بهترین روش شستشو و جرم گیری گوش

jg1

با استفاده از  سرنگ و با شیوه و سبکی قدیمی گوش را شستشو داده و جرم گوش را برمی‌دارند؛ که روشی بسیار ایمنی و بسیار مؤثر در تمیز کردن گوش به‌ حساب می‌آید. در این روش با استفاده از فشار آب جرم‌های انباشته‌ شده در گوش را فررو ریخته و از درون گوش جدا کرده و با فشار از کانال گوش خارج و آن را در بطری که noots tank نامیده می‌شود جمع‌آوری می‌کنند.

شستشو روشی بسیار ایمن و راحت در جرم‌گیری گوش محسوب می‌شود. استفاده از مایعات تمیز شدن کامل گوش را تضمین می‌کند. اغلب افراد این روش را بسیار راحت و تضمینی می‌دانند که طی 30 دقیقه در همان روز انجام می‌شود. با ارائه‌ی خدمات تضمینی توسط متخصص گوش و حلق و بینی شما می‌توانید جرم‌گیری گوش سریع، ایمن و مطمئنی داشته باشید. قبل از انجام هرکاری با متخصص مربوطه صحبت کنید تا بهترین روش برای شستشو و جرم‌گیری گوش و رفع نیاز شما انجام گیرد و استرس و نگرانی شما کاهش یابد. برای مشاوره یا رزرو نوبت می‌توانید با شماره 03136205826 تماس بگیرید و از خدماتی که در این زمینه ارائه می‌شود مطلع شوید.

جرم گوش


jg

گوش طبیعتاً جرم را مخفی نگه می‌دارد و چربی گوش نیز مانع از خارج شدن جرم و رشد باکتری می‌شود. در شرایط عادی، بدن با حفظ مقداری از جرم گوش، گوش‌ها را کنترل می‌کنند. تجمع جرم گوش یا سفتی جرم گوش می‌تواند موجب گرفتگی گوش، گوش‌درد، سوت کشیدن گوش، یا از بین رفتن موقتی شنوایی شود. با انجام شستشوی گوش شما از این جرم‌ها رها می‌شوید.

چرا نباید از پنبه در تمیز کردن گوش استفاده کرد؟


تجمع جرم یکی از رایج‌ترین علل از دست دادن شنوایی است. اغلب به این علت است که در هنگام تلاش برای پاک کردن گوش از پنبه استفاده می‌شود. بیشتر پاک‌کننده‌ها تنها سعی دارند جرم را به اعماق کانال درون گوش انتقال دهند که همین موضوع عامل کیپی یا گرفتگی گوش است. در بیرون گوش بخش قیف‌مانندی وجود دارد که علاوه بر کانال گوش، می‌توان از این راه درون سر را نیز مشاهده کرد (سوراخی که به پرده‌ی گوش منتهی می‌شود). کانال گوش تقریباً شبیه بخش باریک رو به پایین ساعت شنی است. پوست بخش بیرونی در کانال دارای غدد خاصی است هستند که جرم گوش را تولید می‌کنند. این جرم‌ها تله‌هایی برای گردوغبار و ذرات آلوده می‌باشند تا مانع از رسیدن آن‌ها به منطقه‌ی پرده‌ی گوش شوند. معمولاً با تجمع بسیار کم، جرمخشک ‌شده به همراه چرک و گرد وغبار از گوش خارج‌ شده یا ممکن است کم‌ کم به سمت بیرون روانه شوند تا جایی که بتوان آن‌ها را با دستمال تمیز کرد.

شستشو یا جرم‌گیری گوش چیست؟


منطقه‌ی گوش و به‌ ویژه کانال و پرده‌ی گوش، بسیار حساس می‌باشد. تجمع جرم می‌تواند به‌ مرور زمان موجب آسیب‌دیدگی در این ناحیه شود. این موضوع می‌تواند در شنوایی مؤثر باشد. برداشتن جرم اضافی گوش از طریق شستن گوش روش ایمن برای کاهش خطر وارد شدن آسیب به گوش می‌باشد.

در بعضی مواقع اجسام خارجی مانند، غذا، حشره، یا سنگ‌های کوچک می‌توانند وارد گوش شوند. در این موارد هدف این است که با حفظ سلامتی و به‌ سرعت آن شی قبل از آنکه به اعماق گوش وارد شود یا آسیبی به کانال نرم و حساس وارد کند از گوش بیرون آورده شود. شستن گوش می‌تواند در خارج کردن شی خارجی از گوش مؤثر باشد. شستن گوش می‌تواند به ‌وسیله‌ی پزشک یا در خانه با استفاده از ابزارهای شستشو نظیر سرنگ لامپ انجام شود.

فرایند شستشوی گوش


jg2

قبل ازآنکه پزشکان شستشوی گوش را انجام دهند، آن‌ها به درون گوش نگاهی خواهند انداخت تا اطمینان حاصل نمایند که این علایم در نتیجه‌ی تجمع جرم یا جسم خارجی است، نه از وجود اشیاء خطرناک‌تر. پزشک ممکن است وجود جرم اضافی در گوش را به‌ وسیله‌ی فروکردن ابزاری که گوش‌بین نامیده می‌شود را برای باز کردن درون گوش استفاده کنند. گوش‌بین در درون گوش لامپ روشن می‌کند و تصویر را بزرگ‌تر می‌کند.

اگر تجمع جرم وجود داشته باشد، پزشک با استفاده از ابزارهای سرنگ مانند در مطب گوش را شستشو خواهد داد. این ابزار با فروکردن آب یا ترکیب آب و نمک به درون گوش جرم را با فشار آب به بیرون پرتاپ خواهد کرد. ممکن است شما از آب موجود در درون گوشتان یا اجزاء موجود گوشتان احساس ناراحتی کنید.

بعد از شستشوی گوش


بعد از آنکه جرم برداشته شد، گوش کاملاً خشک می‌شود. شما می‌توانید از چند قطره الکل در گوش یا با کمک سشوار مو به خشک شدن گوش کمک کنید. همچنین می‌توانید بیرون کانال گوش را با پیچیدن دستمال‌ کاغذی به دور انگشت تمیز کنید. روغن ملین می‌تواند در مرطوب کردن گوش و پیشگیری از خشکی جرم استفاده شود.

گوش‌ها را چندین بار یا خیلی محکم تمیز نکنید. جرم گوش به حفاظت از گوش‌ها نیز کمک می‌کند. هرگز برای تمیز کردن گوش با اشیائی نظیر پنبه به درون کانال یا سوراخ گوش ضربه وارد نکنید.

مزایا


شستشوی گوش مزایایی دارد که محدود به این چند مورد نباشد.

  • برداشتن تجمع جرم
  • مناسب تمام سنین
  • قبل از آنکه به کانال آسیبی وارد شود زائده‌ها به ‌سادگی و با فشار آب به بیرون پرتاب می‌شوند.

خطر جرم‌گیری


اگر پرده گوش و مجرای گوش شما دچار آسیب‌دیدگی است یا دارای ضعف در سیستم ایمنی بدن هستید، اکیداً از انجام شستشوی گوش اجتناب کنید. اگر کانال گوش شما مستعد عفونت است نباید جرم‌گیری انجام دهید. اگر چه شستن گوش یک فرایند نسبتاً عادی است، با وجود این‌ یک سری خطرات به همراه دارد. به ندرت، عوارضی نظیر موارد زیر ممکن است رخ دهد:

  • سرگیجه، حالتی که فرد احساس می‌کند محیط اطرافش به درورش می‌چرخد.(معمولاً موقتی است)
  • ناشنوایی که می‌تواند موقتی یا دائمی باشد.

تجمع جرم در گوش می‌تواند به ‌مرور زمان مضر یا در نتیجه‌ی آن سلامتی را تحت تأثیر قرار دهد، اگر علایم بیماری بعد از مراقبت‌های خانگی بهبود نیافت برای معاینه به پزشک مراجعه کنید. آن‌ها تلاش خواهند کرد که از دیگر روش‌ها استفاده کنند یا شما را به یک پزشک متخصص گوش حلق و بینی معرفی کنند. اشخاصی که از سمعک استفاده می‌کنند در ابتلا به تجمع جرم مستعدترند. زائده‌ها و پنبه نباید وارد کانال گوش شوند، همچنین اجتناب از هل دادن جرم به سمت پرده گوش یا کانال گوش امری مشخص است.

عوارض جانبی


بعضی اشخاص تجاربی از تأثیرات شستشوی گوش دارند. این تاثیرات نمونه‌ی عوارض جدی نیستند همان‌طور که در بالا ذکر شد، اما می‌توانند آزاردهنده باشند. معمولاً تاثیرات جرم‌گیری گوش عبارت‌اند از:

تأثیرات نمونه‌های ذکرشده کوتاه‌مدت و در کمتر از یک روز برطرف می‌شود. اما اگر با هر گونه عارضه و علائم بیماری مواجه شدید یک وقت ملاقات برای معاینه با پزشک ترتیب دهید. اگر وجود درد شدید را تجربه کردید، یک وقت ملاقات فوری برای معاینه ترتیب دهید در این موارد احتمال سوراخی پرده‌ی گوش یا دیگر آسیب‌دیدگی گوش وجود دارد.

دکتر محمد مهدی طرزی، در زمینه جراحی زیبایی بینی مشغول به فعالیت هستند.
نظرات
0 0 آرا
امتیاز دهی به مقالات
ثبت نام
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رای
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
محمدرضا
محمدرضا
2 سال ها گذشته

باسلام خیلی مطالب مفیدوکامل بودباتشکر

مشاوره رایگان