عمل جراحی بینی نژادهای مختلف

ما معتقدیم که هر بیمار شرایط خاص خودش را دارد. بسیاری از جراحان پلاستیک بیمارانِ کمی از نژادهای مختلف آفریقایی، آسیایی، خاورمیانه‌ای یا اسپانیولی داشته‌اند و در نتیجه تجربه کمتری در این نوع جراحی‌ها دارند. نداشتن تجربه کار با نژادهای مختلف، در اغلب موارد باعث می‌شود بینی عمل شده با سایر اجزاء صورت هماهنگی نداشته باشد. البته، دکتر طرزی تجربه و مهارت‌های لازم برای خلق یک بینی ظریف و زیبا برای هر نوع صورت و نژادی را دارد.

1123

بررسی جراحی بینی نژادهای مختلف


منظور از جراحی بینی نژادهای مختلف، انجام جراحی بینی روی نژادهای غیر هندو اروپائی است. در میان جراحان، از ابتدا رسم بر این بود که نسبت‌های بینی زنان هند و اروپایی سفید پوست به عنوان نسبت‌های ایده‌آل بینی در نظر گرفته شوند، و همچنین به دلیل جهت گیری‌های تبعیض‌آمیز بسیار زیاد رسانه‌ها، اکثر افراد غیر هند و اروپایی برای انجام جراحی بینی از استانداردهای غربی پیروی می‌کردند. اما اکنون با افزایش نرخ عمل بینی استانداردهای زیبایی تغییر کرده‌اند و با روندی رو به افزایش، برمبنای استانداردهای چندفرهنگی‌تر تعریف می‌شوند. در حال حاضر، رویه معمول این است که شخص ظاهرش بهبود پیدا کند ولی همچنان شبیه نژاد اصلی خود باقی بماند. در نتیجه، سیستمی که تنها دو استاندارد زیبایی («نژادهای مختلف» و «هندواروپایی») دارد دیگر جوابگو نیست و به نظر من عبارت «جراحی بینی نژادهای مختلف» نیز یک اصطلاح منسوخ شده است.

در بین گروه‌های نژادی مختلف تفاوت‌های فاحشی وجود دارد. حتی در بین افراد یک قوم و نژاد هم تفاوت‌های قابل توجهی یافت می‌شود. با توجه به این موضوع، ریشه نژادی شما هر چه که باشد، تمام تلاش ما این خواهد بود که ظاهر شما را بهبود ببخشیم و در عین حال چهره اصلی شما را که نمایانگر نژاد شماست حفظ کنیم. آنچه به عقیده دکتر طرزی طبقه‌بندی صحیح «جراحی بینی غیر هندواروپایی» است، جهت آگاهی جراحان و بیماران، در زیر آمده است. البته واضح است که این فهرست آن‌قدر کامل نیست که تمامی نژادها را در بربگیرد:

•    هندواروپائی: آنگلوساکسون، آلمانی، لاتین (یونانی، رومی، فرانسوی)، اسلاو، مدیترانه‌ای
•    آفریقائی-آمریکائی
•    آسیائی: آمریکای شمالی، کره‌ای، چینی، ژاپنی، فیلیپینی
•    خاورمیانه: ایرانی، عرب، هندی، پاکستانی
•    اسپانیائی: کاستیلی، آمریکائی-مکزیکی، مستیزو (دورگه اسپانیولی و سرخ‌پوست)   

44

55

ما چگونه هویت نژادی بیمار را حفظ می‌کنیم؟


دکتر طرزی به عنوان یک جراح بینی، رزیدنت‌های جراحی پلاستیک خود را تشویق می‌کند که همواره تلاش کنند زیبایی متعادلی را در چهره بیماران خلق کرده و هویت نژادی‌شان را حفظ نمایند. جراح می‌بایست با تفاوت‌های آناتومی صورت و بینی بیماران نژادهای مختلف آشنا بوده و فهرستی از نیازهای بیماران تهیه کند. در برخی از فرهنگ‌ها، زیبایی مطلوب هر بیمار بسته به کشوری که از آن مهاجرت کرده متفاوت است. به هر حال، ما نمی‌خواهیم بیمار را طبق یک الگوی عمومی و کلی جراحی کنیم. برای رسیدن به هارمونی در چهره، زیبایی بینی باید با خصوصیات نژادی و طبیعی چهره بیمار هماهنگی داشته باشد.

به نظر دکتر طرزی تصمیم افراد غیر هندواروپائی برای تغییر شکل بینی تحت تأثیر چندین گرایش و رویه مرسوم قرار گرفته است، که عبارتند از:

.
•    آسیائی‌ها عموماً تمایل دارند بینی‌شان شبیه بینی غربی‌ها باشد.
•    خاورمیانه‌ای‌ها دیگر نگران بزرگی نیمرخ بینی‌شان نیستند.
•    بیماران اسپانیولی عموماً بینی‌های ظریف‌تر و نازک‌تری می‌خواهند که لزوماً نیازی نیست بزرگتر باشند.
•    غیر هند و اروپایی‌هایی که برای جراحی ترمیمی بینی مراجعه می‌کنند اغلب بعد از انجام اولین جراحی بینی گمان می‌کنند که به دلیل بیش از حد بریده شدن بینی‌شان (بینی با شیبی شبیه پیست اسکی، که به آن بدشکلی بینی زینی گفته می‌شود) و باریک شدن بیش از حد نوک غضروف بینی‌شان دیگر نشانی از نژاد و قومیت خود را در چهره ندارند.

در نتیجه، هنگام انجام جراحی بینی مردان و زنان برای یک بیمار غیر هندواروپایی، ایجاد یک بینیِ متناسب با خصوصیات نژادی آن شخص در بالاترین اولویت قرار دارد. این مسائل حتماً باید در هنگام مشاوره کاملاً مورد بررسی و توجه قرار بگیرند.

e

خلق ظاهری متناسب برای شما


وقتی که تصمیم به انجام یک عمل جراحی می‌گیرید مهمترین چیز انتخاب جراحی است که بتواند ظاهری هماهنگ و متعادل را برایتان خلق کند.

متأسفانه بسیاری از جراحان زیبایی تجربه کمی در زمینه جراحی بیماران نژادهای مختلف دارند. بدون تجربه، آموزش و حس زیبایی شناسی جهت درک خصوصیات منحصربفرد بیمار، نتیجه جراحی بینی نامتجانس و ناهماهنگ با ظاهر بیمار خواهد بود.

نژاد و فیزیولوژی


مردمان نژادهای مختلف، علاوه بر داشتن تفاوت‌هایی در زمینه آرایش، دارای تفاوت‌های فیزیکی هم هستند. عواملی که در هر نژاد به شکل بسیار متفاوتی از نژادهای دیگر وجود دارند عبارتند از:

•    ضخامت و مقدار چربی موجود در پوست نژادهای مختلف متفاوت است.
•    زاویه بینی نسبت به سطح صورت و پیشانی یا به اصطلاح رادیکس یا ریشه آن در نژادهای مختلف متفاوت است.
•    پل بینی، یا همان قسمت بالایی بینی، از نظر اندازه، شکل و نسبت‌ها متفاوت است.
•    نوک بینی از نظر اندازه، شکل و نسبت‌ها متفاوت است.
•    قاعده و پره‌های بینی از نظر زاویه، ضخامت و شکل تفاوت دارند.
•    عموماً محل تقاطع لب و بینی یعنی جایی که لب بالائی و بینی به هم متصل می‌شود در بین گروه‌های نژادی مختلف متفاوت است.
•    اندازه، شکل و جای فک بالائی، یا ماکسیلا، که به بینی متصل می‌شود در بین نژادهای مختلف متفاوت است.

 

تصاویر قبل و بعد از جراحی بینی نژادهای مختلف

 
 [dopts id=”10″]
 

مشاوره جراحی بینی نژادهای مختلف


برای به دست آوردن بهترین نتیجه ممکن از جراحی بینی، باید به یک جراح پلاستیک مثل دکتر طرزی مراجعه کنید که تجربه و مهارت‌های لازم برای ارزیابی تمامی عوامل فوق‌الذکر و همچنین سایر عوامل را دارد و می‌تواند بر مبنای همین از این ارزیابی جراحی زیبایی‌تان را برنامه‌ریزی کرده و انجام دهد.

دکتر طرزی، در جلسه مشاوره جراحی بینی نژادهای مختلف، که محتوایی جامع و منحصربفرد دارد، زمان بسیار زیادی را برای بحث در مورد دغدغه‌های شما در زمینه زیبایی و عملکرد بینی‌تان صرف خواهد کرد. تاریخچه پزشکی‌تان جز به جز بررسی خواهد شد. از بینی و صورتتان، در کنار تصویربرداری سه‌بعدی با جدیدترین دستگاه‌ها، یک معاینه دقیق هم به عمل می‌آید. در این مرحله توجه خاصی به لب‌ها و چانه می‌شود، زیرا این اعضاء صورت تأثیر زیادی روی ظاهر بینی می‌گذارند. برای تهیه مناسب‌ترین برنامه درمانی و همچنین تضمین توافق شما و دکتر طرزی بر سر نتایج مورد انتظار از جراحی، از سیستم عکاسی سه‌بعدی وِکترا استفاده می‌شود.
 
در پایان، دکتر طرزی با استفاده از یک روش سیستماتیک برای شما یک طرح درمانی می‌ریزد. در این مرحله موارد مختلفی مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرید که عبارتند از:
•    سن
•    نژاد
•    ضخامت پوست
•    نیمرخ بینی
•    زیبایی بینی از روبه‌رو
•    نوک و قاعده بینی
•    رابطه بینی و لب
•    رابطه چانه و بینی
•    سابقه آسیب‌دیدگی
•    سیستم تنفسی: تیغه، دریچه‌های بینی، استخوان‌های شاخک بینی ، آلرژی‌ها، بیماری‌های سینوسی (اگر مشکل تنفسی شما پیچیده باشد دکتر طرزی به همراه همکارش دکتر لاریان، که یک متخصص گوش و حلق و بینی است، در این جراحی شرکت خواهد کرد).

روش جراحی باز یا بسته؟


بسته به پیچیدگی عمل و ناحیه‌های مورد درمان، ممکن است از یکی از روش‌های بسته یا باز استفاده شود. در روش جراحی بینی باز یک شکاف کوچک بین سوراخ‌های بینی ایجاد شده و حفره‌های بینی باز می‌شوند تا بتوان عمل را انجام داد. در این حالت جراح می‌تواند با دقت بیشتری کارش را انجام دهد. در جراحی بینی بسته، جراح از طریق سوراخ‌های بینی جراحی را انجام می‌دهد. این روش برای بیمارانی مناسب است که بیشتر به دنبال اصلاح پل بینی خود هستند. در اینجا مهمترین تصمیمی که باید بگیرید این است که جراحی بینی شما بسته باشد یا باز باشد. تکنیکی که شما و دکتر طرزی بر سر آن به توافق می‌رسید به عوامل زیر بستگی دارد:

1.    می‌خواهید با انجام جراحی بینی به چه نتایجی برسید (آیا می‌خواهید شکل پل بینی‌تان را تغییر بدهید؟ می‌خواهید شکل نوک آن را تغییر دهید؟ یا می‌خواهید شکل سوراخ‌های بینی‌تان را اصلاح کنید؟)

2.    آیا به یک روش بازسازی نیاز دارید؟ (اگر مشکل تنفسی دارید یا در ساختار بینی شما مشکلی وجود دارد، این روش بهترین روش برای رفع آن‌ها خواهد بود.)

3.    در مورد جراحی بینی و مدت زمان بهبودی از آن چه نظری دارید؟ یک روش غیرجراحی چقدر می‌تواند باعث بهبود ظاهرتان شود؟

دکتر طرزی به شما کمک خواهد کرد معایب و مزایای هر یک از این گزینه‌ها را سبک و سنگین کنید.
 
دکتر طرزی از تکنیک‌های پیشرفته‌ای برای اصلاح بی‌تناسبی پره‌های بینی استفاده می‌کند.
 
دکتر طرزی از تکنیک‌های پیشرفته برای اصلاح بینی منگنه‌ای  استفاده می‌کند.

انتظارات قبل و بعد از جراحی بینی نژادهای مختلف


یک هفته پیش از جراحی، یک جلسه مشاوره نهایی برگزار می‌شود تا برنامه جراحی مرور شده و اطمینان حاصل شود که به تمامی پرسش‌های بیمار پاسخ داده شده است. در آن مقطع دستورالعمل‌های پیش و پس از عمل به بیمار داده می‌شوند و این دستورالعمل‌ها آن‌قدر جز به جز مرور می‌شوند تا اینکه بیمار در مورد انجام آن‌ها 100% احساس راحتی کند.

جراحی پلاستیک بینی معمولاً یک عمل سرپایی است و مدت زمان بهبودی از کلاً بین 1 تا 2 هفته است. بعد از عمل یک اسپلینت روی بینی بیمار گذاشته خواهد شد که پس از یک هفته برداشته خواهد شد. اکثر بیماران به تامپون بینی  نیاز ندارند و می‌توانند ظرف 7 تا 10 روز به سر کار و فعالیت‌های عادی‌شان برگردند. دکتر طرزی طی در 10 روز اول پس از جراحی چندین بار بیمار را ویزیت خواهد کرد. پس از این دوره، به مدت یک سال هر سه ماه یک بار و بعد از آن هم سالی یک بار این معاینات تکرار خواهند شد. معایناتِ بعد از عمل بخش بسیار مهمی از جراحی بینی هستند، زیرا روند بهبود بینی در طول 12 ماه اول بعد از عمل همچنان ادامه می‌یابد. جراحی بینی، برخلاف سایر جراحی‌ها به همکاری مداوم و طولانی مدت بیمار و جراح نیازمند است تا اینکه موفقیت‌آمیز و رضایت‌بخش بودن نتیجه تضمین شود.

نتیجه جراحی بینی به استفاده از تکنیک‌های دقیقی بستگی دارد که از آن‌ها برای بهبود زیبایی بینی و تنفس از طریق آن استفاده می‌شود. برنامه‌ریزی‌های قبل از جراحی یکی از عوامل مهم دست‌یابی به یک نتیجه موفقیت‌آمیز است. دکتر طرزی  می‌تواند به شما کمک کنند تا به پاسخ تمامی پرسش‌هایتان برسید.

بیشتر بدانید


ممکن است تصمیم گرفته باشید جراحی بینی انجام دهید اما ندانید که در مرحله بعد چه کاری باید انجام بدهید و از درد عمل بینی نیز کمی نگران هستید. در ابتدا کارهای زیادی هست که باید انجام دهید، از مرخصی گرفتن از محل کارتان گرفته تا پیدا کردن یک جراح پلاستیک مجرب و مناسب. البته باید دانست که جستجو و آمادگی، هر دو کلیدِ گرفتن یک نتیجه مطلوب از جراحی پلاستیک بینی هستند و در صورت انتخاب جراح مناسب جای نگرانی و ترس نیز وجود ندارد.

در صورت تمایل، جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه جراحی بینی نژادهای مختلف یا سایر جراحی‌های صورت، چشم و بینی، لطفاً با دکتر طرزی تماس حاصل فرمایید و برای مشاوره اولیه نوبت بگیرید. ما برای بیمارانی که در شهرهای دیگر ساکن هستند نیز مشاوره تلفنی ارائه می‌دهیم.

دکتر محمد مهدی طرزی، در زمینه جراحی زیبایی بینی مشغول به فعالیت هستند.
نظرات
0 0 آرا
امتیاز دهی به مقالات
ثبت نام
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات

دکتر محمد مهدی طرزی

مشاوره رایگان