عمل جراحی آندوسکوپی سینوس یا سینوزیت بینی

سینوزیت مزمن یک بیماری است که با عفونت‌های طولانی مدت در مخاط بینی و سینوس‌ها شناخته می‌شود. بیماران مبتلا به سینوزیت مزمن علائم مختلفی مانند فشار بر روی صورت، گرفتگی بینی، ترشحات تغییر رنگ یافته بینی و ترشحات پشت بینی را تجربه می‌کنند. جراحان برای کاهش علائم حل این مشکل از عمل جراحی آندوسکوپی سینوس استفاده می‌کنند.

هدف از انجام عمل جراحی آندوسکوپی برای درمان سینوزیت ، باز کردن سینوس‌ها و تخلیه راحت ترشحات بینی است. همان‌گونه که متخصص گوش و حلق و بینی بیان می‌دارد، هر بیمار مبتلا به سینوزیت مزمن یا سینوزیت با عودهای مکرر پتانسیل انجام این عمل جراحی را دارد. این جراحی یک الزام برای درمان سینوزیت است.

لطفاً سؤالات خود را در مورد جوانب مختلف درمان بدون هیچ‌گونه نگرانی در خلال جلسه مشاوره با متخصص در میان بگذارید زیرا وی از این که مطمئن شود شما پاسخ تمام سؤالات خود را گرفته‌اید خشنود خواهد شد. برای دریافت مشاوره یا رزرو نوبت شما می‌توانید با شماره 03136205826 تماس حاصل نموده و مشکل را برطرف و اقدامات درمان‌ مناسب را دریافت کنید.

 

sinos1

 

عمل جراحی آندوسکوپی سینوس چیست؟

عمل جراحی آندوسکوپی سینوس یک عمل جراحی است که راه‌های طبیعی تخلیه سینوس‌ها را از طریق بینی باز کرده و سلامت و کارکرد طبیعی را به سینوس‌ها بازمی‌گرداند. در سینوزیت‌های مزمن، سینوس‌ها به اندازه کافی تخلیه نشده و در نتیجه ملتهب شده و راه تخلیه آنها باریک می‌شود. نهایتاً ترشحات بینی در سینوس‌ها باقی مانده و باعث ایجاد عفونت‌های مزمن می‌شوند.

هدف از جراحی آندوسکوپی بینی ، برداشتن دقیق استخوان و مخاط نازک و ظریفی بوده که باعث انسداد مسیر تخلیه سینوس‌ها شده‌اند. اصطلاح “آندوسکوپی” به استفاده از یک دوربین فایبر اپتیکی کوچک اشاره دارد که عمل جراحی به وسیله آن و از طریق سوراخ‌های بینی بدون یاز به هر گونه شکافتگی و برش روی پوست انجام می‌شود. عمل جراحی آندوسکوپی سینوس معمولاً به عنوان یک عمل سرپایی محسوب می‌شود.

 

sinos2

 

آیا انجام عمل جراحی آندوسکوپی سینوس برای من مناسب است؟

افراد مبتلا به سینوزیت مزمن که درمان‌های دارویی و دیگر روش‌های درمان سینوزیت متداول برای آنها مفید نبوده است، می‌توانند این عمل را انجام دهند.

اگر شما از بیماری‌های زیر رنج می‌برید، احتمالاً انجام این عمل برای شما مناسب می‌باشد:

  • انحراف بینی (تیغه‌ای که بین بینی قرار دارد و سوراخ‌های بینی را به دو قسمت تقسیم کرده، کج شده یا از مرکز خارج شده باشد)
  • پولیپ‌های بینی (رشد غیرسرطانی پوشش بینی و سینوس)
  • بزرگ شدن توربین‌های بینی (یک زائده گوشتی در دیواره بینی) که به آن هایپرتروفی توربین هم گفته می‌شود.
  • گرفتگی دائمی بینی و تغییر رنگ ترشحات بینی
  • سردردهای سینوسی مزمن
  • گلو درد مزمن
  • ابتلا به سینوزیت حاد حداقل چهار مرتبه در سال

قبل از آندوسکوپی سینوس

برای آماده شدن قبل از عمل سینوس، پزشک ممکن است داروهایی را برای بهتر شدن وضعیت سینوس‌ها در هنگام عمل، قبل از انجام عمل تجویز نماید. داروها ممکن است شامل آنتی‌بیوتیک و استروئیدهای خوراکی باشند. لطفاً دقیقاً مطابق دستور پزشک داروهای تجویز شده برای قبل از عمل را مصرف کنید و همچنین نکات مراقبتهای جراحی اندوسکوپی سینوس را بخاطر بسپارید.

 

sinos4

 

نحوه انجام عمل آندوسکوپی سینوس

این عمل ممکن است تحت بیهوشی عمومی یا بیهوشی موضعی تحت نظارت متخصص بیهوشی انجام شود. پزشک در مورد مزایا و معایب هر نوع عمل و مناسب‌ترین روش عمل برای شما با شما بحث و تبادل نظر می‌کند. با اینکه پتانسیل بروز خطرات جدی در ناحیه تحت عمل وجود دارد اما احتمال بروز این خطرات بسیار کم است (بخش خطرات احتمالی جراحی آندوسکوپی سینوس‌ها را مطالعه نمایید).

اگر شما بیهوشی موضعی را انتخاب کنید، به شما داروهایی برای خوابیدن و ریلکس شدن تزریق می‌شود و همچنین به وسیله یک هدفون برای شما موزیک پخش می‌شود. شما می‌توانید موسیقی مورد علاقه خود را همراه داشته باشید. شما معمولاً برخی صداهای تق‌تق شکسته شدن استخوان‌ها را خواهید شنید که ممکن است برای شما بلند باشد. شما ممکن است طعم خون یا مخاط را پشت گلوی خود احساس کنید که باید آنها را قورت دهید. شما قادر به صحبت کردن در هنگام انجام عمل جراحی سینوس خواهید بود بنابراین می‌توانید به ما بگویید که چه چیزی باعث آزار شما می‌شود. در برخی موارد شما باید جراحی بینی را به منظور درمان انحراف همزمان با این عمل جراحی انجام دهید. اگر انجام این عمل ضروری بود، خطرات احتمالی بیشتری وجود خواهد داشت.

پس از عمل آندوسکوپی سینوس

احتمالاً یک تا دو روز پس از انجام عمل جراحی شما خونریزی خواهد داشت و احساس ضعف عمومی یک تا دو هفته پس از انجام عمل جراحی خواهید داشت. عموماً درد با داروهای نارکوتیک یا غیر نارکوتیک به خوبی کنترل می‌شود. شما ممکن است پس از عمل به چندین جلسه مراجعه به پزشک نیاز داشته باشید تا نتایج موفقیت‌آمیز حاصل شود. در هر ویزیت پزشک عملی به عنوان آندوسکوپی بینی را روی شما انجام می‌دهد تا روند بهبود سینوس را بررسی کند. عمل جراحی دیگری به نام دبریدمان برای تمیز کردن خون داخل سینوس‌ها و پیشگیری از به وجود آمدن بافت‌های اسکار انجام می‌شود.

محدودیت‌های دوران بهبودی پس از آندوسکوپی سینوس

در هفته اول پس از انجام عمل جراحی با بینی خود بازدم را انجام ندهید. به علاوه، شما نباید خم شوید یا اجسام بیش از 10 کیلوگرم را بلند کنید. پیاده‌روی آهسته و انجام امور روزمره منزل پس از عمل جراحی مشکلی برای شما ایجاد نمی‌کند. شما می‌توانید فعالیت‌های ورزشی خود را با شدت 50% پس از هفته اول انجام دهید و پس از دو هفته می‌توانید ورزش خود را مانند قبل ادامه دهید. شما باید به مدت یک هفته مرخصی گرفته و بهتر است روز اول پس از مرخصی، به صورت نصف روز در محل کار خود حاضر شوید.

خطرات احتمالی عمل آندوسکوپی سینوس

همانند همه عمل‌های جراحی، عمل جراحی آندوسکوپی سینوس نیز با خطرات احتمالی همراه است. با این که احتمال بروز عوارض پس از عمل بسیار کم است، دانستن عوارض احتمالی و پرسش از جراح در مورد نگرانی‌های موجود از اهمیت زیادی برخوردار است.

خونریزی

اغلب جراحی سینوس شامل برخی درجات خونریزی می‌شود که معمولاً برای بیمار قابل تحمل است. با این که بیشتر بیماران نیاز به پک بینی ندارند اما برخی از آنها به پک‌های کوچک یا فضاسازهای بافت به مدت یک هفته نیاز دارند.

عود دوباره بیماری

اگر چه عمل جراحی آندوسکوپی سینوس باعث بهبود علائم این بیماری می‌شود، اما با انجام این جراحی، سینوزیت درمان نمی‌شود؛ بنابراین، شما باید مصرف داروهای سینوزیت را پس از انجام عمل موفقیت‌آمیز جراحی ادامه دهید، البته به طور معمول نیاز به استفاده از این داروها پس از عمل کاهش می‌یابد.

دکتر محمد مهدی طرزی، در زمینه جراحی زیبایی بینی مشغول به فعالیت هستند.
نظرات
0 0 آرا
امتیاز دهی به مقالات
ثبت نام
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رای
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
بهزاد
بهزاد
5 سال ها گذشته

ایا عمل اندوسکوپی نیاز به بی هوشی کامل دارد لطفا با من تماس بگیرید09125157141

مشاوره رایگان