ترس از بیهوشی، درد و عوارض عمل جراحی زیبایی بینی

hj

انجام جراحی زیبایی بینی یا رینوپلاستی علاوه بر این که عملی فیزیکی محسوب می‌شود، تجربه‌ی احساسی مهمی نیز با خود به همراه خواهد داشت. عاملی که می‌تواند هم بصورت مثبت و هم به صورت منفی بر روی ذهن بیمار تأثیرگذار باشد. بسیاری از جنبه‌های این جراحی (یا هر جراحی دیگر)، از این جهت که ممکن است احساس افسردگی و اضطراب موقتی را برای بیمار ایجاد کند، می‌تواند بر احساسات او تأثیرگذار باشند. ایجاد آمادگی احساسی، از این جهت که افسرگی و شُک روانی حاصل از انجام عمل را کنترل می‌کند، گامی مهم در برنامه‌ریزی برای انجام جراحی زیبایی بینی خواهد بود. بنابراین بسیار ضروریست که قبل از انجام این جراحی بیمار بتواند افکار و عواطف خود را مدیریت کند.هر عمل زیبایی بدون عوارض نیست و عوارض جراحی زیبایی بینی هم از این قاعده مستثنا نیست.

متأسفانه، عوارض انجام جراحی، بخشی جدایی ناپذیر از زندگی هستند. اما این مسئله نباید بیش از حد شما را نگران کند. زیرا که شما و جراحتان می‌توانید اقدامات زیادی را قبل از جراحی و در طول آن، برای کاهش احتمال بروز عوارض جراحی بینی انجام دهید. جراح با انجام انتخاب مناسب برای بیمار و شما با تحقیق و برگزیدن مناسب‌ترین جراح می‌توانید ترس از انجام جراحی زیبایی بینی را به حداقل برسانید. زمانیکه مناسب‌ترین انتخاب‌ها انجام شوند، شما از بیشترین میزان ترس خود در اتاق عمل رهایی می‌یابید. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این عمل، دریافت نوبت و انجام مشاوره با جراحان زیبایی ما، از طریق شماره‌ 03136205826 با ما تماس حاصل فرمایید.

ترس قبل از جراحی بینی


 ترس از عمل و ترس از بیهوشی عمل بینی، قبل از انجام آن امری عادی است که می‌توان آن را برای اکثر بیماران انتظار داشت. لیکن حفظ آرامش، اعتماد به جراح و اطمینان به کاری که او انجام می‌دهد، همه چیز را روان‌تر و آرام‌تر پیش می‌برد. هیجانی که به دلیل ترس از جراحی در فرد ایجاد می‌شود می‌تواند به تنش شدیدی منجر شود که در روند بهبودی اختلال ایجاد می‌کند، لذا باید سعی شود تا نسبت به این عمل خوشبین و مثبت بود. البته دانستن اینکه بزودی شکل بینی تغییر می‌کند و بینی جدیدی ایجاد می‌شود، بسیار هیجان انگیز  خواهد بود که این هیجان امری عادی است.

بی‌حس کننده‌ها و داروهای آرام‌بخش در حفظ تعادل روانی بسیار مؤثر خواهند بود و آگاهی و اطلاع از این امر بسیار ضروریست. حفظ خونسردی و آرامش، دروه‌ی نقاهت را کاهش می‌دهد و به پیشرفت ساده‌تر امور کمک می‌کندبرای بهتر بودن جراحی بینی توجه مراقبتهای بعد از جراحی بینی توجه داشت.

آمادگی روانی برای انجام عمل جراحی زیبایی بینی (رینوپلاستی)


ll

روش‌های مختلفی برای کمک به آرامش ذهن در طی انجام جراحی وجود دارند، که دانستن آن‌ها هم قبل از عمل و هم بعد از عمل بسیار مفید خواهد بود. در ادامه برخی از نکات مهم قبل از جراحی بینی ذکر می‌شوند:

  • حتماً شرایط و علاقه‌مندی‌های خود را با جراح در میان بگذارید. قبل از آغاز هر جراحی یا هر نوع روش درمانی دیگر، پزشک یا جراح موظف است میزان خطرات عوارض جراحی بینی را برای بیمار تعیین کند. بدین منظور جراح سوابق پزشکی بیمار، وضعیت سلامت، سن و اهداف او از انجام جراحی را مورد بررسی قرار می‌دهد. بر همین اساس جراح، بسته به میزان منافع و خطرات این عمل برای بیمار، نسبت به انجام آن تصمیم‌گیری خواهد کرد.
  • تمام داروهای خود را طبق دستور پزشک مصرف کنید و حتما نسبت به برنامه زمانبندی استعمال آن‌ها دقت کافی را داشته باشید.
  • با خانواده و همسر خود، در مورد نگرانی‌هایتان صحبت کنید تا نسبت به دلیل انجام جراحی شما، اطمینان کافی را داشته باشند.
  • به عکس‌های قدیمی خود نگاه کنید و دلیل اصلی انجام جراحی را برروی کاغذ بنویسید یا در ذهن خود مرور کنید.

ممکن است پس از انجام جراحی شما به هر کدام از عوارض زیر دچار شوید:

  • کبودی
  • زخم
  • تورم
  • احتمالاً عدم تقارن
  • خستگی
  • تند مزاجی
  • تردید
  • احتمالاً افسرگی

اگر شما از قبل، همه‌ی موارد فوق را درک کنید، مطمئناً دیگر از وقوع آن‌ها متعجب نخواهید شد. با این حال، حتی اگر شما در فکر خود از آنچه بعداً احساس خواهید کرد آگاه باشید، لزوماً در آینده این مسئله را به یاد نخواهید داشت.

در روزهای قبل از جراحی، هر آنچه که می‌تواند شما را به بهترین نحو آرام کند، انجام دهید. حمام گرفتن یا دوش گرفتن با آب داغ، شستشوی موها، شمع زدن و خوابیدن در وان حمام، قبل از عمل بسیار مفید خواهند بود. گوش دادن به یک موسیقی آرامبخش در هنگام دوش گرفتن و استفاده از وان، نیز می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

به یاد داشته باشید دوران قبل از جراحی لزوماً نباید زمانی استرس زا باشد. زمانی که شما تصمیم به انجام جراحی زیبایی بینی می‌گیرید، استرس و نگرانی هیچ چیز را بهتر نمی‌کند. استرس دوره‌ی بهبودی را طولانی‌تر می‌کند و فشار خون را در این دوره افزایش می‌دهد. به سلامتی و بهتر از آن، به آنچه چند هفته پس از جراحی برای ظاهر شما ایجاد می‌شود، فکر کنید.

واجد شرایط بودن ترس را کاهش می‌دهد


حصول اطمینان از سلامت ذهن و جسم، محافظی بسیار عالی برای بیمار است که منجر به دستیابی به نتایجی رضایت بخش از انجام جراحی می‌شود. مطمئناً داشتن انگیزه‌ی کافی برای انجام جراحی زیبایی بینی، تنها دلیل جراح برای انجام این عمل نخواهد بود و هیچ بیماری نیز خواستار آن نیست. معمولاً بیماران از جراحانی استقبال می‌کنند که با صداقت تمام در مورد مناسبت عمل با اصول حفاظتی و شرایط آن‌ها صحبت کنند.

در صورتیکه بیمار واجد شرایط انجام جراحی زیبایی بینی نباشد، این به معنی نیست که او هرگز نمی‌تواند این عمل را انجام دهد. ممکن است بیماری موقتی وجود داشته باشد، که پزشک قبل از اقدام برای جراحی، می‌بایست آن را برطرف کند. با این حال در برخی از موارد ممکن است جراح احساس کند که بر اساس قضاوت حرفه‌ای او، انجام جراحی امکان پذیر نباشد.

در برخی موارد ممکن است بیمار بتواند جراحی را پیدا کند که خطر انجام این عمل را بپذیرد، ولی انجام این کار، تن دادن به قماری بر روی سلامتی خواهد. انتظار می‌رود که چنین عملی هرگز انجام نشود مگر اینکه ملاحظات بسیار بسیار زیادی مد نظر قرار گیرند. اگر نخستین جراح، انجام جراحی را غیرایمن تشخیص دهد، باید در برگزیدن راهکار دوم، جوانب احتیاط به طور کامل و با دقت کافی در نظر گرفته شود تا از به خطر افتادن سلامتی جلوگیری شود.

دکتر محمد مهدی طرزی، در زمینه جراحی زیبایی بینی مشغول به فعالیت هستند.
نظرات
0 0 آرا
امتیاز دهی به مقالات
ثبت نام
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
مشاوره رایگان