سوزاندن رگ های بینی؛ روش و عوارض

soozandanrag

سوزاندن رگ‌ها یک اصلاح پزشکی است که اساساً به معنی سوزاندن یا از بین بردن بافت است. در درمان‌های کمک‌های اولیه، ممکن است از سوزاندن رگ‌ها برای توقف خونریزی شدید از یک زخم استفاده شود. سوزاندن رگ اغلب برای بستن زخم‌های ناشی از برش، توقف خونریزی و مبارزه با عفونت مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر بطور مکرر دچار خونریزی می‌شوید،خون دماغ شدن در خواب نیز از موارد رایج در بین کودکان و بزرگسالان است که  ممکن است پزشک توصیه کند که یک رگ یا شریان در بینی سوزانده شود. برای این منظور، گرما به محل خونریزی اعمال می‌شود. گرمای ناگهانی باعث بسته شدن رگ‌های خونی می‌شود بطوری که جریان خون متوقف می‌گردد. از آنجایی که سوزاندن رگ‌ بینی تنها چند دقیقه طول می‌کشد، این روش اغلب در مطب پزشک یا بصورت سرپایی انجام می‌شود.

اگر دچار خونریزی بینی هستید و بطور مداوم رخ می‌دهد، سعی نکنید که خودتان آن را درمان کنید. زیرا خونریزی مکرر و مزمن بینی ممکن است ناشی از عوامل متعددی باشد و بهتر است که به یک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید تا پس از یافتن دلیل آن، بهترین گزینه‌ی درمانی برای شما پیشنهاد شود. در صورتی که نیاز به اطلاعات بیشتری در خصوص روش‌های درمانی دارید یا می‌خواهید نوبت رزرو کنید می‌توانید با شماره‌ 03136205826 تماس حاصل فرمایید.

دلیل سوزاندن رگ‌ بینی


soozandanrag1

طراحی بینی به صورتی است که جریان مدوام خون در آن وجود دارد بطوری که می‌تواند هوایی که وارد آن می‌شود را گرم کرده و در حین اینکه به طرف ریه‌ها می‌رود آن را مرطوب نگه دارد. به دلیل این جریان سرشار خون، بینی محل شایع خونریزی می‌باشد. خونریزی از بینی در میان کودکان و بزرگسالان متداول است. علاوه بر سن و ژنتیک، خونریزی بینی ممکن است ناشی از خشکی بیش از حد غشاهای داخل بینی، ضربه یا یک عفونت باشد. در صورت انگشت کردن در بینی یا فین کردن شدید بینی، ممکن است خونریزی بینی رخ دهد. به همین ترتیب ورزش پر فشار، عطسه کردن و سرفه کردن نیز می‌تواند باعث خونریزی شود. بطور معمول این نوع خونریزی از تنها یک رگ ایجاد می‌شود که در دیواره‌ی تیغه بینی متورم شده است. در صورتی که خونریزی بینی مکرر نباشد، شخص به تدریج و به خودی خود بهبود می‌یابد. اما اگر این مشکل مداوم باشد، ممکن است پزشک روش سوزاندن رگ‌ها را توصیه کند.

مزایا


افرادی که مبتلا به خونریزی مزمن بینی بوده‌اند، قطعاً می‌توانند ماهیت ناتوان‌کننده‌ی این مشکل را تصدیق کنند. بیماران با سوزاندن رگ‌های بینی خود می‌توانند آسوده خاطر شوند که مشکل خونریزی مداوم آنها یک بار برای همیشه برطرف شده و امکان یک زندگی پربار و بدون خونریزی‌های نامعلوم و غیرقابل پیش‌بینی از بینی را خواهند داشت.

پیش از سوزاندن رگ‌های بینی


اگر قصد انجام سوزاندن رگ‌ بینی خود را داشته باشید، پزشک یک معاینه فیزیکی را انجام می‌دهد تا دلیل خونریزی بینی را مشخص کند. وی امکان وجود یک شی خارجی در بینی را بررسی می‌کند. پزشک همچنین سوالاتی را درباره‌ی سابقه پزشکی و داروهای مصرفی بیمار می‌پرسد.

سایر علائم خود و هر گونه آسیب‌دیدگی‌های که اخیراً داشته‌اید را به پزشک خود بگویید. هیچ آزمایشی برای تعیین دلیل خونریزی از بینی وجود ندارد. هر چند ممکن است پزشک از آزمایش‌های تشخیصی برای یافتن دلیل آن استفاده کند. این آزمایش‌ها عبارتند از:

  • شمارش کامل خون که یک آزمایش خون جهت کنترل اختلالات خونی است.
  • آندوسکوپی بینی که معاینه‌ی بینی با استفاده از یک ابزار مخصوص می‌باشد.
  • زمان ترومبوپلاستین نسبی که یک آزمایش خون جهت تعیین مدت زمان لخته شدن خون است.
  • سی تی اسکن بینی که یک آزمایش تصویربرداری جهت تهیه تصاویر مقطعی از بینی می‌باشد.
  • تصویربرداری با اشعه ایکس از صورت و بینی که در آن از تابش اشعه ایکش جهت تهیه تصاویر بینی استفاده می‌شود.

فرایند درمان


 soozandanrag2

بطور کلی پزشک یک سوزن پلاتینی را با استفاده از برق داغ می‌کند. پس از اینکه سوزن بطور کامل داغ شد، در داخل حفره‌ی بینی قرار داده می‌شود تا بافت را ببندد. گاهی اوقات پزشکان از نیترات نقره یا سایر عوامل سوزآور برای بستن بافت‌های دچار خونریزی استفاده می‌کنند. این روش در کل بسیار آسان و سریع می‌باشد.

سوزاندن رگ‌های بینی با بررسی حفره‌های بینی آغاز می‌شود. پزشک باید در ابتدا تشخیص دهد که خونریزی از کجا ناشی می‌شود تا محل سوزاندن تعیین شود. پس از آن، ممکن است آزمایش خون برای تشخیص ابتلای بیمار به کم خونی و احتمال وجود عوامل ضد انعقادی انجام شود. سپس، پزشک از بی‌حسی موضعی برای بی‌حس کردن بینی استفاده می‌کند. در نهایت از سوزن داغ برای سوزاندن رگ‌های بینی و همجوشی آنها با یکدیگر استفاده می‌شود. پس از انجام این کار، پارگی‌ها بهبود یافته و خونریزی متوقف خواهد شد.

مراقبت پس از درمان


پس از سوزاندن رگ‌های بینی، دیگر نیازی به درمان بیشتر یا مراقبت پزشکی نخواهید داشت. باید در هفت تا ده روز پس از درمان بسیار مراقب باشید تا مطمئن شوید که کاری که می‌تواند باعث شروع مجدد خونریزی شود را انجام ندهید. بهبود حفره‌های بینی حدود یک هفته بطول می‌انجامد، بنابراین نباید در اثر سرفه کردن، ورزش یا فعالیت‌های دیگر ضربه‌ای به بینی وارد شود. اگر سوراخ‌های بینی مجدداً خونریزی کردند، باید به پزشک خود مراجعه کنید تا اقدامات دیگری صورت گیرد.

پس از این عمل، باید موارد زیر را رعایت کنید تا اطمینان حاصل شود که پس از سوزاندن رگ‌ بینی زمان کافی برای بهبودی وجود دارد:

  • پرهیز از فین کردن در صورت امکان و باز نگه داشتن دهان در هنگام عسطه کردن
  • عدم مصرف الکل یا دخانیات به مدت حداقل یک هفته پس از سوزاندن رگ‌های بینی
  • اجتناب از بلند کردن اجسام سنگین یا ورزش‌های پرفشار برای حداقل یک هفته
  • استفاده از قطره‌های بینی برای اطمینان از چرب بودن بینی و خشک نشدن آن

پس از سوزاندن رگ‌های بینی، ممکن است احساس سوزش یا درد اندکی را به مدت چند روز داشته باشید. می‌توانید با مصرف تیلنول یا اسپری کردن داخل بینی با محلول آب نمک‌، درد و عوارض سوزاندن رگ بینی را کنترل کنید. بعد از اتمام سوزاندن رگ‌های بینی، باید بینی زمان کافی جهت بهبودی را داشته باشد. سوزاندن رگ‌های بینی به دفعات زیاد مناسب نیست زیرا به تدریج تاثیر خود را از دست می‌دهند. اگر خونریزی ساده‌ی بینی دارید،‌ می‌توانید از کمپرس سرد بر روی پل بینی خود استفاده کنید و لبه‌ی آن را فشار دهید تا خونریزی متوقف شود. در حالت مطلوب، پزشک سوزاندن رگ‌ها در دو سوراخ بینی را همزمان انجام نمی‌دهد، و انجام این روش به تعداد دفعات زیاد را توصیه نمی‌کند. به همین دلیل، باید مطمئن شوید که از بینی خود مراقبت می‌کنید تا نیازی به سوزاندن مجدد رگ‌ بینی در آینده نباشد.

پیشگیری از خونریزی بینی


soozandanrag3

روش‌های متعددی برای جلوگیری از خونریزی بینی وجود دارند از جمله:

  • استفاده از مرطوب‌کننده در خانه تا هوا مرطوب باشد.
  • اجتناب از انگشت کردن در بینی
  • محدود کردن مصرف آسپرین که می‌تواند خون را رقیق کند و در خونریزی بینی نقش داشته باشد. ابتدا با پزشک خود مشورت کنید زیرا ممکن است مزایای مصرف آسپرین بیشتر از خطرات آن باشد.
  • از آنتی‌هسیتامین و ضد احتقان‌ها در حد اعتدال استفاده کنید. این داروها می‌توانند بینی را خشک کنند.

سوالات متداول در مورد سوزاندن رگ‌های بینی


سوالات متداول در مورد سوزاندن رگ‌های بینی

آیا سوزاندن رگ‌های بینی دردناک است؟

آیا سوزاندن رگ‌های بینی دردناک است

سوزاندن رگ‌های بینی می‌تواند به جلوگیری از خونریزی بینی کمک کند. پزشک از یک سواب شیمیایی یا یک جریان الکتریکی برای سوزاندن رگ‌های داخل بینی استفاده می‌کند. این کار باعث بسته شدن عروق خونی بینی و تشکیل بافت اسکار برای کمک به جلوگیری از خونریزی بیشتر می‌شود. پس از عمل، ممکن است به مدت 3 تا 5 روز احساس خارش و درد در بینی خود داشته باشید.

آیا بیمار برای انجام عمل سوزاندن رگ‌های بینی نیاز به آماده‌سازی دارد؟

هیچگونه آماده‌سازی خاصی برای سوزاندن رگ‌های بینی وجود ندارد. پزشک هر سوراخ بینی را بررسی می‌کند تا محل خونریزی و سایر علل احتمالی خونریزی را جستجو کند.

عمل سوزاندن رگ بینی کجا و چگونه انجام می‌شود؟

اگر چه سوزاندن رگ‌های بینی اغلب در طول جراحی‌های جزئی انجام می‌شود اما این یک نوع درمان ویژه و تخصصی است.

پزشک ابتدا یک پد پایه را روی بدن شما، معملا روی ران‌ها، قرار می‌دهد. این از شما در برابر اثرات مضر جریان الکتریکی محافظت می‌کند. پزشک پوست شما را در محل جراحی تمیز می‌کند و برای جلوگیری از سوختگی آن را با ژل می‌پوشاند. بسته به نوع و میزان عمل جراحی، برای شما یک بیهوشی عمومی یا بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. جراح از یک پروب کوچک با جریان الکتریکی خفیف برای بستن یا نابود کردن بافت استفاده می‌کند. جریان الکتریکی در طول جراحی وارد بدن نمی‌شود. تنها نوک گرم پروب با بافت برخورد می‌کند. گرما، بافتی که لمس می‌کند را می‌بندد یا از بین می‌برد.

خطرات سوزاندن رگ‌های بینی چیست؟

خود درمان دارای خطرات کمی است. خطرات عمل سوزاندن رگ‌های بینی عبارتند از موراد زیر:

  • خونریزی جزئی
  • عفونت؛ پزشک ممکن است آنتی بیوتیک‌ها را برای کاهش این خطر برای شما تجویز کند.
  • درد یا ناراحتی خفیف؛ پزشک ممکن است بعد از این روش داروهای مسکن را تجویز کند.

قبل از انجام این درمان، در صورتی که دستگاه تنظیم کننده ضربان قلب و یا پروتز مفصل دارید پزشك خود را مطلع کنید.

چشم انداز بلند مدت برای افرادی که عمل سوزاندن رگ‌های بینی را انجام می‌دهند چیست؟

سوزاندن رگ‌های بینی در صورتی که در طول جراحی یا پس از آسیب انجام شود باید به طور موثر باعث توقف خونریزی شود. بعد از جراحی ممکن است متوجه تورم، قرمزی و درد خفیف شوید. بسته به عمل جراحی انجام شده، ممکن است پس از آن بافت اسکار ایجاد شود. در درمان تومور یا زگیل، تمام غده بافت غیرطبیعی حذف می‌شود. گرمای پروب باید این ناحیه را استرلیزه کند. به طور معمول، نیاز به بخیه وجود ندارد. زمان بهبودی پس از درمان به اندازه ناحیه تحت درمان و مقدار بافت حذف شده بستگی دارد. بهبودی معمولا بین 2 تا 4 هفته طول می‌کشد. در صورتی که ناحیه‌ی بزرگی از بافت درمان شده باشد بهبودی بیشتر طول می‌کشد.

دکتر محمد مهدی طرزی، در زمینه جراحی زیبایی بینی مشغول به فعالیت هستند.
نظرات
0 0 آرا
امتیاز دهی به مقالات
ثبت نام
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
مشاوره رایگان