هزینه رینوپلاستی عمدتاً به موقعیت جغرافیای مطب پزشک و میزان تغییری که شما می‌خواهید روی بینی خود انجام دهید بستگی دارد.

دکتر محمد مهدی طرزی، در زمینه جراحی زیبایی بینی مشغول به فعالیت هستند.
نظرات
0 0 آرا
امتیاز دهی به مقالات
ثبت نام
اطلاع از
guest
2 نظرات
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رای
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
ساره
ساره
1 سال گذشته

سلام و ادب
آقای دکتر من یک ماهه رینوپلاستی انجام دادم تا ۲۰ روز اسپلینت داخلی داشتم بعدش موقع شستشو با سرم منوجه شدم از یه سوراخ که مایع وارد میکنم از سوراخ بغلی هم مابع میزنه بیرون
به دکترم گفتم معاینه کرد گفت هیچ مشکلی نیس
ولی من نگرانم چرا اینطور سوراخا بهم راه داشته باشه..

لیلا
لیلا
1 سال گذشته

سلام خسته نباشید من 8 ماه عمل رینو و سپتو انجام دادم
غضروف تحتانی بینی برجسته است
دکترم میگه نمیشه کاریش کرد چون تو تنفس مشکل پیش میاد
خیلی خیلی ضایع هست همه به این برجستگی اشاره میکنن و میگن انگار یه چیز مثل نخود تو دماغت گیر کرده
واقعا نمیشه درستش کرد؟؟؟

مشاوره رایگان