اطلاعات لازم به کسانی که با مشکل پولیپ بینی درگیر هستند

تعریف
تورم ورشد غیر طبیعی غشاء مخاطی در حفره‌ بيني‌، معمولاً در هر دو طرف‌ بيني‌. گاهي‌ اندازه‌ و تعداد پوليپ‌ها آن‌ چنان‌ است‌ كه‌ باعث‌ اتساع‌ بيني‌ و بزرگي‌ فرم استخواني‌ بيني‌ مي‌گردند. پوليپ‌هاي‌ بيني‌ در بزرگسالان‌ شايع‌تر از كودكان‌ است‌.

علايم‌ شايع‌

• انسداد راه‌ هوايي‌بيني‌ (احساس‌ گرفتگي‌ بيني‌ به‌ طور مزمن‌)
  • اختلال‌ حس‌ بويايي‌
  • احساس‌ پري‌ در صورت‌
  • ترشح‌ بيني‌
  • درد صورت‌

علل‌
عفونت‌ مزمن‌ يا آلرژي‌ مزمن‌ در بيني‌ (رينيت‌ آلرژيك‌) كه‌ باعث‌ تورم‌ غشاهاي‌ مخاطي‌ بيني‌ و توليد ترشحات‌ بيش‌ از حد در سلول‌هاي‌ هوايي‌ بيني‌ مي‌گردد. عوامل تشديد كننده بيماري سينوزيت‌ يا عفونت‌ مزمن‌ بيني‌ می باشند.

پيشگيري‌
اقدام‌ به‌ درمان‌ آلرژي‌ زمينه‌اي‌. در مورد بررسي‌ آلرژي‌ خود و روش‌هاي‌ حساسيت‌زدايي‌ با پزشك‌ مشورت‌ كنيد. عواقب‌ مورد انتظار علايم‌ معمولاً با درمان‌ (اغلب‌ درمان‌ جراحي‌) قابل‌ كنترل‌ است‌. عود علائم پلیپ بینی حتي‌ با درمان‌ جراحي‌ شايع‌ است‌.

عوارض‌ احتمالي‌

• عفونت‌هاي‌ مكرر
  • خونريزي‌ بيني‌

بررسي‌هاي‌ تشخيصي‌ ممكن‌ است‌ شامل‌ عكس‌ ساده‌ سينوس‌ها و معاينه‌ بيني‌ با اسپكولوم‌ باشد. درمان پولیپ بینی با دارو ممكن‌ است‌ به‌ طور موقت‌ باعث‌ كاهش‌ پوليپ‌ها گردد. عمل پولیپ بینی (يك‌ روش‌ ساده‌) اغلب‌ براي‌ برداشت‌ پوليپ‌ها (با بي‌حسي‌ موضعي‌) لازم‌ است‌.

داروها
براي‌ درد خفيف‌ از استامينوفن‌ استفاده‌ كنيد. از مصرف‌ آسپيرين‌ خودداري‌ كنيد، زيرا ممكن‌ است‌ احتمال‌ خونريزي‌ بيني‌ را افزايش‌ داده‌ و نيز با بروز واكنش‌هاي‌ آلرژيك‌ در افراد داراي‌ پولیپ بینی همراه‌ باشد. داروهاي‌ كورتوني‌ يا كرومولين‌ به‌ شكل‌ اسپري‌ يا خوراكي‌ به‌ مدت‌ كوتاه‌ براي‌ كوچكتر كردن‌ پوليپ‌ها ممكن‌ است‌ تجويز شود.

هشدار
از مصرف‌ اسپري‌هاي‌ بيني‌ بدون‌ نسخه‌ خودداري‌ كنيد. فعاليت در زمان ابتلا به اين بيماري فعاليت در زمان ابتلا به اين بيماري هاي‌ طبيعي‌ خود را پس‌ از جراحی پولیپ بینی به‌ تدريج‌ از سر گيريد. رژيم‌ غذايي‌ خاصي‌ نياز نيست‌.

درچه شرايطي بايد به پزشك مراجعه نمود
اگر شما يا يكي‌ از اعضاي‌ خانواده تان‌ داراي‌ علايم‌ پوليپ‌ بيني‌ باشيد. در صورت بروز موارد زير در طي درمان‌ باید به پزشک مراجعه کنید.
ـ خونريزي‌ بيني‌ كه‌ متوقف‌ نمي‌شود.
ـ تب‌ .
– ادامه‌ درد با وجود مصرف‌ استامينوفن‌ .

در عمل جراحی سینوس به روش سنتی، بافت‌های آسیب‌دیده سینوس‌ها به دقت برداشته می‌شود و با ایجاد مسیرهایی جهت تخلیه مواد عفونی انباشته شده در حفره سینوس‌ها، وضعیت کانال‌های تخلیه طبیعی آن‌ها بهبود داده می‌شود. اما امروزه در اغلب موارد، پزشکان جراح از تکنیک‌های آندوسکوپی بینی برای این جراحی استفاده می‌کنند تا بتوانند مجاری سینوس‌ها را با دقت و وضوح بیشتری ببینند و نیازی به ایجاد برش‌های خارجی بر روی صورت هم نداشته باشند. در نتیجه آندوسکوپی بینی شدت ورم، خونریزی و ناراحتی ناشی از جراحی کاهش پیدا می‌کند و دوره بهبودی بعد از عمل جراحی سینوس هم خیلی کوتاه‌تر می‌شود.

بر خلاف سایر روش‌های جراحی سینوس که در آن‌ها فقط بافت‌ها یا اندام‌های آسیب‌دیده مستقیماً برداشته می‌شوند، در طی عمل جراحی آندوسکوپی علاوه بر برداشتن بافت‌های آسیب‌دیده، مسیر مجراهای طبیعی سینوس هم ترمیم و باز می‌شود. البته در اینجا لازم به تأکید است که مراقبت‌‌های بعد از جراحی هم به اندازه خود عمل جراحی در دستیابی به نتایج رضایت‌بخش، اهمیت خواهد داشت.